Sida 1 av 1
Världens enda Brewster till Finland
Postat: 06 mar 2008, 10:03
av Jukka Nisula
Världens enda Brewster-jaktplan till visit till Finland.
När Finlands flygvapnet (Ilmavoimat) fyller 90 år i dag, lånar National Naval Aviation Museum (Pensacola, USA) FAF:s gamla Brewster BW-372 jaktplan till Mellersta-Finlands Aviation Museum (Keski-Suomen Ilmailumuseo) som ligger i Tikkakoski nära Jyväskylä.
Brewster BW-372 är redan i Finland, och presskonferens är i dag i Tikkakoski. Mera information publiceras efter det.
BW-372 är en av de maskiner, som kom till Finland i slutet av Vinterkriget, och den som nödlandade till Karelien 1942 av Lauri "Lasse" Pekuri. BW-372 skaffades til Pensacola år 2004.
Hälsningar Jukka
Ytterligare en Buffalo
Postat: 06 mar 2008, 10:40
av Kenneth Johansson
Vet någon vad som hände med den Brewster Buffalo, som bärgades från en sjö i Ryssland 1999?
http://members.not accepted/~manchurianhi ... ffalo.html
Kenneth
Samma maskin!
Postat: 06 mar 2008, 10:49
av Kenneth Johansson
Hoppsan! Man skall nog läsa på bättre först. Det handlar ju om samma maskin, numera givetvis restaurerad.
Kenneth
BW-372
Postat: 06 mar 2008, 11:14
av Jukka Nisula
Samma maskin. BW-372 skall vara i Finland enligt uppgifterna 3,5 år. Första år går till restaurering. Detta kan man följa genom fönstret in i museum! Brewster kommer till museums utställningen på våren 2009.
Den här är en av de finaste saker i flyghistoria som har hänt i Finland under senaste åren! Maskinen är så sällsynt, enda B 239 version i världen. Och den har krigshistoria bakom sig, och original målning från 1942 på ännu!
Mvh Jukka
Postat: 06 mar 2008, 12:13
av Kenneth Johansson
Den borde ju ha hamnat i Finland direkt efter att man hade plockat upp den ur sjön i Karelen och inte gjort omvägen via Irland och USA.
Jag förmodar att det handlar om en statisk restaurering. Lycka till!
Hälsningar
Kenneth
Postat: 06 mar 2008, 12:31
av Jukka Nisula
Kenneth Johansson skrev:Den borde ju ha hamnat i Finland direkt efter att man hade plockat upp den ur sjön i Karelen och inte gjort omvägen via Irland och USA.
Jag förmodar att det handlar om en statisk restaurering. Lycka till!
Hälsningar
Kenneth
Just så! Det är tyvärr så kallad "too long story..." Statisk restaurering skall det vara säkert. Brewster är så värdeful, att till flygskick skall det inte repareras. Nyaste information jag fick är, att BW-372 skall vara autentisk, alltså man lämnar maskinen till samma kondition och ursprung, som den var när den kom till dagljus från sjöbotten år 1998 i Viena Karelien.
Brewster B-239 BW-372 är öppet till publik från 10.3.2008.
Här finns nyaste och senaste bilder från Tikkakoski:
http://www.k-silmailumuseo.fi/?action=a ... HMA=79&ID=
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg876319
Mvh Jukka
Postat: 06 mar 2008, 17:56
av Mats Averkvist
För att knyta an lite till Sverige...
BW-372 flögs från Trollhättan 04-04-1940, landade på Bromma kl. 12:08. Den fortsatte dagen därpå till Finland. Den flög då tillsammans med fyra andra Brewsters och tre Gauntlets.
Postat: 07 mar 2008, 09:36
av Jukka Nisula
Mats Averkvist skrev:För att knyta an lite till Sverige...
