29607 J 29B/F
Postat: 18 dec 2013, 12:35
29607
J 29B
J 29F “Bastard”
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.607
Levererat till F 3 1954-10-08
Godkänt 1954-11-01
Till SAAB 1955-08-30. F-mod. På grund av brist på motorer typ RM2B skulle fpl användas som J 29E tills motorbyte till RM2B skett. Klar 1956-01-25. Bastard
Överlämnat till F 9 1956-01-25
Till CVM 1956-07-31. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-08-02, klar 1956-08-30
Överlämnat till F 10 1957-03-07
Haveri 1957-11-25 vid F 10
Motor typ RM 2 nr 5608
Ff kadett Rissing (GFSU) oskadad
Ur utredningsrapport:
Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Under övning i gruppstart, markmomentet, från högsta beredskap kom fpl in i sladd, då ff körde ut på banan. Vid försök att häva sladden körde han av banan, Då ff drog på gas för att komma upp på banan igen, sjönk noshjulet ned i den mjuka marken och gaffeln till hjulet bröts av. Vid utkörning på banan var ff uppmärksamhet splittrad mellan körningen och uppsikt på a fpl i gruppen.
Materielskadornas omfattning
Noshjulet avbrutet, mindre deformationer och intryckningar i täckplåten och spant
Beräknad repkostnad 2.000:- kr.
Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av för hög fart med hänsyn till den regnhala banan.
Ff – Fe1 av GFSU – elev.
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Fpl repareras vid avd VI.
W. Wagner
fljch/
S. Hård
haveriutredare
S. Hommarberg
Tjf fljing
Till CVV 1958-11-28. Komplettering av bastardfpl till 29F.
Påbörjad 1958-12-01, klar 1959-01-14
F 10 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-02-18, klar 1962-03-14
Installation för rb 24 1963/64
Överlämnat till F 3 1964-04-08
Överlämnat till F 16 1966-10-12 som lån
Överlämnat till F 16 1968-05-15 redovisning
Märkning 20-25
Kasserat 1968-07-26. För brand- och räddningstjänst, F 21
J 29B
J 29F “Bastard”
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.607
Levererat till F 3 1954-10-08
Godkänt 1954-11-01
Till SAAB 1955-08-30. F-mod. På grund av brist på motorer typ RM2B skulle fpl användas som J 29E tills motorbyte till RM2B skett. Klar 1956-01-25. Bastard
Överlämnat till F 9 1956-01-25
Till CVM 1956-07-31. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-08-02, klar 1956-08-30
Överlämnat till F 10 1957-03-07
Haveri 1957-11-25 vid F 10
Motor typ RM 2 nr 5608
Ff kadett Rissing (GFSU) oskadad
Ur utredningsrapport:
Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Under övning i gruppstart, markmomentet, från högsta beredskap kom fpl in i sladd, då ff körde ut på banan. Vid försök att häva sladden körde han av banan, Då ff drog på gas för att komma upp på banan igen, sjönk noshjulet ned i den mjuka marken och gaffeln till hjulet bröts av. Vid utkörning på banan var ff uppmärksamhet splittrad mellan körningen och uppsikt på a fpl i gruppen.
Materielskadornas omfattning
Noshjulet avbrutet, mindre deformationer och intryckningar i täckplåten och spant
Beräknad repkostnad 2.000:- kr.
Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av för hög fart med hänsyn till den regnhala banan.
Ff – Fe1 av GFSU – elev.
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Fpl repareras vid avd VI.
W. Wagner
fljch/
S. Hård
haveriutredare
S. Hommarberg
Tjf fljing
Till CVV 1958-11-28. Komplettering av bastardfpl till 29F.
Påbörjad 1958-12-01, klar 1959-01-14
F 10 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-02-18, klar 1962-03-14
Installation för rb 24 1963/64
Överlämnat till F 3 1964-04-08
Överlämnat till F 16 1966-10-12 som lån
Överlämnat till F 16 1968-05-15 redovisning
Märkning 20-25
Kasserat 1968-07-26. För brand- och räddningstjänst, F 21