Sida 1 av 1

Katapultstolar fpl.18

Postat: 05 okt 2008, 20:53
av Bengt Ekbladh
Hur påverkade införandet av katapultstolar i fpl 18 på flygvapnets beredskap ?.

Cit: ur FR31/ Saab 18 s 114
>>Av tillgängliga 49 fpl T18B sommaren 1949 var endast 15-30 flygklara på F17>>

Samt hur var läget sommaren 1949 på F7 och F14 angående tillgängliga fpl.?

Därför bara två div B18B vid F7 denna tid?

Någon som har fler upplysningar vore det mycket uppskattat

Bengt

katapultutveckling

Postat: 03 nov 2008, 11:50
av Rolf Björk
Hej!
Jag har några bilder som visar utprovning av stol i mitten av 40-talet.
Man hade då hjälp av en ombyggd Cadillac.Bilen finns kvar.Finns någon som vet något mer om detta?

Tacksam för svar.
Rolf

Postat: 03 nov 2008, 18:02
av Bengt Ekbladh
Hej!
Vore kul om du kunde visa den ombyggd Cadillacen

Bengt

Postat: 03 nov 2008, 22:26
av Bengt Ekbladh
Offert från SAAB 1948-01-14 om installation av katapultstolar i 18B

1:a lev 1/6-1948 o därefter successivt till inkörning av tillverkningen till 17 st. per månad, sista 1/5 1949.

Man vill i så fall ha 5 st. fpl i mars 1948 samt 7, 9, 10, därefter per månad o from. juli 17 per månad.

Tog alltså ombyggnaden ca.3 ? månader ?

Hur många B18B som var aktuella har jag inte kollat nu , men hur påverkad var beredskapen på F7 o F14?
Bengt