29641 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29641 A/J 29B/E/F

Inlägg av Leif Fredin »

29641
A 29B
A 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.641

Levererat till F 6 1955-01-04
Godkänt 1955-01-11

Haveri 1955-10-11 vid F 6
motor typ RM2 nr 5646
Bogserfordonsförare, stf chefmek, fte Ellneskog
1. mek, Norborg

Haveriet inträffade under fplbogsering på uppställningsplatt med nosställsskakel. Ingen befann sig i förarsitsen. Jeepföraren körde ytterst försiktigt. Under uppsvängningen till parkeringslinje fälldes nosstället in.

Materielskadornas omfattning
V nosställslucka deformerad.
Beräknad reparationskostnad kr 1400:-.

Någon orsak till varför nosstället fälldes in har ej konstaterats. Mekanismen har undersökts u.a. Säkerhetsventilen utbytt p.g.a. att den var otät. Detta kan dock knappast ha varit orsaken till infällningen. Den elektriska indikeringen visade ”ställ ute och låst”, innan nosstället var överknäckt. Detta synes vara förhållandet med samtliga fpl. Indikeringen justerad. 1. mek har kontrollerat landställets indikering efter föregående dags flygning samt före utbogsering u.a. Fpl hade tidigare på haveridagen bogserats u.a. Ingen befann sig i förarsitsen under haveriet och landställsreglaget befann sig efter haveriet på läge ”ut”. Bogserföraren har kört ytterst försiktigt. Ingen kan lastas för det inträffade. Av kontakt med SAAB framgick, att liknande oförklarliga nosställsinfällningar förekommit tidigare.

F 6 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1955-10-11, klar 1955-10-20
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-10-24, klar 1956-12-21

Till CVV 1957-01-16. E-mod.
Påbörjad 1957-01-22, klar 1957-02-08

Till CVM 1957-04-27. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-04-30, klar 1957-05-20

Till CVV 1957-10-01. F-mod.
Påbörjad 1957-10-10, klar 1957-12-02

Överlämnat till F 15 1957-12-02
F 15 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1958-11-10, klar 1959-06-18

Haveri 1960-05-11 vid F 15
Besättning
Fte 79-10-46 Hedström, 2.komp
Fte 822-14-43 Olsson, 2.komp

Motorkörning. Efter c:a 5 min körning på fullgas brast slang SFA57226 till ebk hydraulsystem. Brand utbröt omedelbart och innan motorn kuperas brändes en slang av för mätning av pumptrycket varvid även bränsle antändes. Motorn kuperades och släckning påbörjades med kolsyresläckare. Fljpolis med brandbil hade larmats per radio och släckte med pulversläckare.
Motorskador. Veckbildning och sprickor på fpl bakkropp V sida. Lättare brandskador på motorns undersida.

Kasserat 1960-05-25

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"