Sida 1 av 2

Lockheed Lodestar

Postat: 21 okt 2008, 14:37
av Bengt Ekbladh
Hej!
1945-05-01 havererar en Lockheed Lodestar Model 18 , i havet vid Sikeå.
Samhället ligger ca 5 mil n Umeå.
Den hade haft reg. G-AGLI tror jag

Besättningen på 3 man o 6 passagerare var oskadade.

Orsaken till förfrågan är att orten ligger nära där jag växte upp, dock ett antal år senare.

Kan någon berätta mer om detta haveri, samt vad som hände med planet.
Var det privat eller Norska försvaret?
Vilket uppdrag hade man?

Bengt

Postat: 21 okt 2008, 15:50
av Hans Spritt
Hej!

Kanske är detta en liten liten pusselbit.

http://www.caa.co.uk/docs/HistoricalMaterial/G-AGLI.pdf

/HANS/

Re: Lockheed Lodestar

Postat: 21 okt 2008, 16:31
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:Hej!
1945-05-01 havererar en Lockheed Lodestar Model 18 , i havet vid Sikeå.
Samhället ligger ca 5 mil n Umeå.
Den hade haft reg. G-AGLI tror jag

Besättningen på 3 man o 6 passagerare var oskadade.

Orsaken till förfrågan är att orten ligger nära där jag växte upp, dock ett antal år senare.

Kan någon berätta mer om detta haveri, samt vad som hände med planet.
Var det privat eller Norska försvaret?
Vilket uppdrag hade man?

Bengt
Det är lätt att hitta haveriet på webben (där Bottenviken sägs ligga i Atlanten!) men detaljer saknas; BOAC står som operatör. Enligt Svensk flygkalender inträffade haveriet 2 maj 1945: Ett engelskt kurirflygplan av typ Lockheed Lodestar med nio man ombord nödlandade på Sikeåfjärden i Västerbotten och sjönk. Alla ombord räddades. Planet hade flugit vilse i tjock dimma.

Kanske hade flygningen med Balchens "Where and when"-operation att göra.

Lars S

Re: Lockheed Lodestar

Postat: 21 okt 2008, 16:32
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:Hej!
1945-05-01 havererar en Lockheed Lodestar Model 18 , i havet vid Sikeå.
Samhället ligger ca 5 mil n Umeå.
Den hade haft reg. G-AGLI tror jag

Besättningen på 3 man o 6 passagerare var oskadade.

Orsaken till förfrågan är att orten ligger nära där jag växte upp, dock ett antal år senare.

Kan någon berätta mer om detta haveri, samt vad som hände med planet.
Var det privat eller Norska försvaret?
Vilket uppdrag hade man?

Bengt
Det är lätt att hitta haveriet på webben (där Bottenviken sägs ligga i Atlanten!) men detaljer saknas; BOAC står som operatör vilket var det vanliga för det norska kurirflyget. Enligt Svensk flygkalender inträffade haveriet 2 maj 1945: Ett engelskt kurirflygplan av typ Lockheed Lodestar med nio man ombord nödlandade på Sikeåfjärden i Västerbotten och sjönk. Alla ombord räddades. Planet hade flugit vilse i tjock dimma.

Kanske hade flygningen med Balchens "Where and when"-operation (norsk/amerikanska insatser i Nordnorge) att göra.

Olyckan är naturligt nog omnämnd i Widfeldt/Wegmanns bok "Nödlandning" (2 maj även här). Av de ombordvarande var en kvinna (skall man gissa på en sjuksköterska?). Planet sjönk på sex meters djup.

Lars S

Postat: 21 okt 2008, 18:07
av Bengt Ekbladh
Tack LS o Hans.

>> men detaljer saknas>>
Haveriet inträffade natten ca kl. 05,xx
Därav diff. i dateringen?

Besättningen var 3 man.
Eg. hade väl Lodestar 2 piloter alternativt 1 pilot o 1 mek.?

