Bevarade jordkulehangarer

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg

Bevarade jordkulehangarer

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag fortsätter i samma spår som inlägget "Bevarade Törebodabågar".

Jag har en vilja att i närtid, kanske till sommaren, mäta upp och dokumentera en jordkulehangar, samt en Törebodabåge.

För en som inte vet vad en jordkulehangar är kan ni titta här
http://www.swedbird.com/fort/betonghang ... or_800.jpg
http://www.swedbird.com/fort/betonghangar_pano_800.jpg
Dessa bilder är länkade från swedbird.com

Så jag skulle nu vilja ta reda på var det finns bevarade jordkulehangarer. Så att jag förhoppningsvis kan mäta upp en sådan och en Törebodabåge på samma geografiska plats.

Vid F21 finns stora jordkulehangarer med plats för 2-3 st flygplan, men det är den mindre sorten, med plats för 1 st flygplan, som jag är ute efter.

Allra helst ska de vara så orörda som möjligt, helst utan "bråte" inuti. Och definitivt utan moderna portar.

Men jag tycker i denna tråd att vi kan försöka kartlägga samtliga bevarade jordkulehangarer. Ange om möjligt då om de innehåller "bråte", om de är försedda med portar och andra moderniteter.

Vid Sjöbo finns uppenbarligen några kvar
http://web.comhem.se/~u46307171/bjorka.htm

Vid F10 fanns väl några jordkulor. Finns dessa kvar? Status?

Vid F17G/Visbyfältet finns väl några? Status?
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... ;;;0&stq=0
Erik

Inlägg av Erik »

Även F 16 har ett antal (med portar), men jag har glömt hur stora de är. Tror dock att man bara fick in en JA37 (med fälld fena).
Länk till flygfoto (eniro)
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Erik skrev:Även F 16 har ett antal (med portar), men jag har glömt hur stora de är. Tror dock att man bara fick in en JA37 (med fälld fena).
Länk till flygfoto (eniro)
De var väl av normal storlek (den storlek som jag är på jakt efter), alltså inte lika stora som en del på F21.
Se bl.a bilder i länken nedan.
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... _peter.htm
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

F10.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Vid F10 finns ett par jordkule hangarer kvar och de ser ut att vara av den mindre modellen.

Det vore riktigt intressant med en ritning på hangarerna om man vill bygga en i modell!

Underbart initiativ Emil!
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Re: Bevarade jordkulehangarer

Emil Lindberg skrev: Vid F21 finns stora jordkulehangarer med plats för 2-3 st flygplan, men det är den mindre sorten, med plats för 1 st flygplan, som jag är ute efter.
Eller är det bara jag som upplever att det finns/fanns två olika storlekar på jordkulehangarer?!?

Vid en övning på F21 förra året byggde vi upp två rader med sjukhustält inuti en av jordkulehangarerna (minns ej numret) på F21, och då var det ändå gott om plats mellan de två raderna med tält, samt 3-5 m mellan tält och hangarens vägg (långsida). Vägg i vägg med jordkulehangaren låg en kontorsdel. Och själva hangardelen var så hög att att kontorsdelen var två våningar, med fönster blickande ut över själva hangardelen på 2:a våningen.

Vid Vidsel finns ju ett antal jordkulor, en del kraftigt ombyggda. Men dessa känns mindre än ovan nämnda jordkula vid F21. Bl.a är kontorsdelen endast en våning, med litet loft.

Jordkulan som nyttjades vid målningen av JA 37 Blå Petter (se inlägg ovan) känns mycket mindre än ovan nämnda jordkula vid F21.

Om man scannar över f.d flottiljområdet vid F12 kan man se/ana cirka 10 st jordkulor. Dessa känns som om de är av den mindre modellen (om det nu vill säga finns två olika storlekar)
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... tq=0&pis=0

Är det någon här som vet om det fanns/finns två olika storlekar? Behöver jag kalibrera mitt "känselmått"?
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Ska jag tolka avsaknaden på svar som att det finns bevarade jordkulehangarer endast vid F12, F10, F16, Sjöbo, Visby, F21 och Vidsel?
Det låter lite lite...

Enligt utsago fanns/finns det jordkulor där man fick plats med 2-3 st J 35:or och andra där man bara fick plats med 1 st. Så tydligen fanns det två, eller fler, storlekar.