BW-372 flögs från Trollhättan 04-04-1940, landade på Bromma kl. 12:08. Den fortsatte dagen därpå till Finland. Den flög då tillsammans med fyra andra Brewsters och tre Gauntlets.
Här finns intressant historia om de här 44 st Brewsters resor från Sverige till Finland 1940:
http://www.sci.fi/~fta/BWtoFAF1.htm
Det har kommit nya foton av BW-372:
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg876717
http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_3090/
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg876819
Brewster BW-372 luftsegers (8 st)
24.1. 1942 10.15–10.20 Ontajärvi Alik Paavo Koskela (Polikarpov I-153)
30.3. 1942 15.50–16.10 Pertjärvi Luutn Lauri Ohukainen (Hurricane)
6. 4. 1942 15.25–15.50 Tiiksjärvi-Rukajärvi Luutn Lauri Ohukainen (3 x Hurricane)
8. 6. 1942 21.55–22.30 Kesän kenttä Luutn Lauri Ohukainen (Hurricane)
25.6. 1942 13.35–14.40 Seesjärvi Luutn Lauri Ohukainen (2 x Hurricane)
Alik=alikersantti (undersergeant)
Luutn=luutnantti (löjtnant)
Löjtnant Lauri Ohukainen är samma man som Lauri "Lasse" Pekuri. Han bytte sin släktnamn under kriget från Ohukainen till Pekuri.
Brewster BW-372:s historia:
http://heninen.net/brewster/english.htm
Mvh Jukka Nisula
Postat: 13 mar 2008, 10:27
av Jukka Nisula
Till finska FlightForum har kommit nya intressanta detaljbilder av Brewster. Till exempel kabinhuva, säte med kulans hål och pansarskiva, som hade gått rönder, när Hurricanes maskingevärkula träffade den från sidan. Man kan också se hur i bra skick flygkropp är!
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg879621
Mvh Jukka
Postat: 13 mar 2008, 10:43
av Jan Forsgren
Ang Lauri Pekuri, så har jag ett minne av jag läst någonstans att han besökte F 15 någon gång under 1950-talet för att flyga A32A Lansen.
M V H
Jan Forsgren
Postat: 15 mar 2008, 14:35
av Jukka Nisula
Jan Forsgren skrev:Ang Lauri Pekuri, så har jag ett minne av jag läst någonstans att han besökte F 15 någon gång under 1950-talet för att flyga A32A Lansen.
M V H
Jan Forsgren
Det är sant. "Lasse" Pekuri provflög många möjliga alternativ eller kandidater till Finlands nya jaktplan i slutet av 1950-talet. De var åtminstone Dassault Mystere, Saab Lansen, Hawker Hunter, MiG-19 och Folland Gnat. Gnat valdes.
Jag skall skriva lite mera om det här Lansen-provflyg i Sverige senare hit till forum.
Mvh Jukka
Postat: 18 mar 2008, 08:51
av Jukka Nisula
När Finland valde Folland Gnat som jaktplan, beslut orsakade mycket kraftigt kritik inom Försvarsmaktet, Ilmavoimat och också i press. Leveranser av maskiner började också förlängas, Gnat hade "barnsjukdom", och ändringar måste göras. Man krävde också, att hela Gnat-affären skall återta. General Adolf Ehnrooth, kommendör av Ilmavoimat föreslog, att det är ännu möjlighet att skaffa maskiner från Sverige i stället Gnat. Saab kom emot och erbjudade Lansen provflygning i Linköping i slutet av november 1958. Saab betalade också Ehnrooths och Pekuris resa dit. General Ehnrooth ville själva komma till Sverige och testa och bli bekant med Saabs flygplan och fabrik. Det var nämligen på gång också att utrusta Ilmavoimat med ny träningsplan, och Saab 91D Safir var objekt. Man fick på samma gång erfarenheter av två nya plan, Lansen och Safir. Pekuri flög två flygningar först med Safir. Han var dock inte med i komiteen, som valde ny träningsplan till Finland, men Saab ville att Pekuri får erfarenheter av Safir, och kanske så kan påverka till beslut av nya träningsplan. Så säger Lauri Pekuri i sin memoarer.