Operatör var BOAC, men då (1945) var väl många av besättningarna Norrmän?
Just denna kärra har använts / användes av Norska Försvaret.

Bärgades planet?
Annars dyker jag nästa sommar!!

Flygtid vid hav. tillfället var 553,06 tim.

>>16460 (c/n 2620) registered to BOAC as G-AGLI Sep 2, 1944. Crashed into
sea N of Umea, Sweden night of May 1-2, 1945.>>

Sen har vi :
Varifrån o Vart var planet på väg?
Norrut / söderut?

Uppdrag?

Mvh Bengt

PS G AGLI låter ju inte "fint"

Postat: 21 okt 2008, 18:32
av Nils Mathisrud
De norske Lodestar-flyene som ble brukt på "Stockholmsruten" var anskaffet av de norske myndigheter i Storbritannia. To ble kjøpt med egne midler mens 10 ble anskaffet gjennom lend-lease ordningen. For å kunne benytte flyene mellom Storbritannia og Sverige måtte man benytte BOACs konsesjon. Derfor ble flyene utleid til BOAC og norsk (militæret) personell ble ansatt av BOAC.

Etter krigsavlutningen 8. mai 1945 ble både fly og personell overført til Luftforsvaret.

Nils

Postat: 21 okt 2008, 18:49
av Bengt Ekbladh
Tack Nils.
Har du någon aning om vad flygningen gick ut på ?

”Normalt” gick väl "Stockholmsruten" öst / västlig?
Kriget pågick ju fortfarande 450501 !

Bengt

Postat: 21 okt 2008, 19:03
av Nils Mathisrud
Jeg vet ikke, men den kan ha vært på vei til Kallax hvor USAAF og Balchen opererte.

Det er ikke registrert noen landing/avgang fra Bromma med G-AGLI rundt 1. mai. G-AGLIs siste registrering på Bromma var avgang 27. april kl. 23:00 med kurs for Storbritannia. Vet du hvor den kom fra?

Nils

Postat: 21 okt 2008, 19:09
av Bengt Ekbladh
>>Vet du hvor den kom fra? >>

Tyvärr inte (än?)

Har lagt ut några förfrågningar , vi får hoppas på respons.

MVH Bengt

Postat: 21 okt 2008, 21:48
av Jan H Vold
Fra tidlig i 1944 ble en Nordlig rute mye brukt for å unngå Tyske jagerfly i Skagerak.
Bromma - Östersund - Leuchars.
Dette kan vel forklare hvorfor G-AGLI befant seg i Bottenviken.
Men at ingen avgang fra Bromma er registrert, er jo merkelig.

Besetningen på Lodestars i denne ruten, var vel to flygere og en telegrafist.

De 7 gjenværende Lodestars var vel etter utfasing fra Luftforsvaret innom Svensk sivilregister.
Det kunne vært moro å se foto av disse (evt henvisning til foto på nett):

SE-BTF BTG BTH BTI BTK og SE-BZE BZK.

Jan

Postat: 21 okt 2008, 22:05
av Göran Hansson
Hej

SE-BZE står på Arlanda samlingarna, så det är "bara att åka ut Tis & Tors mellan 12-15 då brukar det alltid vara någon där.

Ha det gott

Göran

Postat: 21 okt 2008, 22:18
av Jan H Vold
Takker for tipset om SE-BZE og Arlanda samlingerna.
Får ha det i minnet til en evt Stockholmstur.

re G-AGLI.
Har sjekket i Fredrik Meyers bok om "Hærens og Marinens Flyvåpen 1912-1945".
Der står det at flyet var på veg TIL Bromma.
Og det passer vel bedre med en tid i luften på 8 timer og 20 minutter.

Jan

Postat: 21 okt 2008, 22:19
av Bengt Ekbladh

Postat: 21 okt 2008, 23:41
av Lars Sundin
Jan H Vold skrev:Takker for tipset om SE-BZE og Arlanda samlingerna.
Får ha det i minnet til en evt Stockholmstur.

