En flygiskt bevandrad vän berättade i mail om ett "möte" med en Vickers Valetta (även stavningen Valletta förekommer vad gäller staden på Malta) som gjort ett djupt intryck på honom. Det är inte första gången han tagit upp händelsen.
Han minns precis vilken gata i Bandhagen/Högdalen söder om Söder han befann sig på när han hörde ett "dovt, grovt, nästan gutturalt, flygmotorljud". Han blev så tagen att han ringde trafikledningen på Bromma och frågade vad det var för något; han trodde det var en Viking. Han fick då veta att det handlade om brittiska kadetter på besök och att planet var en Valetta.
Men när var det? Och vilken var individen?
Min vän säger sig vara säker på att det inte handlade om en Varsity men är ganska osäker på årtalet. Han var nyfyllda 7 år när en RAF Valetta (VX514) kraschade i närheten av Bromma i februari 1951 (med brittiska kadetter förresten!) så det kan väl inte vara annat än den händelsen. Engelsmännen kom f ö med två Valetta och avreste från Ärna (enligt Sanz Bromma-bok).
(Denna krasch och andra händelser i samband med detta besök berörs förresten i detta Ärnablad, där det också finns annan fin läsning.)
Kan Valetta ha förekommit i samband med "flygpojksutbyte" à la IACE, International Air Cadet Exchange, senare. Eller Varsity - om nu min vän ändå minns fel.
Om IACE och flygvapnets "ungdomsverksamhet", som man f n inte verkar ha råd med, kan man läsa på:
http://www.iacea.com/
http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildn ... byte/IACE/
Någon som kan bringa klarhet? Har det förresten inte skrivits något om IACE-verksamheten?
Lars S
RAF Vickers Valetta på besök - IACE-utbyte
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
RAF Vickers Valetta på besök - IACE-utbyte
Senast redigerad av Lars Sundin den 15 dec 2017, 07:16, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Hej Lars,
Det rörde sig om en Valetta, av två som besökte Ärna vintern 1951 med kadetter från Cranwell, UK.
Efter en mycket trevlig vecka, som avslutades med kadettbal, skulle gänget åka hem. Glädjen bland engelsmännen (kadetterna) blev stor, då man strax före avfärd upptäckte, att den ena motorn på en av Valettorna läckte olja. Hoppet att få stanna kvar grusades dock, när skepparen bestämde att ändå flyga hem.
Så man gav sig av - och då uppstod motorproblem på den andra Valettan i höjd med Södertälje. Man vände om mot Bromma, men där var det inte snöröjt, fast snödjupet var ju endast 5 cm. Wing Commandern som var chef på denna Valetta avbröt landningsförsöket då han såg en obruten snöyta med granruskor som utmärkte banan. Trots att trafikledaren uppmanade honon att sätta planet. På en motor orkade han sedan inte upp, utan sjönk igenom och hamnade (tror jag) i närheten av den plats där FOA/FOI ligger (eller låg?) Copiloten dog då han fick ett slag i huvudet av den avbrutna vingbalken. Flera hade förmodligen dött om det inte varit för de bakåtvända passagerarsätena av bernstolsprincip.
Så fick dom ändå stanna kvar i Sverige, fast inte som dom kanske tänkt sig-
Så något flygpojksutbyte har inte varit aktuellt i sådant sammanhang. Förresten så svarade alltid värdlandet för allt - även flygtransporter - vid flypojksbesök. Tp 79 låg väl till härför.
Ingemar
Det rörde sig om en Valetta, av två som besökte Ärna vintern 1951 med kadetter från Cranwell, UK.
Efter en mycket trevlig vecka, som avslutades med kadettbal, skulle gänget åka hem. Glädjen bland engelsmännen (kadetterna) blev stor, då man strax före avfärd upptäckte, att den ena motorn på en av Valettorna läckte olja. Hoppet att få stanna kvar grusades dock, när skepparen bestämde att ändå flyga hem.
Så man gav sig av - och då uppstod motorproblem på den andra Valettan i höjd med Södertälje. Man vände om mot Bromma, men där var det inte snöröjt, fast snödjupet var ju endast 5 cm. Wing Commandern som var chef på denna Valetta avbröt landningsförsöket då han såg en obruten snöyta med granruskor som utmärkte banan. Trots att trafikledaren uppmanade honon att sätta planet. På en motor orkade han sedan inte upp, utan sjönk igenom och hamnade (tror jag) i närheten av den plats där FOA/FOI ligger (eller låg?) Copiloten dog då han fick ett slag i huvudet av den avbrutna vingbalken. Flera hade förmodligen dött om det inte varit för de bakåtvända passagerarsätena av bernstolsprincip.
Så fick dom ändå stanna kvar i Sverige, fast inte som dom kanske tänkt sig-
Så något flygpojksutbyte har inte varit aktuellt i sådant sammanhang. Förresten så svarade alltid värdlandet för allt - även flygtransporter - vid flypojksbesök. Tp 79 låg väl till härför.
Ingemar
Hej!
Enligt Ingemar:
>> Förresten så svarade alltid värdlandet för allt - även flygtransporter - vid flygpojksbesök.>>
Verkar rätt om man tittar i gamla FV-Nytt (om IACE besök)
För övrigt deltar Sverige sedan 1954 i utbytet
Besöket , gällde ju kadetter?
Vet att det tex. Italienska kadetter besökte oss i 1-2 kärror, men det var i början på 60-talet (tror jag, kan kolla om någon är intresserad)
L S : lite mer datering År / årstid?
Många Valettor utrangerades redan i slutet av 60-talet, men en del var väl kvar längre tid?
Bengt
Enligt Ingemar:
>> Förresten så svarade alltid värdlandet för allt - även flygtransporter - vid flygpojksbesök.>>
Verkar rätt om man tittar i gamla FV-Nytt (om IACE besök)
För övrigt deltar Sverige sedan 1954 i utbytet
Besöket , gällde ju kadetter?
Vet att det tex. Italienska kadetter besökte oss i 1-2 kärror, men det var i början på 60-talet (tror jag, kan kolla om någon är intresserad)
L S : lite mer datering År / årstid?
Många Valettor utrangerades redan i slutet av 60-talet, men en del var väl kvar längre tid?
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag tackar Ingemar S för upplysningarna om haveriet 18 februari 1951 vid Bromma (ca 2,5 km väster om flygplatsen vid Bergslagsvägen, intill Blackebergshöjden, nära Råcksta gård) som kompletterar skildringen (med bild) i Michael Sanz Bromma-bok. I Ärnabladets lilla notis läser man att skidåkare höll på att komma ivägen för det nödlandande planet; dagen var en söndag.
I övrigt kommer man ju att fundera över hur ens minne fungerar.
"Flygpojksutbytet" är ett intressant ämne i sig.
Lars S
I övrigt kommer man ju att fundera över hur ens minne fungerar.
"Flygpojksutbytet" är ett intressant ämne i sig.
Lars S