Sida 1 av 1

Bildfråga T-DONT

Postat: 10 dec 2013, 22:39
av Sven-Erik Jönsson
Har fått denna bild från en hembygdsförening i Halmstad. Bilden sannolikt tagen i Halmstad på 1920-talet. Flygplanet transporteras här med demonterade vingar.

Registreringen ser ut att vara T-DONT (dansk registrering) och i så fall är det en Breguet XIV A2, tillverkad 1921.
Det var danskregistrerat 1922-1927 och skrotades 1927.

Finns det mer info om detta tillfälle? Någon exaktare tidpunkt?
Har tyvärr inte haft möjlighet att söka i lokaltidningarna.

Bild

Tacksam för all hjälp.
Sven-Erik

Re: Bildfråga T-DONT

Postat: 11 dec 2013, 10:03
av Sven-Erik Jönsson
I Flyghistorisk Revy nr 23 om ILUG 1923 på Torslanda finns på sidan 39 foto på en dansk Breguet 14 B2, som är mörk i färgen likt bilden ovan. Någon registrering framgår dock inte.

Re: Bildfråga T-DONT

Postat: 11 dec 2013, 18:55
av Lennart A
Hej!

Det stämmer. T-DONT, T-DYST och T-DUKS var där på besök.

Lennart A

Re: Bildfråga T-DONT

Postat: 13 dec 2013, 19:47
av Sven-Erik Jönsson
Tack Lennart för bekräftelsen.
Jag tog mig idag in till biblioteket i Halmstad och fann mikrofilmade lokaltidningar. Tänk, mikrofilm är antik teknik idag!

I Hallandsposten från måndagen den 30 juli 1923 fann jag följande:

Flygmaskinsmissöde vid Wrangelsro

Ett danskt biplan kullerbyterar i en rågåker

Maskinen, som blott skadades obetydligt, forslad till stationen.
Wrangelsro egendom fick på lördagseftermiddagen göra bekanskap med det modernaste samfärdsmedlet. Tre danska flygare vore nämligen på väg från Göteborg till Köpenhamn. Det var tre av danska statens Breguet-biplan under befäl av flygchefen överstelöjtnanten Koch. Starten från Göteborg skedde vid femtiden. Då maskinerna kommit nära Halmstad uppstod ett fel i motorn å den maskin ombord å vilken flygchefen befann sig. Man var tvungen att nödlanda och föraren löjtnant Botved tänkte gå ned på ett klöverfält men kom för långt bort och hamnade i en rågåker å Wrangelsro ägor. Vid nedslaget kullerbytterade maskinen. De båda ombordvarande lyckades dock oskadade undkomma äventyret och maskinen tog ej heller allvarligare skador enligt vad Hallandsposten erfarit i en intervju med föraren under gårdagen. Ett av maskinens båda hjul på underredet syntes ha fått sin axel bräckt och glasrutan framför förarehytten var spräckt. I övrigt företedde inte maskinen några skador.
De båda övriga maskinerna gingo ned så fort de sågo missödet. Flygchefen gick därpå över i en av dessa maskiner medan två mekaniker lämnades kvar. De båda maskinerna fortsatte färden till Köpenhamn där de vore framme vid tiotiden på kvällen å arméns flygfält vid Amager, där man tänt eldar till vägledning i mörkret.
Löjtnant Botved och de båda mekanikerna som stannade kvar forslade sedan maskinen ur rågfältet fram till vägen där man skruvade av vingarna m.m. Därpå kördes maskinen till Halmstads östra station för att avsändas med tåget till Köpenhamn.

* * * * *

Jag tycker det är mycket sannolikt att fotot härstammar från detta tillfälle.
Wrangelsro var en gård som låg ungefär där nuvarande motorvägen E6 korsar väg 26 (Nissastigen) några km norr om Halmstads centrum.

/Sven-Erik