Nästä dag var Lansens omgång. Presentation av maskin var ganska hastig, alla Lansens detaljer ville svenskarna inte demonstrera enligt Pekuri. Ingengör Olow var på plats och demonstrerade. Man pratade till exempel ingenting av Lansens beväpning. Samt några instrumenter var övertäckat. Pekuri fick inte se Lansens flygmanualer. Han flög först med tvåsitsig prototyp med kapten Björnekull, som var i frontkabin. Björnekull demonstrerade och berättade maskinens prestationvärdena. Pekuri fick prova Lansens flygegenskaper från bakre kabin. När de kom tillbaka, var Pekuris tur att flyga Lansen från frontkabin. Han flög sin egen program utan att Björnekull var fast i spak. Pekuri flög över ljudhastighet i störtning, fartmätare visade 1,1 mach. Han fick inte göra spinprov och maksimviktprov gjordes inte. Hela provflygning var hastig enligt Pekuri. Han fick ganska ytlig och hastig bild av Lansen i helhet. Pekuri nämnde några detaljer: Lansen hade ganska kraftig vibration på överljudhastigheter och trimmförändringar. Samt sidstabilitet var dålig i högre hastigheter. När man kurvade saktare, kom vibration på nytt, maskinen skakade och det var nära att stjärtstalla. Lansen var klumpig, och stigförmåga svag. Pekuri gjorde beslut, att maskinen var planerat till attack- och spaningsuppgifter, inte till bekämpning mot bombplan och jaktplan. Därför han var emot att skaffa Lansen till Finlands nya jaktplan.
Folland Gnat valdes slutligen.
Mvh Jukka
Postat: 18 mar 2008, 10:17
av Lennart Berns
Tack Jukka för ett mycket intressant nedslag i "svensk" flyghistoria! Det är nog inte särskilt bekant att Finland var intresserade av Lansen. Tyvärr testades bara prototypen för A 32A; jaktversionen som kom några år senare hade som bekant betydligt bättre prestanda.
De Saab-piloter som omnämns, Bengt Olow och Bo Bjernekull, är tyvärr båda avlidna.
Det var också intressant att höra om Pekuris memoarer. Finns de händelsevis översatta till svenska eller engelska?
Postat: 18 mar 2008, 16:24
av Jukka Nisula
Lennart Berns skrev:
Det var också intressant att höra om Pekuris memoarer. Finns de händelsevis översatta till svenska eller engelska?
Lauri Pekuris bok och memoarer "Hävittäjälentäjä" (Jaktpilot) publicerades 2006, men tyvärr bara på finska. Lauri "Lasse" Pekuri avled den 3 augusti 1999 och han var född 6.11. 1916.
linken:
Hävittäjälentäjä
Mvh Jukka
Postat: 20 mar 2008, 21:28
av Jukka Nisula
Postat: 21 mar 2008, 11:19
av Mikael Olrog
Tack för de bilderna! Roligt att se.
Är det inte dags att restaurera/återskapa ett Myrsky jaktplan från de rester som finns bevarade? Skulle vara roligt att se en komplett sådan!
/Micke
Postat: 22 mar 2008, 10:13
av Jukka Nisula
Mikael Olrog skrev:Tack för de bilderna! Roligt att se.
Är det inte dags att restaurera/återskapa ett Myrsky jaktplan från de rester som finns bevarade? Skulle vara roligt att se en komplett sådan!
/Micke
Jag tror, att framtidens projekt i Tikkakoski kan möjligen vara antingen Fokker C.X eller VL Myrsky. Bristol Blenheim Mk.IV BL-200 är på kommande redan och nästan färdig, det är fantastisk!
