Sida 1 av 1

C-17 och Sverige

Postat: 02 okt 2008, 21:30
av Bengt Ekbladh
Sverige köper de tre Globemaster planen tillsammans med fjorton andra länder, däribland Finland

http://flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6566

Nato har tillsammans med Sverige och Finland nu tecknat avtal om att köpa tre transportplan av typen Boeing C-17, berättar DI på torsdagen.
Under de första fyra åren betalar Sverige 1,5 miljarder kronor, vilket motsvarar 15 procent av totalkostnaden. För de pengarna garanteras Sverige 550 flygtimmar per år, näst flest efter USA.
Den första leveransen av Boeing C-17, som är världens största transportflygplan, kan ske redan till våren, skriver DI.

Transportplanet Antonov AN124-Ruslan ska börja tillverkas igen, beslutade regeringarna i Ryssland och Ukraina i går. Planet flög för första gången 1982 som militärt transportplan men efterfrågan på kommersiella transporter med Ruslan planet har varit stor, skriver Ny Teknik 29 april.

http://www.douglasaviation.se/nyheter/n ... n_usa.html
Flygplanen ska stationeras i Natolandet Ungern där cirka 25 svenska militärer placeras.
Boeing C-17 Globemaster är ett av världens största flygplan. De fyrmotoriga jetdrivna planen kan ta fyra gånger så mycket last som de åldrande svenska propellerdrivna Herculesplanen.
Köp av Globemasterplanen har varit på tapeten sedan hösten 2006. Då diskuterades ett svenskt köp av två Globemaster - men kostnaden skulle bli två miljarder kronor styck.
Kostnaden för Sverige i det nu aktuella gemensamma köpet skulle bli 1,5 miljarder kronor de fyra första åren.

>Sverige garanteras där 550 flygtimmar per år, näst flest efter USA, och bidrar med knappt 15 procent av kostnaderna.>

>priset är två miljarder per styck!>>

> C-17 som behöver värsta betongbanan för kunna landa.>

http://www.flygmagazinet.com/
Globemastern kommer att bemannas med personal från F7 Såtenäs.
Det svenska planet kommer inte att stationeras i Sverige utan i Ungern,
tillsammans med cirka 25 svenska flygofficerare.

Har vi några TP piloter kvar för TP84 då ?

Har Sverige så stort behov att transportera tyngre/skrymande kollin?

Uthyrning av skrotade stv.?

>>garanteras Sverige 550 flygtimmar per år, näst flest efter USA. >>

Trodde USAF hade egna!!!!!!!!


Bengt

Re: C-17 och Sverige

Postat: 02 okt 2008, 22:21
av Mikael Fredriksson
Bengt Ekbladh skrev:>Trodde USAF hade egna!!!!!!!!
Jodå, USA har en egen flotta men är även med på ett hörn här också.
10 NATO-länder och 2 PfP-länder ska ju tillsammans bilda en Strategic Airlift Capability. USA betalar ett av de tre flygplanen, medan de två andra delas upp mellan övriga 11 länder.

http://www.defense-aerospace.com/cgi-bi ... le=release

http://www.defensenews.com/story.php?i= ... =EUR&s=TOP

Re: C-17 och Sverige

Postat: 03 okt 2008, 06:03
av UrbanFredriksson
Bengt Ekbladh skrev: > C-17 som behöver värsta betongbanan för kunna landa.>

tillsammans med cirka 25 svenska flygofficerare.
Har vi några TP piloter kvar för TP84 då ?
De som finns idag behöver inte hård bana, men i praktiken använder man dem oftast så. Däremot skulle det kunna byggas en tyngre version för att ersätta C-5, och de skulle inte klara gräsbanor.

Av de där 25 är förstås inte alla piloter.

Postat: 03 okt 2008, 18:52
av Bengt Ekbladh
Hur många o vilka länder är egentligen med i denna affär?

I mars i år pratades det väl om 15 länder?

Sen har siffran 14 förekommit
Och Mikael säger 12 st:?

Någon som vet vilka som ”är med” i avtalet?
samt vilka som "hoppat av" o varför
NATO / OTAN märkning??

Bengt

Bilaga:
NATO :The Royal Danish Air Force signed a letter of intent to purchase C-17s on July 19, 2006 at the 2006 Farnborough Airshow to participate in the joint purchase and operation of C-17s within NATO, a program called the NATO Strategic Airlift Capability.[57] A further letter of intent was announced on September 12, 2006 that includes Bulgaria, the Czech Republic, Denmark, Estonia, Italy, Latvia, Lithuania, the Netherlands, Poland, Romania, the Slovak Republic, Slovenia and the United States to be part of a larger NATO joint purchase.[58] This purchase would probably be similar to NATO's purchase of the E-3A Sentry. Later on, NATO countries Hungary and Norway, as well as Partner country Sweden also signed the Letter of Intent.[57] Finland has also decided to join the program.[59] The purchase is to be for two C-17s, which will operate in the same fashion as the NATO AWACS aircraft.[60] The AWACS aircraft are jointly manned by crew from various NATO countries.
On May 9, 2008, a Foreign Military Sale Notice was posted at the Defense Security Cooperation Agency notifying the US Congress of a possible sale of two C-17s and related equipment worth up to US$700 million.[61] The sale is expected to be completed in June 2008.[62]
To support the two NATO C-17s in the Heavy Airlift Wing to be based at Pápa Air Base in Hungary the United States Air Force will provide an additional aircraft for use by the wing.[61][62]

