29555 J 29B/E/F
Postat: 16 dec 2013, 11:37
29555
J 29B
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.555
Levererat till F 3 1954-09-13
Godkänt 1954-09-27
Till SAAB 1955-05-17. E-mod., klar 1955-08-18
Haveri 1955-10-20 Vid F 3. Märkning 3-gul A
Motor typ RM2 nr 5729.
Ff kapten Hallander FFSU
Gallopp vid landning på F 3. Bana 08.
Byig vind från höger c:a 30 km/tim (vindriktn c:a 160 °).
Fpl passerade banändan med hög fart – c:a 240 km/tim – och första sättningen, som var hård, skedde c::a 150 m in på banan. Fpl studsade och greps av vinden, varefter en gallopp utvecklades, som ff ej lyckades häva. Ff lär fpl rulla av banan. Efter c:a 1000 m brast noshjulsgaffeln och fpl stanna efter c:a 1600 m. Haveriet har orsakas av de besvärliga vindförhållandena. som även bedömes ha motiverat den höga farten i planén.
Materielskadornas omfattning
Nosstället, nosställsluckor, spant sta 780 x 3, balk 921102, strålkastarluckan, spant 585192-1 och pejlucka skadade.
Beräknad reparationskostnad kr 10.000:-.
F 3 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-21, klar 1956-02-22
Till SAABL 1956-12-03. F-mod., klar 1957-03-26
F 3 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1959-10-14, klar 1960-02-03
F 3 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1961-03-21, klar 1961-05-24
Installation för rb 24 1963/64
F 3 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1964-07-10, klar 1964-08-05
Kasserat 1967-05-31 med motor typ RM2B nr 5646, ebk typ 21 nr 352. Till övningsändamål.
J 29B
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.555
Levererat till F 3 1954-09-13
Godkänt 1954-09-27
Till SAAB 1955-05-17. E-mod., klar 1955-08-18
Haveri 1955-10-20 Vid F 3. Märkning 3-gul A
Motor typ RM2 nr 5729.
Ff kapten Hallander FFSU
Gallopp vid landning på F 3. Bana 08.
Byig vind från höger c:a 30 km/tim (vindriktn c:a 160 °).
Fpl passerade banändan med hög fart – c:a 240 km/tim – och första sättningen, som var hård, skedde c::a 150 m in på banan. Fpl studsade och greps av vinden, varefter en gallopp utvecklades, som ff ej lyckades häva. Ff lär fpl rulla av banan. Efter c:a 1000 m brast noshjulsgaffeln och fpl stanna efter c:a 1600 m. Haveriet har orsakas av de besvärliga vindförhållandena. som även bedömes ha motiverat den höga farten i planén.
Materielskadornas omfattning
Nosstället, nosställsluckor, spant sta 780 x 3, balk 921102, strålkastarluckan, spant 585192-1 och pejlucka skadade.
Beräknad reparationskostnad kr 10.000:-.
F 3 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-21, klar 1956-02-22
Till SAABL 1956-12-03. F-mod., klar 1957-03-26
F 3 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1959-10-14, klar 1960-02-03
F 3 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1961-03-21, klar 1961-05-24
Installation för rb 24 1963/64
F 3 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1964-07-10, klar 1964-08-05
Kasserat 1967-05-31 med motor typ RM2B nr 5646, ebk typ 21 nr 352. Till övningsändamål.