29476 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29476 A/J 29B/E/F

Inlägg av Leif Fredin »

29476
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.476

Levererat till F 6 1954-02-11
Godkänt 1954-03-08
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-03-31, klar 1954-03

Haveri 1955-09-07
Motor typ RM2 nr 5509
Ff fänrik G.H. Sillén oskadad
Haveriet har orsakats av att ff försökt landa fpl med för hög fart. Bidragande orsak härtill har varit hög landningsvikt och svag medvind. Under landningsmanöverns senare del har ff handlat rätt.

Materielskadornas omfattning
Täckplåt ur på höger, luftbroms uppfläkt i framkantens nedre del. Fragment av nylonlinorna på fplhuven.
Beräknad reparationskostnad kr 100;-
b) Skador på utrullningshinder: fem nylonlinor samt en wire brustna.
Beräknad reparationskostnad kr 1000:-.

Haveri 1955-09-16
Motor typ RM2 nr 5509
Ff fältfl 1. gr Bo Ivar Wennersten FFSU oskadad

Ff ingick i förband som ombaserade rotevis till krigsflygfält. Vid landningsplatsen förekom lätt regn, varför sikten var nedsatt. Tl meddelade sidvind h 30-40 km/h. Kvarvarande bränslemängd vid landning c:a 1600 l. Ff bedömde att 230 km/h skulle vara lämplig fart vid banänden med hänsyn till fpl stora landningsvikt. Strax minus banan drog han av gasen, varvid fpl sjönk igenom. Ff sökte parera genom att dra på gas och föra fram styrspaken dock helt naturligt ytan omedelbar verkan, fpl tog mark med högt nosläge c:a 5 m minus bankanten. Då fpl passerade denna, högg motorkåpans slitskydd tag i bankanten, som låg något högre än marken minus densamma. Härvid slets motorkåpan upp. Ff droga av gasen och fullföljde landningen.

Haveriet orsakades av att ff i slutet av landningsplanén höll för låg fart med hänsyn till fpl stora landningsvikt. Sikt- och sidovindsförhållanden ha försvårat landningen. En minuslandning av detta slag (c:a 5 m) hade icke orsakat sådana skador på fpl, om bankanten varit i nivå med marken minus densamma

Materielskadornas omfattning
Motorkåpan deformerad och uppsliten. Strålningsskyddet samt utloppsdelens dränerlåda och dräneranslutning deformerade.
Beräknad reparationskostnad kr 10.000:-.

F 6 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1955-09-27, klar 1955-09

Till CVV 1956-12-2. E-mod.
Påbörjad 1957-01-02, klar 1957-01-18

Haveri 1957-02-21 vid start fält 28. Märkning 6-gul L

Till CVM 1957-06-27. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-07-01, klar 1957-08-21
Till F 6 1957-08-22
Överlämnat till F 8 1957-0-01 som lån
Överlämnat till F 4 1957-11-05

Till CVV 1958-01-08. F-mod.
Påbörjad 1958-01-09, klar 1958-02-20

Märkning 4-gul I (1959-05-25)
F 4 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1960-06-21, klar 1960-08-25
Märkning 4-35 (enl Fo A nr 11/64 gällande fr o m 1964-06-01)
Kasserat 1967-02-07 med motor typ RM2B nr 5714, ebk typ 21 nr CVM-104. Till brand- och räddningstjänst

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"