http://en.wikipedia.org/wiki/C-17_Globemaster_III

The Swedish Armed Forces have in a spring 2006 budget proposal identified a need for a strategic airlift capability for use with the EU Nordic Battle Group led by Sweden. Repeated reports in the Swedish media suggest that the Armed Forces are lobbying hard for the airlift requirement to be satisfied with the purchase of two C-17s. A request for information on the Swedish Defense Materiel Administration website stated that Sweden must be able to deploy the battle group up to 4,000 nautical miles (7,400 km) away with 6000 tons of military equipment, quarter of that being oversized. In late 2006, Sweden signed a Letter of Intent (LOI) to join the NATO Strategic Airlift Capability (NSAC).[57]

Postat: 03 okt 2008, 19:07
av UrbanFredriksson
Bengt Ekbladh skrev: Någon som vet vilka som ”är med” i avtalet?
NATO? Här kan du också läsa om varför olika antal deltagarländer har förekommit:

http://www.nato.int/issues/strategic-li ... index.html

Postat: 03 okt 2008, 19:13
av Bengt Ekbladh
Danke

Bengt

Postat: 03 okt 2008, 20:44
av eralehm
1,5 miljarder över fyra år, för 550 flygtimmar om året. Det blir 681 800 kronor i timmen. Dyr flygtid, låter det som...

Behöver vi tanka själva, då, eller ingår soppan i priset? :?

/Leif Hellström

Postat: 03 okt 2008, 21:07
av Bengt Ekbladh
Har Svenska Flygvapnet uttryckte ett behov av C17 ?

Eller ett ”övergripande” beslut
Hur belastar 1,5 miljarder per 4 år Flygvapnets budget?

Bengt

Vem har 1:a ”tjing”

Postat: 03 okt 2008, 21:53
av Bengt Ekbladh
Vem har 1:a ”tjing”

Kriser förekommer!

Säg :SwAF har ”bokat” (för säkert ett år sen) viss flygtid på C-17
Krisen kommer, o fpl ”behövs” av andra behov. samtidigt som Vi verkligen har behov av planet då.

Högsta befäl?
Konflikt, , 12 olika viljor?

Eller ”det löser sig??”

Bengt

Varför?

Postat: 03 okt 2008, 22:11
av Bengt Ekbladh
Varför?

Papa Airbase in Hungary.
Läget ?
Eventuella utbyggnader redan påbörjade ?

Reta Ryssland / hjälpa Ukraina?

Berätta.
Bengt

Re: Vem har 1:a ”tjing”

Postat: 04 okt 2008, 07:52
av UrbanFredriksson
Bengt Ekbladh skrev:Vem har 1:a ”tjing”
Jag tror du ser på det från fel håll. Se på det som en NATO-resurs, som flera länder är med och bekostar, ungefär som NATOs E-3 AWACS.

Merkostnader?

Postat: 04 okt 2008, 12:24
av Fredrik Astlid
Jad kostar den personal som skickar till Ungern i traktamenten och lärare och skolor samt kostnader för deras familjer?

En hel del pengar läggs således i ungern och kommer inte den Svenska marknaden till nytta.

1,5 miljarder är nog enbart flygplanens kostnad.

Vad skall vi göra för att gå ur nato och slippa leka med de stora grabbarna?

Postat: 04 okt 2008, 12:55
av Göran Hansson
Är det inte så att vi redan idag har en kontigent i Ungern, som en framskjuten bas för Aganistan eftersom våra Tp84 inte kan flyga non-stop.

Jag tror man får se detta i ett större sammanhang,
En av anledningarna att NBG, Nordic Battle Group blev försenat är att transportfrågorna inte blev lösta.
Jag tror det skulle bli tydligare om man skrev EU istället för NATO, idag är det ju "nästan" samma sak, - USA och Canada.
Så dessa C-17 plan är en del av det EU försvar som håller på att skapas där NBG är en del.
Vilket gör att i händelse av ofred eller annan stror påfrestelse av det civila samhället så kommer NATO/EU HQ i Belgien troligtvis styra användandet. Där Sverige också är representerat.

Ha det gott

Göran

Postat: 05 okt 2008, 13:03
av Erik
Göran Hansson skrev:Är det inte så att vi redan idag har en kontigent i Ungern, som en framskjuten bas för Aganistan eftersom våra Tp84 inte kan flyga non-stop.
Ungern? Vi har en FOB i Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten) för leavetransporter till/från Afghanistan. Sträckan Sverige-UAE sker dock med vanligt reguljärt flyg. Tidigare var FOB:en i Termez (Uzbekistan).

