>” Han använde JATO till att bromsa med”> !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
>” Han använde JATO till att bromsa med”> !
Hej!
”Hittade” nedanstående:
>>Et innslag under flystevnet var Lt. Brage Andersen fra Flyvåpnet,”(Norska)”som demonstrerte kortbanelanding med F-84G. Brage-Andersen var testflyger ved Flyvåpnets Forsyningskommando (FvFK), Kjeller. På den tiden var rullebanen på Kjeller meget kort, og Brage Andersen brukte JATO (Jet Assisted Take Off) flasker som krafttilskudd under avgang og landing. Det som var spesielt, var at han brukte JATO til å bremse med. Det var dette han demonstrerte på Kjevik i 1957. Han forsvant i en sky av grå kruttrøyk etter landing, og etter noen sekunder dukket Thunderjeten ut av røyken og bremset ned på vanlig måte. På denne måten ble bremsestrekningen utrolig kort for et jetfly.>>
http://www.kjevik.dk/stevne57.htm
Finns bilder?
Något liknande i Sverige?
Kommentarer?
I Sverige o övrigt? "slängde" man väl "JATO.na efter start?
Bengt
”Hittade” nedanstående:
>>Et innslag under flystevnet var Lt. Brage Andersen fra Flyvåpnet,”(Norska)”som demonstrerte kortbanelanding med F-84G. Brage-Andersen var testflyger ved Flyvåpnets Forsyningskommando (FvFK), Kjeller. På den tiden var rullebanen på Kjeller meget kort, og Brage Andersen brukte JATO (Jet Assisted Take Off) flasker som krafttilskudd under avgang og landing. Det som var spesielt, var at han brukte JATO til å bremse med. Det var dette han demonstrerte på Kjevik i 1957. Han forsvant i en sky av grå kruttrøyk etter landing, og etter noen sekunder dukket Thunderjeten ut av røyken og bremset ned på vanlig måte. På denne måten ble bremsestrekningen utrolig kort for et jetfly.>>
http://www.kjevik.dk/stevne57.htm
Finns bilder?
Något liknande i Sverige?
Kommentarer?
I Sverige o övrigt? "slängde" man väl "JATO.na efter start?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Något liknande har ju uppenbarligen testats i andra flygvapen
http://www.youtube.com/watch?v=8YOtm9UCQEc
http://www.youtube.com/watch?v=8YOtm9UCQEc
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Wikipedia har en bra artikel om JATO på http://en.wikipedia.org/wiki/JATO där man bl a tar upp projektet"Credible sport", det experiment Emil tipsat om.
Naturligtvis (!) hade tyskarna redan grundligt studerat dessa tekniker långt tidigare, då på lastglidare: An alternative method the Germans developed for landing on short, unprepared fields involved the installation of automatic braking rockets situated on the nose assembly. The subsequent backwards thrust created by the activation of the rockets allowed a glider to come to a halt on an LZ only 35 yards long. The super-secret “Credible Sport” short take off and landing aircraft conceived for a second rescue attempt of the American hostages in Iran (and its existence only made public 18 years later in 1997) applied the braking rocket idea.
I Wolfgang Spätes bok "Test pilots" (ISBN 1-872836-20-8 i engelsk tappning men bra översatt) berättar provflygaren Erich Klöckner om många prov av diverse "vansinniga idéer" och bl a med bromsraketer på lastglidare. Det var imponerande att skåda skriver Klöckner vad som kunde göras med en bromsskärm och bromsraketer på en lastglidare (DFS 230 e d); Klöckner själv demonstrerade hur man med en bromsskärm bakom en Ju 52 kunde ta sig ned på nästan ingen plats alls. Boken har bilder som inte säger så mycket annat än att det blir mycket rök, vilket var av nytta för att dölja det landande planet; vissa av de många installerade raketerna hade t o m detta som primärt syfte. En bild visar ett batteri av 48 (små) raketer i nosen på en DFS 230.
Det verkar som sådana bromsrakter kom till användning, se http://www.bundesarchiv.de/aktuelles/au ... id=0&nr=2#
Inget är nytt under solen...
Lars S, med sina historiska avvikelser
Naturligtvis (!) hade tyskarna redan grundligt studerat dessa tekniker långt tidigare, då på lastglidare: An alternative method the Germans developed for landing on short, unprepared fields involved the installation of automatic braking rockets situated on the nose assembly. The subsequent backwards thrust created by the activation of the rockets allowed a glider to come to a halt on an LZ only 35 yards long. The super-secret “Credible Sport” short take off and landing aircraft conceived for a second rescue attempt of the American hostages in Iran (and its existence only made public 18 years later in 1997) applied the braking rocket idea.
I Wolfgang Spätes bok "Test pilots" (ISBN 1-872836-20-8 i engelsk tappning men bra översatt) berättar provflygaren Erich Klöckner om många prov av diverse "vansinniga idéer" och bl a med bromsraketer på lastglidare. Det var imponerande att skåda skriver Klöckner vad som kunde göras med en bromsskärm och bromsraketer på en lastglidare (DFS 230 e d); Klöckner själv demonstrerade hur man med en bromsskärm bakom en Ju 52 kunde ta sig ned på nästan ingen plats alls. Boken har bilder som inte säger så mycket annat än att det blir mycket rök, vilket var av nytta för att dölja det landande planet; vissa av de många installerade raketerna hade t o m detta som primärt syfte. En bild visar ett batteri av 48 (små) raketer i nosen på en DFS 230.
Det verkar som sådana bromsrakter kom till användning, se http://www.bundesarchiv.de/aktuelles/au ... id=0&nr=2#
Inget är nytt under solen...