...
...

Jan
Flygsamlingarna i/på Arlanda presenteras på en ganska nyligen (?) utökad webbplats, för SE-BZE se http://arlandaflygsamlingar.se/showitem ... tem=200019. Restaureringsarbetet på planet har också presenterats under "SFF Aktuellt och senaste nytt"; det var väl för några år sedan. Se även http://www.arlandaflygsamlingar.se/docu ... destar.pdf

(SE-BZE bar i brittisk/norsk kurirtjänst beteckningen G-AGIJ, ej den treställiga bokstavskombination som råkat anges på sajtens första dokument.)

Lars S

Postat: 22 okt 2008, 09:54
av Bengt Ekbladh
>>Vet du hvor den kom fra? >>
och
>>Meyers bok om "Hærens og Marinens Flyvåpen 1912-1945".
Der står det at flyet var på veg TIL Bromma.>>

I Flyhistorisk Tidskrift 3/96 står:

”” Flyet var på vei FRA Bromma til Östersund, men på grunn av feilnavigering var de kommet helt ut av kurs.””

och några rader längre ner står det:

Att man gjorde ”” en meget kontrollert ditching etter 8 timer og 20 minutter i luften FRA TAKE-OFF på Bromma”””

Får inte ihop det.

Bengt

Postat: 22 okt 2008, 09:59
av Fredric Lagerquist
Flygningens art kan ju gjort att man valt att inte införa starten från Bromma i flygplatsliggaren?

Postat: 22 okt 2008, 21:02
av Jan H Vold
Her ser det ut til å ha oppstått misforståelser på et eller annet tidspunkt.

Jeg tror jeg holder med Meyers opplysning om at flyet var på veg TIL Bromma.
(Meyers bok utgitt 1973)

Og at flyet brukte den Nordlige ruten, dvs Leuchars - Östersund - Bromma.

Hvis flyet hadde startet fra Bromma mot Östersund ( ca 2 timers flytur),
og ikke fant fram, så synes jeg det er rart at de ville fløyet ytterlige
6 timer over Nord-Norge / Norrland / Bottenviken før ditchingen.

Flyet var jo sivilregistrert, så finnes det muligens en havarirapport om hendelsen?

Et kart fra Eniro, for vise hvordan jeg ser på det.

mvh Jan

Bild

Postat: 22 okt 2008, 21:18
av Lars Sundin
http://aces.safarikovi.org/victories/ca ... -1945.html kan man bl a finna befälhavarens namn. Man sägs ha varit på väg från Leuchars och med det som sagts om flygtiden m m tidigare, kan man ju spekulera om att Bromma var olandningsbart och man försökte Östersund i stället men for vill och till sist gjorde en snygg ditchning.

Det fanns säkert inga svenska radiosändare (än mindre radiofyrar; se dock Yttermalung nedan och kanske fanns fler?) igång på natten att pejla på och natten är väl ganska mörk ännu den tiden på året.

Jag kan tyvärr inte återfinna en text på webben om ett föredrag som hölls på Gardermoen om kurirflyget och där det bl a fanns kartor. (Som jag inte tror skiljde sig nämnvärt från vad Jan H Vold visat. Men det kan ju ha stått något annat värdefull därtill.)

Lodestar hade normalt en marschfart som var betydligt högre än 250 km/h men man kanske ville snåla på bränslet.

Landningen på vattnet vid Sikeå omnämns utan större åthävor i avsnittet "Norska olyckor" i Nilsson/Sandbergs bok "Kurirflyg" (en av sju omnämnda olyckor). Nödlandningen sägs ha varit en följd av bränslebrist och felnavigering. Besättningen bestod av Aage Schaaning, andrepilot Aaslid samt telegrafist Klaussen. Därtill sex passagerare.