Postat: 05 okt 2008, 15:32
av Henrik Bergman
Hej.
Vi har en FOB i Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten) för leavetransporter till/från Afghanistan. Sträckan Sverige-UAE sker dock med vanligt reguljärt flyg. Tidigare var FOB:en i Termez (Uzbekistan).
I mitten av september avvecklade vi våran FOB-verksamhet i Abu-Dhabi, UAE.
Om allt går enligt planerna, kommer vi att vara baserade i "MeS" (Mazar E´Sharif), Afghanistan under perioden 15 maj-15 september 2009.
Globemastern kommer att bemannas med personal från F7 Såtenäs.
Det svenska planet kommer inte att stationeras i Sverige utan i Ungern,
tillsammans med cirka 25 svenska flygofficerare.

Har vi några TP piloter kvar för TP84 då ?
Alla kommer inte från Såtenäs. Det finns fler som flyger transportflygplan i Flygvapnet.
Som det ser ut nu, så är en (1) ff, en (1) maskinist, en (1) lastmästare och eventuellt en (1) navigatör från Såtenäs uttagna till C-17.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Postat: 06 okt 2008, 01:21
av Erik
Henrik Bergman skrev:I mitten av september avvecklade vi våran FOB-verksamhet i Abu-Dhabi, UAE.
Om allt går enligt planerna, kommer vi att vara baserade i "MeS" (Mazar E´Sharif), Afghanistan under perioden 15 maj-15 september 2009.
Där ser man. Hur löser man det under tiden fram till 15 maj 2009? Pegasus?
Som det ser ut nu, så är en (1) ff, en (1) maskinist, en (1) lastmästare och eventuellt en (1) navigatör från Såtenäs uttagna till C-17.
Vad ska man ha en maskinist och eventuellt en navigatör till på C-17? Jag trodde ju att man hade en besättning på tre man (befälhavare, andreförare, lastmästare) i de planen.

Postat: 06 okt 2008, 14:54
av Henrik Bergman
Hej.
Vad ska man ha en maskinist och eventuellt en navigatör till på C-17? Jag trodde ju att man hade en besättning på tre man (befälhavare, andreförare, lastmästare) i de planen.
Maskinisten skall bli Crew chief på C-17.
När det gäller navigatören så är jag som sagt tveksam om någon sökt, men i så fall blir han TSO (Taktisk System Operatör) om någon sådan behövs på något uppdrag.

Meningen är att man skall flyga med mixade besättningar. Dvs besättningmedlemmar från flera länder.
Det behöver inte innebära att det ingår någon svensk i besättningen, som flyger ett uppdrag för sverige.

Intresset för dessa tjänster på C-17 har inte varit så stort på F7.

Vi får se hur man löser det hela.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Postat: 09 okt 2008, 09:19
av Bengt Ekbladh
Lite klipp::

March 18/08: Sweden presents its associated bill in the Riksdag. The country’s stated flying time requirement of in 2006 was 550 flying hours per year, and they announce that the Swedish share of flying time over a 25 – 30 year period is estimated at a maximum of SEK 200 million (about $33.4 million) per year.
Swedish participation in the arrangement is conditional on approval by the Riksdag, and the C-17 pool will not enter into force until all participating countries have signed the agreement. Swedish MoD.

Finland’s Ministry of Defense has estimated its required usage to be 100 hours, while Sweden’s higher-pitched usage is estimated to be between 130 and 150 hours.

The aircraft were originally slated to be based alongside American C-17s at Ramstein air base in Germany, but recent reports have them based at Papa Air Base in western Hungary instead. This would be a pure political decision, as Ramstein has already undergone significant NATO-funded infrastructure upgrades required to support operation of C-17s and other large aircraft. Acting as the NATO C-17 base would have qualified Ramstein for further NATO Security Investment program funding, however, and that is surely true of Papa in Hungary as well.

The following NATO nations have been members of the NSAC initiative: Bulgaria, Czech Republic (not an MoU signatory), Denmark (dropped out), Estonia, Hungary, Italy (not an MoU signatory), Latvia (not an MoU signatory), Lithuania, Netherlands, Norway, Poland, Romania, Slovakia (not an MoU signatory), Slovenia, and the United States. Sweden and Finland, both Partnership for Peace Countries, are also SAC Members.

October 2007: Denmark withdraws from the program, citing cost factors.

own 3 C-17s as NATO pooled assets with multinational crews. Participating countries will receive allocated flight hours relative to their participation (a Dutch MvD release says they expect 500 flight hours per year for EUR 10-15 million per year over 30 years), and thus far they include 12 nations: Bulgaria, Estonia, Finland, Hungary, Lithuania, the Netherlands, Norway, Poland, Romania, Slovenia, Sweden, and the United States.

http://www.defenseindustrydaily.com/sal ... ift-02630/

http://www.defenseindustrydaily.com/did ... 2756/#c-17

Bengt

Tack alla och särskilt Henrik!

Postat: 17 okt 2008, 19:11
av Fredrik Astlid
Det är underbart med korrekt information som detta då man får en bre bild av var det hela går ut på och varför.

Detta är något som andra media ofta mycket dåligt förmedlar eftersom de inte har någon värst bra koll på verksamheterna inom försvaret.

Återigen tack.