Ritningar över jordkulehangarer har jag tänkt att presenteras inom ramen för FBH-projektet, så även vad gäller Törebodabågar.
Anders Lidén

Inlägg av Anders Lidén »

Inte riktigt jordkula.
Inte riktigt Sverige.
Men en hangar med kul övertäckning (gräs)
Och ett kul torn
Och hur skulle en tvärbana göra sig här?
http://www.airliners.net/photo/-/-/0309265/M/
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Anders Lidén skrev:Inte riktigt jordkula.
Inte riktigt Sverige.
Men en hangar med kul övertäckning (gräs)
Och ett kul torn
Och hur skulle en tvärbana göra sig här?
http://www.airliners.net/photo/-/-/0309265/M/
Den var ju, utvändigt, rätt så lik t.ex de jordkulor som finns vid f.d F 12 i Kalmar.

Bild
Användarens profilbild
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Emil Lindberg skrev:Ska jag tolka avsaknaden på svar som att det finns bevarade jordkulehangarer endast vid F12, F10, F16, Sjöbo, Visby, F21 och Vidsel?
Det låter lite lite...

Enligt utsago fanns/finns det jordkulor där man fick plats med 2-3 st J 35:or och andra där man bara fick plats med 1 st. Så tydligen fanns det två, eller fler, storlekar.

Ritningar över jordkulehangarer har jag tänkt att presenteras inom ramen för FBH-projektet, så även vad gäller Törebodabågar.
När jag studerar Eniros flygfoton hittar jag jordkulehangarer precis som ovan på F10, F12, Sjöbo, Vidsel och Visby samt F5.

Om man studerar taxibanornas och uppställningsplatsernas form och placering upptäcker man fler ställen där det kan finnas, alternativt kan ha funnits.

Heden: 4st NV banänden

Tierp: 4st SV banänden

Visby: 4+4st S banände

Åmsele: 2-3st N banände (utanför taxibana)???

F1: 4st N banände (skogsbrynet)

F5: 2+2st V banände

F11: V banände ???

F15: 2st S banände

/Peter
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Peter Andersson skrev: När jag studerar Eniros flygfoton hittar jag jordkulehangarer precis som ovan på F10, F12, Sjöbo, Vidsel och Visby samt F5.

Om man studerar taxibanornas och uppställningsplatsernas form och placering upptäcker man fler ställen där det kan finnas, alternativt kan ha funnits.

Heden: 4st NV banänden
Tierp: 4st SV banänden
Visby: 4+4st S banände
Åmsele: 2-3st N banände (utanför taxibana)???
F1: 4st N banände (skogsbrynet)
F5: 2+2st V banände
F11: V banände ???
F15: 2st S banände

/Peter
Dina observationer verkar att stämma. Som du skrev ser en del av de "misstänkta" platserna/plattorna/fickorna ut att sakna jordkulehangar. Man blir ju lite nyfiken och undrar om det fanns fickor, liknande de som finns framför jordkulehangarerna, utan själva jordkulehangaren.

FBH-gruppen har massor att göra om de ska kartlägga allt detta...

Kolla in gamla F11. Intill taxibanan som går söder om den öst-västliga finns två "avfartsvägar" som ser ut att kunna leda till jordkulehangarer. Någon här som kan konfirmera eller dementera detta?
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Emil Lindberg skrev:/.../
Kolla in gamla F11. Intill taxibanan som går söder om den öst-västliga finns två "avfartsvägar" som ser ut att kunna leda till jordkulehangarer. Någon här som kan konfirmera eller dementera detta?
Är tämligen säker på att de två avtagsvägarna från södra taxibanan inte leder till jordkulehangarer.

F11 var "min" flottilj när det begav sig. Jobbade, gjorde lumpen och framför allt segelflög över flottiljen på 70-80-talet.

Har inget minne av att ha sett jordkulehangarer, varken från marken eller luften. Har inte heller något minne av eller hört talas om att det skulle finnas jordkulehangarar där - eller någon annanstans på F11. Å andra sidan fick ju jag inte veta allt - men det som kunde ses från luften hade jag ändå rätt bra koll på...

Området där de två avfartsvägarna finns var övningsområde för räddnigstjänst med mera. Exakt vad de två avfarterna var avsedda för vet jag emellertid inte.

mvh/ Jörgen G
Erik

Re: Bevarade jordkulehangarer

Inlägg av Erik »

Är de mindre och de större lika gamla?
Har de byggts för samma ändamål eller hade de olika funktion, t ex förvaring respektive reparation/underhåll? Jag tänker då på skillnaden mellan ett garage och en verkstad för bilar.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"