Lars S, med sina historiska avvikelser
Rakettbroms !
Rakettbroms !
“”JATO / RATO. ””
Jet-fuel Assisted Take Off. The term is used interchangeably with the (more specific) term RATO, for Rocket-Assisted Take Off. It is a system for helping overloaded planes into the air by providing additional thrust in the form of small rockets.
Men att använda det vid LANDNING av “rea”JAKT plan
I detta fall F-84G
Rakettbroms alltså :vanligt förekommande??
>>Et innslag under flystevnet var Lt. Brage Andersen fra Flyvåpnet,”(Norska)”som demonstrerte kortbanelanding med F-84G. Brage-Andersen var testflyger ved Flyvåpnets Forsyningskommando (FvFK), Kjeller. På den tiden var rullebanen på Kjeller meget kort, og Brage Andersen brukte JATO (Jet Assisted Take Off) flasker som krafttilskudd under avgang og landing. Det som var spesielt, var at han brukte JATO til å bremse med. Det var dette han demonstrerte på Kjevik i 1957. Han forsvant i en sky av grå kruttrøyk etter landing, og etter noen sekunder dukket Thunderjeten ut av røyken og bremset ned på vanlig måte. På denne måten ble bremsestrekningen utrolig kort for et jetfly.>>
http://www.kjevik.dk/stevne57.htm
Finns bilder?
Något liknande i Sverige?
Kommentarer?
I Sverige o övrigt? "slängde" man väl "JATO.na efter start?
Bengt
(frågan var ; Rakettbroms
“”JATO / RATO. ””
Jet-fuel Assisted Take Off. The term is used interchangeably with the (more specific) term RATO, for Rocket-Assisted Take Off. It is a system for helping overloaded planes into the air by providing additional thrust in the form of small rockets.
Men att använda det vid LANDNING av “rea”JAKT plan
I detta fall F-84G
Rakettbroms alltså :vanligt förekommande??
>>Et innslag under flystevnet var Lt. Brage Andersen fra Flyvåpnet,”(Norska)”som demonstrerte kortbanelanding med F-84G. Brage-Andersen var testflyger ved Flyvåpnets Forsyningskommando (FvFK), Kjeller. På den tiden var rullebanen på Kjeller meget kort, og Brage Andersen brukte JATO (Jet Assisted Take Off) flasker som krafttilskudd under avgang og landing. Det som var spesielt, var at han brukte JATO til å bremse med. Det var dette han demonstrerte på Kjevik i 1957. Han forsvant i en sky av grå kruttrøyk etter landing, og etter noen sekunder dukket Thunderjeten ut av røyken og bremset ned på vanlig måte. På denne måten ble bremsestrekningen utrolig kort for et jetfly.>>
http://www.kjevik.dk/stevne57.htm
Finns bilder?
Något liknande i Sverige?
Kommentarer?
I Sverige o övrigt? "slängde" man väl "JATO.na efter start?
Bengt
(frågan var ; Rakettbroms
Vådan av JATO kan tex. beskrivas av nedanstående:
1958-11-04 havererar en B-47 vid start från bas i Texas
orsaken är att ett av raketaggregaten vid starten exploderar och flygplanet exploderar
Piloten omkommer men 3 övriga besättningsmän räddar sig med fallskärm
B-47:an var även beväpnad med atombomb/er , som Ej exploderade!
Frågan var alltså:
Rakettbroms (JATO) vid LANDNING av “rea”JAKT plan
Bara Norrmännen som kunde detta??????
Bengt
1958-11-04 havererar en B-47 vid start från bas i Texas
orsaken är att ett av raketaggregaten vid starten exploderar och flygplanet exploderar
Piloten omkommer men 3 övriga besättningsmän räddar sig med fallskärm
B-47:an var även beväpnad med atombomb/er , som Ej exploderade!
Frågan var alltså:
Rakettbroms (JATO) vid LANDNING av “rea”JAKT plan
Bara Norrmännen som kunde detta??????
Bengt
Hej!
LS skrev i en annan tråd: (Lästips - Flynytt, en norsk flygtidning)
>> Själv insåg jag ju att JATO antagligen försvann när man började få ebk samt att det förstås inte bara var svenska flygvapnets piloter som hade problem med de tidiga pilvingade planen>>
Man borde ju tycka det . men det (JATO) användes tydligen rätt sent:
Vid Flygkrigshögskolans högre kurs, F20 utlandsresa 1986 gick resan till Ö-rike o Schweiz.
(90 pers med en TP84:a)
På Emmens fpl. visas Mirage III start med JATO (lättar efter 200m )
När slutade man med dessa starter tro (JATO) ?
Frågan är fortfarande:
Rakettbroms (JATO) vid LANDNING av “rea”JAKT plan
Bara Norrmännen som kunde detta??????
Bengt
LS skrev i en annan tråd: (Lästips - Flynytt, en norsk flygtidning)
>> Själv insåg jag ju att JATO antagligen försvann när man började få ebk samt att det förstås inte bara var svenska flygvapnets piloter som hade problem med de tidiga pilvingade planen>>
Man borde ju tycka det . men det (JATO) användes tydligen rätt sent:
Vid Flygkrigshögskolans högre kurs, F20 utlandsresa 1986 gick resan till Ö-rike o Schweiz.
(90 pers med en TP84:a)
På Emmens fpl. visas Mirage III start med JATO (lättar efter 200m )
När slutade man med dessa starter tro (JATO) ?
Frågan är fortfarande:
Rakettbroms (JATO) vid LANDNING av “rea”JAKT plan
Bara Norrmännen som kunde detta??????
Bengt