I boken finns även kartor över flygvägar; någon var ännu nordligare än i Jan H Volds karta. Det fanns en radiofyr vid Yttermalung (SIM). Om en Felix-flygning till Prestwick:Färdvägen gick alltså över fyren vid Yttermalung (SIM) till Östersund och vidare norrut till till norska gränsen vid 65 grader nordlig latitud - alltså betydligt norr om Trondheim. ... Efter Östersund började stigningen från 7 till 8000 meter... Tufft!

Jag ser vidare att det förekom när britterna/norrmännen försökte flyga Dakota (innan man gick över till den potentare Lodestar) en nordlig rutt att man ibland gick ned i Östersund för att tanka. Så Östersund var ingen främmande flygplats för norrmän/britter.

Lars S, funderande

Postat: 23 okt 2008, 09:47
av Nils Mathisrud
Noen kommentarer ...

Det var stor aktivitet på Bromma 2. mai, også nattestid, så teorien om at Bromma var olandningsbart holder ikke. Thorsager landet med Lodestar G-AGLG kl. 02:41, Henningsmoen med G-AGLH kl. 03:09 og Giørtz med G-AGII kl. 09:02. Også to BOAC Dakotaer samt 2 C-54 og 5 Liberatorer fra ATC ankom Bromma denne natten.

Jeg vil nok anse Jans teori om feilnavingering som sannsynlig årsak. Men det er kun spkulasjoner.

Britene (BOAC) fløy Dakota på Stockholmsruten under hele krigen (som beskrevet ovenfor).

Er det denne websiden du sikter til, Lars (http://www.ullernhistorie.com/tidlakt04.htm)?

Nils

Postat: 23 okt 2008, 09:58
av Lars Sundin
Nils Mathisrud skrev:Noen kommentarer ...

...

Er det denne websiden du sikter til, Lars (http://www.ullernhistorie.com/tidlakt04.htm)?

Nils
Tack Nils, jo det är den sidan jag letade efter. Jag ser att de flyg-rutter som där visas är de (tidigare?) sydliga. Fyren SIM i Yttermalung verkar ha varit viktig. När det gäller G-AGLI:s svårigheter undrar man ju om det fanns andra fyrar eller varför man navigerade fel.

Lars S

Postat: 23 okt 2008, 10:41
av Jan Forsgren
Hej,

Nedanstående artikel kan eventuellt vara av visst intresse.

M V H

Jan Forsgren

Västerbottens Folkblad torsdag 3 maj 1945, s. 9

"Kurirplan nödlandade i går i Sikeå Fiskare trädde hjälpande emellan på Sikeåfjärden. Ett tvåmotorigt engelskt flygplan med norsk besättning och norska passagerare, 8 norrmän och en kvinna nödlandade på onsdagsmorgonen på Sikeåfjärden i Bygdeå socken. Planet kom från London och var på väg till Bromma, men hade på grund av dimman kommit ur kursen. Eftersom planet var byggt för landning på marken, sjönk det efter 10 minuter och ligger nu på sex meters djup. Samtliga ombordvarande räddades av fiskare, som uppehöllo sig alldeles intill den plats där landningen skedde.

Anledningen till nödlandningen var bensinbrist. Planet, som var av typen Hudson-Lockhead, kretsade först över trakten och piloten försökte förgäves hitta en plats för landning på marken. Emellertid finns i trakten inte någon tillräckligt stor öppen plats, varför planet måste gå ned på Sikeåfjärden. Landningen skedde tämligen normalt, ehuru dock en ganska kraftig smäll hördes, när planet nådde vattenytan. Eftersom bensintankarna voro i det närmaste tomma höll sig planet flytande nära 10 min. Medförd gummibåt hann dock inte göras i ordning utan de med flytvästar försedda ombordvarande kastade sig i vattnet och började simma mot land, en sträcka på ett par hundra meter. Vid tillfället uppehöllo sig fiskarena (sic) Albin och Johan Holmberg samt arbetaren Eskil Johansson strax intill och de styrde kurs med sina båtar mot flygplansbesättningen. Det var också i elfte timmen, som fiskarena kommo till platsen, ty en av männen var i uppenbar livsfara. Hans flytväst hade tagit in vatten och var alltså endast till besvär. När undsättningen kom hade denna man redan sjunkit ett par gånger. Man lycjades dock få tag i honom och få upp honom i en av båtarna. Även kvinnan var ganska medtagen.

