Apropå aerodynamikhistoria: Die Krügerklappe

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Kontakt:

Apropå aerodynamikhistoria: Die Krügerklappe

Inlägg av Seve Ungermark »

...eller som det vanligen heter Krueger flaps - alltså de ladugårdsdörrar modell mindre som särskilt Boeingplan har på delar av vingframkanten - och som har varit aktuella i den intressanta tråden om Spanair i Madrid. Vem var Krueger, undrades där.

När jag ser Lars Sundin m fl de senaste dagarna ägna sig åt pilvingens färd till Linköping från Tyskland via Schweiz blir jag påmind om att jag - just på en schweizisk - modellflygsida upptäckte det inte helt oväntade att också bakom Krueger-flapsen fanns en tysk aerodynamiker.

Tyska Wikipedia påstår med sannolikhetens prägel: "Die Krügerklappe wurde im Jahre 1943 vom deutschen Luftfahrtingenieur Werner Krüger (* 23. November 1910 in Kolberg; † 21. Oktober 2003 in Göttingen) erfunden." Alltså uppfinningen gjordes under brinnande krig 1943 (liksom några år senare den ökända Kristina Söderbaum-filmen som just handlade om "Kolberg" - den som kallats dr Joseph Goebbels testamente - en Sundinsk fotnot). Orten Göttingen ger mer flyg- och Prandtl-associationer.

Lennart A kan nog berätta mycket mer. För det enda som jag lyckats googla fram är att Krüger på Saab-veteran-vis (lite avundsjuk, Lasse, på ditt inköp...) år 2001 på 68 sidor berättar om "Meine Junkerszeit" (min Junkerstid) i en skrift utgiven av Verein Junkerswerk MD (Föreningen Junkersfabriken Magdeburg).

Seve U.

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"