29455 A/J 29B/E/F
Postat: 11 dec 2013, 12:28
29455
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.454
Levererat till F 6 1954-01-15
Godkänt 1954-01-27
Haveri 1955-09-15
Motor typ RM2 nr 5024
Ff fältfl 2. gr Bengt Karl Axel Wiklund, GFSU:3
Ff ingick i förband, som efter raketföretag återvände till krigsflygfält rotevis. Enl order genomförde ff ett land-ningsvarv på 100 m höjd med 150 m fingerad molnhöjd. Kvarvarande bränslemängd vid landning c:a 600 l. Två divisioner befann sig under landning, varför landningsvarvet blev relativ utdraget med låg inflygningshöjd och högt motorvarv. Ff ingick i slutet av förbandet. Avstånden mellan fpl i landningsplanén voro 500-1000 m. Då ff ansatte landning, befann sig fyra fpl på banan framför honom. Eftersom sidvinden var obetydlig, lågo kraftiga reastrålar från dessa fpl kvar och störde landningen. Ff höll en fart av 220-225 km/h strax efter fält-gränsen. C:a 20 m minus banändan kom fpl in i av reastrålar störd luft och överstegrade. Fpl sjönk igenom med studs som följd. Härvid tog fpl motorkåpa i marken. Då ff märkte överstegringen, sökte han parera denna med att dra på gas och föra fram spaken, varvid ännu en studs erhölls, innan fpl nått lättningsfart. Ff gick om och gjorde en förnyad landning u.a.
Materielskadornas omfattning
Motorkåpa, strålningsskyddets och utloppsdelens dränerlådor samt utloppsdelens dräneranslutning deforme-rade.
Beräknad reparationskostnad kr 5000:-.
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-03, klar 1955-10-10
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-09-05, klar 1956-09-24
Till CVV 1956-12-05. E-mod.
Påbörjad 1956-12-11, klar 1957-01-07
Till CVM 1957-08-07. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-08, klar 1957-08-22
Överlämnat till F 21 1957-10-21 som lån
Överlämnat till F 15 1957-11-23
Till CVV 1958-01-10. F-mod.
Påbörjad 1958-01-18, klar 1958-03-05
Till CVV 1958-08-01.H-tillsyn, reparation.
Påbörjad 1958-08-05, klar 1958-10-29
Märkning 15-blå N (1959-05-30)
Totalhaveri 1960-06-20 vid Kilafors. Kollision med 29518. Märkning 15-blå N
Ff kadett Gösta Erik Wiking (GFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM2B nr 5427, ebk typ 21 nr 394
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.454
Levererat till F 6 1954-01-15
Godkänt 1954-01-27
Haveri 1955-09-15
Motor typ RM2 nr 5024
Ff fältfl 2. gr Bengt Karl Axel Wiklund, GFSU:3
Ff ingick i förband, som efter raketföretag återvände till krigsflygfält rotevis. Enl order genomförde ff ett land-ningsvarv på 100 m höjd med 150 m fingerad molnhöjd. Kvarvarande bränslemängd vid landning c:a 600 l. Två divisioner befann sig under landning, varför landningsvarvet blev relativ utdraget med låg inflygningshöjd och högt motorvarv. Ff ingick i slutet av förbandet. Avstånden mellan fpl i landningsplanén voro 500-1000 m. Då ff ansatte landning, befann sig fyra fpl på banan framför honom. Eftersom sidvinden var obetydlig, lågo kraftiga reastrålar från dessa fpl kvar och störde landningen. Ff höll en fart av 220-225 km/h strax efter fält-gränsen. C:a 20 m minus banändan kom fpl in i av reastrålar störd luft och överstegrade. Fpl sjönk igenom med studs som följd. Härvid tog fpl motorkåpa i marken. Då ff märkte överstegringen, sökte han parera denna med att dra på gas och föra fram spaken, varvid ännu en studs erhölls, innan fpl nått lättningsfart. Ff gick om och gjorde en förnyad landning u.a.
Materielskadornas omfattning
Motorkåpa, strålningsskyddets och utloppsdelens dränerlådor samt utloppsdelens dräneranslutning deforme-rade.
Beräknad reparationskostnad kr 5000:-.
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-03, klar 1955-10-10
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-09-05, klar 1956-09-24
Till CVV 1956-12-05. E-mod.
Påbörjad 1956-12-11, klar 1957-01-07
Till CVM 1957-08-07. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-08, klar 1957-08-22
Överlämnat till F 21 1957-10-21 som lån
Överlämnat till F 15 1957-11-23
Till CVV 1958-01-10. F-mod.
Påbörjad 1958-01-18, klar 1958-03-05
Till CVV 1958-08-01.H-tillsyn, reparation.
Påbörjad 1958-08-05, klar 1958-10-29
Märkning 15-blå N (1959-05-30)
Totalhaveri 1960-06-20 vid Kilafors. Kollision med 29518. Märkning 15-blå N
Ff kadett Gösta Erik Wiking (GFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM2B nr 5427, ebk typ 21 nr 394