29487 A/J 29B/E/F
Postat: 13 dec 2013, 10:51
29487
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.487
Levererat till F 7 1954-04-06
Godkänt 1954-04-20
Märkning 7-röd A (Prov med maskeringsmålning från1955-04 till 1955-11)
Till CVV 1956-03-19. E-mod.
Påbörjad 1956-03-23, klar 1956-04-16
Överlämnat till F 15 1956-12-14
Till SAABL 1957-01-16. F-mod. klar 1957-04-16
Till CVM 1957-08-05. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-07, klar 1957-08-29
Till CVV 1957-10-30.H-tillsyn.
Påbörjad 1957-10-31, klar 1958-02-20
Märkning 15-blå U (1959-05-30)
Överlämnat till F 16 1961-07-01
Till CVV 1965-03-31. H-tillsyn.
Påbörjad 1964-04-23, klar 1964-08-17
Haveri 1967-04-25 vid F 16. Märkning 20-07
Ff: fuing Sjöberg (TIS Ä)
Under pådragsövning, som föregick första flygpasset på fpltypen, girade fpl plötsligt höger mycket kraftigt och åkte av banan ut på gräset ca 500 m innan banans slut. Giren inträffade sedan Sjöberg påbörjat inbromsning med hjulbromsarna. Försöken att häva giren med bromsar och noshjulsstyrning misslyckades. Fpl stannade ca 10 m från banan efter att ha girat ca 180°.
Materielskadornas omfattning
Styrcylinder, noshjul och vänster vingspets jämte pitotrör skadat.
Utlåtande och beslut
En viss utmattning av bromsarna kan ha varit bidragande orsak till den uteblivna effekten av Sjöbergs bromsning för att hålla kursen. Bromsspåren visar dock att bromsverkan har förelegat och då banan var helt torr och vinden mycket svag är det svårt att med säkerhet fastställa orsaken till den kraftiga giren. Det är möjligt att Sjöberg genom sin ovana på fpltypen har bromsat felaktigt (ojämnt) och sedan ytterligare förvärrat läget vid användningen av noshjulsstyrningen. Denna är nämligen, för den ovane mycket besvärlig att manövrera och då i all synnerhet vid kraftiga girar.
Fpl har iståndsatts av komanipersonal med hjälp av delar från kasserade fpl.
Kasserat 1968-12-04 med motor typ RM2B nr 5689, ebk typ 21 nr CVM-239. Flygplanet, med motor och ebk, avses överlämnas som gåva till danska flygmuseet enligt Kungl Maj:t bifallande den13.9.68, dnr 1460/68
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.487
Levererat till F 7 1954-04-06
Godkänt 1954-04-20
Märkning 7-röd A (Prov med maskeringsmålning från1955-04 till 1955-11)
Till CVV 1956-03-19. E-mod.
Påbörjad 1956-03-23, klar 1956-04-16
Överlämnat till F 15 1956-12-14
Till SAABL 1957-01-16. F-mod. klar 1957-04-16
Till CVM 1957-08-05. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-07, klar 1957-08-29
Till CVV 1957-10-30.H-tillsyn.
Påbörjad 1957-10-31, klar 1958-02-20
Märkning 15-blå U (1959-05-30)
Överlämnat till F 16 1961-07-01
Till CVV 1965-03-31. H-tillsyn.
Påbörjad 1964-04-23, klar 1964-08-17
Haveri 1967-04-25 vid F 16. Märkning 20-07
Ff: fuing Sjöberg (TIS Ä)
Under pådragsövning, som föregick första flygpasset på fpltypen, girade fpl plötsligt höger mycket kraftigt och åkte av banan ut på gräset ca 500 m innan banans slut. Giren inträffade sedan Sjöberg påbörjat inbromsning med hjulbromsarna. Försöken att häva giren med bromsar och noshjulsstyrning misslyckades. Fpl stannade ca 10 m från banan efter att ha girat ca 180°.
Materielskadornas omfattning
Styrcylinder, noshjul och vänster vingspets jämte pitotrör skadat.
Utlåtande och beslut
En viss utmattning av bromsarna kan ha varit bidragande orsak till den uteblivna effekten av Sjöbergs bromsning för att hålla kursen. Bromsspåren visar dock att bromsverkan har förelegat och då banan var helt torr och vinden mycket svag är det svårt att med säkerhet fastställa orsaken till den kraftiga giren. Det är möjligt att Sjöberg genom sin ovana på fpltypen har bromsat felaktigt (ojämnt) och sedan ytterligare förvärrat läget vid användningen av noshjulsstyrningen. Denna är nämligen, för den ovane mycket besvärlig att manövrera och då i all synnerhet vid kraftiga girar.
Fpl har iståndsatts av komanipersonal med hjälp av delar från kasserade fpl.
Kasserat 1968-12-04 med motor typ RM2B nr 5689, ebk typ 21 nr CVM-239. Flygplanet, med motor och ebk, avses överlämnas som gåva till danska flygmuseet enligt Kungl Maj:t bifallande den13.9.68, dnr 1460/68