Hjälp Ang Flygkrash

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Pajps
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:43

Hjälp Ang Flygkrash

Inlägg av Pajps »

Undrar om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med en historia som min farfar berättade för mig.

Han var med om en flygkrash som han tror ägde rum ca 1947 alt 1948.
Ett plan av modell (som han minns det) Hawker Hunter slog ned just bortom där han jobbade i skogen. Han var först på plats och skar ner piloten som lyckats fastna i en stor gran med fallskärmen.
Detta ägde rum utanför Rusele / Blåvik som ligger mellan Lycksele och Storuman. Pltsen kallas även "Manken" av folket i byarna omkring.

Farför har i många års tid undrat över vem piloten var och varför han kraschade.
Finns det någon som har information om detta eller vet vars jag kan vända mig för att hitta?
MvH Peter
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Ang Hunterhaveri 47-48

Inlägg av Pär Wolff »

Kan inte ha varit en Hunter då Fv inte hade Hunter på den tiden.
Det måste alltså vara en annan fpl-typ.

Pelle
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

I Stig Kernells bok "Hopp i nöd och lust" finns alla "räddningshopp" listade. Här finner man ett hopp från en J 26 Mustang från Uppsala (F 16 nr svart13, #26077) av kadetten (vpl sergeant) S G Einar Hellström. Platsen anges som "nordväst om Lycksele". Tidpunkt: 8 september 1949.

I Leif Hellströms Mustang-bok nämns också hoppet, platsen anges som "vid Blåvikssjön 40 km NV om Lycksele". Orsaken var motorstopp antagligen p g a kylvätskeläckage.

I årsboken "Ett år i luften" 1950 nämns också haveriet: 8 sept: Kadett Sven Hellström från F 20, Uppsala, räddar sig med fallskärmshopp ur ett jaktflygplan J-26 Mustang som fått motorstopp i trakten av Lycksele.[ (F 20 var "Flygvapnets kadettskola"; planen var ibland märkta F 16, en samlokaliserad flygflottilj.)

Kernell listar också ett andra hopp för Hellström, 22 april 1954 från en Vampire från Söderhamn (flottilj F 15), platsen anges som Kallinge.

Litet om Mustangerna på F 16 några år tidigare kan man läsa och se på Håkan Svenssons sajt "Silvervingar och guldvingar" här.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"