Mvh Jukka
Postat: 22 mar 2008, 19:55
av Mikael Olrog
Det var roligt att höra att BL200 snart är klar. Vet du när det är klart? Kommer det att finnas plats att ställa ut planet?
Det kanske är dags att göra ett besök till museet igen!
MVH
/MIkael
BL-200
Postat: 22 mar 2008, 21:23
av Fredric Lagerquist
För den som har lite tid över i påsk följer här en finsk språkövning
http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaS ... ntent931C3
Postat: 23 mar 2008, 13:38
av Göran Bruun
Lennart Berns skrev:Tack Jukka för ett mycket intressant nedslag i "svensk" flyghistoria! Det är nog inte särskilt bekant att Finland var intresserade av Lansen. Tyvärr testades bara prototypen för A 32A; jaktversionen som kom några år senare hade som bekant betydligt bättre prestanda.
De Saab-piloter som omnämns, Bengt Olow och Bo Bjernekull, är tyvärr båda avlidna.
Det var också intressant att höra om Pekuris memoarer. Finns de händelsevis översatta till svenska eller engelska?
Hej Lennart!
Lauri Pekuri skrev år 1993 en bok med namnet ILMAVOIMIEN "KAUPPAMATKUSTAJANA" 150-60 LUVULLA. Översatt till svenska blir titeln: Som Flygvapnets "handelsresande" under 1950-60 talet.
Lauri Pekuri (då Lauri Ohukainen) var kursare till min far Car-Erik Bruun på flygvapnets reservofficerskurs, ILM. RUK 9 år 1939. Jag har ärvt denna bok efter min far. Jag kunde framöver översätta boken till svenska så fort jag har avslutat mina nuvarande projekt. Lauri Pekuri flög också J35C och D år 1961 och blev dubbad till medlem av Drakorden som GAMMELDRAKE den 21 juni 1961. Då var tiden inte ännu mogen för köp av Draken. Detta skedde dock senare och Finland fick sina första J35B den 2.5.1972.
Hälsningar, Göran
Postat: 26 mar 2008, 14:24
av Jukka Nisula
Hej Göran o andra enthusiaster,
Mera bilder av BW-372 i Tikkakoski har kommit till "Pienoismallit"-galleri:
http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_3090/
Mvh Jukka
Postat: 26 mar 2008, 20:49
av Jukka Nisula
En sak som gäller amerikanska Brewster jaktplan skulle vara bra att förklara, nämligen jag gissar att alla inte vet den. Den gäller smeknamnet ”Buffalo”. Yngre generationen har börjat tala och skriva namn “Brewster Buffalo” också om finländska Brewster nuförtiden. Man märker det till exempel ofta i internet och i press, även i tv. Det är fel om man tittar denna sak från flyghistoriska synvinkel. I Finland har man aldrig talat om ”Buffalo”. Inte under andra värlskriget och inte i krigflygarnas memoarer heller. Bara Brewster model 239, som är rätt. Provflygare Robert A. Winston till exempel använde bara Brewster 239-namn i sin memoarer från 1939-40, samt ace-jaktpilot Ilmari “Illu” Juutilainen i sin bok från 1956. Samma gäller alla finländska flyghistoriska krigsböcker och Brewster-veteraners memoarer. Så är det!
Nämligen de var Royal Air Force (RAF) och engelsmän, som började använda tyngre och senare version Brewster 339E och det fick smeknamn “Buffalo” av engelsmän. I Finland har Brewster fått också sina smeknams, liksom “Pylly-Waltteri” (Bakdel-Walter), “Ruusteri” eller “Taivaan Helmi” (Himlens Pärla). “Lentävä Tynnyri” (Flygande Tunnan) är mera sällsynt, men använde ibland. Men aldrig ”Buffalo”!
Jag hoppas, att man skulle respektera gamla saker, och inte misstolka flyghistorien.
Med vänlig hälsning
Jukka