Så kan det gå...

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Intressant video. Undrar varför starten avbryts? Om det är någon form av däcksexplosion som gör att besättningen väljer att avbryta starten eller om det är kraftig inbromsning som antänder däcken. Inte heller ofta man ser en IL-22.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Rolf Larsson skrev: Inte heller ofta man ser en IL-22.
Skarpsynte och flygkunnige Rolf får förklara varför IL-22? Är det fenan som är svaret? Ombyggd IL-18?
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Kenneth Göransson skrev:
Rolf Larsson skrev: Inte heller ofta man ser en IL-22.
Är det fenan som är svaret? Ombyggd IL-18?
Ja. Ett litet utdrag och delvis fritt översatt från Peter Hillman´s (m.fl.) "Soviet Transports" redogör för att ett antal IL-22 rapporterades tidigt 90-tal, de är alla utrustade för "command and communications roles" . 1998 bekräftades att samtliga IL-22 är ombyggda IL-18 och att de efter ombyggnaden tilldelades ett nytt tillverkningsnummer utan anknytning till vad maskinen tidigare hade som IL-18. Vidare: "although confirmed as being IL-22s they all carry IL-18 as type on the nose". Detta och antennen på fenan får mig att tro att det rör sig om D2-FFR som jag tror är den enda IL-22 som levererats till Angola och som flyger för operatören Alada.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"