Sida 1 av 1

29624 J 29B/E/F

Postat: 19 dec 2013, 14:18
av Leif Fredin
29624
J 29B
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.624

Levererat till F 9 1954-11-17
Godkänt 1954-11-29

Tillbud 1955-08-10. Märkning 9-gul P.
Fpl fick motorstopp på grund av bränslebrist efter en flygtid på c:a 12 min. Ff landade på F 14 utan anmärkning.

Till CVV; E-mod. 1956-02

Till Saab1957-10-08 . F-mod. Klar 1957-12

Överlämnat till F 10 1958-07-08
Modifierad som målbogserare
Märkning 10-44 (enl Fo A nr 11/64 gällande fr o m 1964-06-01)
Överlämnat till FC 1964-10-14
Modifierat för målbogsering med vinsch typ MBV-2S
Märkning FC-32

Bild

Överlämnat till F 3 1967 (?)
Märkning 3-56 (1968-06)
Märkning 3-55 (1973-05)

Haveritillbud 1973-11-14
Drifttid totalt 456 tim.
Motor typ RM2B nr 5501
Ff kapten Bergman (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats etc
Strax efter start från f 40 med 29624 och provmål OBAB-6 gjorde målet en vid tunnelroll åt höger, varvid vajern under den nedåtgående delen av rollen fastnade i vänster stabilisator och pressade höjdrodret nedåt. Detta nosned kunde ff inte häva, varför han fällde målet med ordinarie fällknapp. Därvid upphörde ”nosned”, varefter ff kunde återvända till basen och landa.

Lars-Åke Göthe
Kn
Haveriutredare

Ur materielfelsrapport nr F:FC M58-29,3:1

Roderskador vid bogserprov med spännviddsmål.
DA-anm: Under flygning med provmål OBAB typ VM6-4 började målet en tunnelroll varvid wiren lade sig över stabilisatorn och skadade rodren. Fpl fick nos ned varvid ff fällde målet u.a. Vid nosnedtillfället försökte ff med båda händerna ta upp fpl utan framgång H 500 fart 400 km/h. Efter fällningen fungerade rodren normalt igen.

Vid undersökning av fpl konstaterades att wiren orsakat nötskador på stabilisatorns vänstra framkant och ovansida. Wiren hade också dragits in i skarven stabilisator – vänster stabilisatorspets och därvid skadat stabilisatorspetsens främre kant.

Wiren har dessutom glidit ner mellan höjdrodrets lätt- och trimroder och deformerat dessa.

Materielskadornas omfattning
Vänster lättroder, trimroder och vänster stabilisatorspets skadade
Beräknad reparationskostnad kr 224:-

Utlåtande och beslut
Under målbogseringsprov har målet tunnelrollat, varvid vajern har skadat vänster stabilisator. Föraren kan inte lastas för det inträffade. Kronan vidkännes kostnaden för reparation.


Kassationsförslag 1974-08-06 med motor typ RM2B nr 5610, ebk typ 21 nr CVM-220.

Kassations- eller överlåtelsedatum ?

Re: 29624 J 29B/E/F

Postat: 19 dec 2013, 15:04
av Rolf Larsson
Jag fotograferade 29624 i Visby 31 augusti 1973
29624 VBY 73-08-31.jpg

Re: 29624 J 29B/E/F

Postat: 19 dec 2013, 18:02
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:29624
J 29B
J 29E
J 29F....

Överlämnat till F 10 1958-07-08
Modifierad som målbogserare
Märkning 10-44 (enl Fo A nr 11/64 gällande fr o m 1964-06-01)
Överlämnat till FC 1964-10-14
Modifierat för målbogsering med vinsch typ MBV-2S
.......
Finns uppgifter när "Första modden" gjordes för målbogsering ?
Tydligen någon gång mellan hösten 1958----1964 (1967?) ?

Re: 29624 J 29B/E/F

Postat: 19 dec 2013, 21:06
av Leif Fredin
Det gjordes redan 1954 prov vid FC med bogseranordning för vingmål på fpl nr 29399. Installationen i fpl föreslogs till införande vid förband.

Det bör alltså införts på ett antal fpl efter den tidpunkten
Vilka dessa är framgår bara sporadiskt av tillgängliga dokument.

Leif Fredin

Re: 29624 J 29B/E/F

Postat: 08 okt 2015, 06:38
av Lars Larsson
Vidare öden för 29624:

Till Kontaktgruppen, utställd på Kåremo Flygmuseum.

Till Gotlands Flygmuseum,Visby 1997 vid nedläggningen av museet i Kåremo.
Motorn lånas under tiden i Visby ut till den flygande 29670.

Även Gotlands Flygmuseum läggs ner, och 2011 flyttas 29624 till Aeroseum i Göteborg, där den finns nu (2015).

/Lars Larsson