Faktor Brännström upplät sitt hem åt de räddade. Där fingo de byta och torka sina kläder samt blevo bjudna på en måltid. Tullman samt polisman Jonasson kommo till platsen och förhör hölls. Även landsfogden i Umeå underrättades. Det visade sig att samtliga hade engelskt pass samt uppehållstillstånd för viss tid i Sverige. De transporteras på eftermiddagen till Umeå och avreste med tåget kl. 18.04 till Stockholm. Bärgningen av planet skall påbörjas i dag. Det äges av British Overseas Airways Corporation."

Postat: 23 okt 2008, 10:51
av Lars Sundin
En så skön text med tidskänsla Jan! Man tackar!

Fast detta "sic" måste vara ditt eget tillägg! Apropå den gamla ordformen "fiskarena" som man idag inte tycker behövs och nog brukar det reda sig utan den. Det finns ju så många nya festliga ord istället.

Lars S, som kommer att tänka på hur hans morfar f d stationskarlsförmannen vid GDG gick till Fisktorget i Gävle för att köpa strömming eller t o m de nejonögon som fiskarena fångat

Postat: 23 okt 2008, 19:51
av Bengt Ekbladh
Vilken respons!
Toppen killar.

Finns starter från Leuchars noterade o offentliggjorda undantagslöst, eller är de censurerade ?
Fredric skrev:
>>Flygningens art kan ju gjort att man valt att inte införa starten från Bromma i flygplatsliggaren?>>

Man har ju sett sådana uppgifter förr.
Vem bestämde sådant då, trafikledarna eller någon Överordnad (censor) eller fanns det i Föreskrifterna?
Kanske en ännu hemligare flygplats liggare?

Spånar lite bara
Mvh Bengt

Ps jag skrev ju datumet : 1945-05-01, men tidskriften anger 2/ maj på andra ställen, bara ett tillrättaläggande!

Postat: 24 okt 2008, 15:49
av Jan H Vold
Jeg vil takke alle som har bidratt i denne tråden.

For meg nye opplysninger har kommet frem, og kanskje en spesiell takk til min navnebror som bidro med tidningsutklipp.
Det vil bli lagret i min Lodestarmappe på PC'en. :-)

Jan

Postat: 25 okt 2008, 15:55
av Bengt Ekbladh
Jans utdrag ur VF var ju utförlig.

En liten koll i Gävlepressen 1945-05-03 ger:
Alla 3 (Gefle Dagblad, Arbetarbladet o Norrlandsposten)
Har i princip 1:a stycket, (med någon omskrivning).

GD och N-P har nämnt följande:::

Planet var ett Hudson-Lockhead

Simmsträckan var ca 300 m, men räddas av fiskare

Samt:

>>Omkring en km Norr om Sikeå hittades en dörr från flygplanet, vilket anses tyda på att man ombord på planet ämnade hoppa i fallskärmar>>

Det kan även nämnas att:

>Ett engelskt kurirflygplan besköts med Varningsskott då det avvek från tillåten flygväg i Västra Sverige
Planet rättar kursen.>

Flera Tyska landningar, Tyska ångare o fiskebåtar inkomna
Engelskt bombplan T-Hav vid landning Såtenäs, F7
Samt:

En jakt under Japansk flagg inlöper i Ystad.
Med bla.Japanske marinattachen i Berlin , Nohon-Maru och andra Japanska sjöofficerare samt Tyskar o Holländare

Mvh Bengt