29680 J 29E/F
Postat: 22 dec 2013, 10:04
29680
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29E
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.680
Levererat till F 3 1955-06-20
Godkänt 1955-07-05
Märkning 3-gul T (1955-09)
Till SAABL 1956-10-24. F-mod., klar 1957-03-26
Haveritillbud 1956-12-29 vid verkstadsflygning efter ombyggnad till F-version.
Tillbudet inträffade under dykning med tänd ebk vid mach-tal 0,94 – 0,95.
Vid kontroll efter flygning har skador konstaterats på motor och fpl.
Motorn visade sig kärv att dra runt, varför den demonterats ur fpl och översänts till CVM för närmare besiktning.
På fpls stjärtparti har vid en preliminär besiktning konstaterats kraftiga deformationer av stabilisatorbalkens mittdel och spantet i bakkroppen framför sta 9380 samt avskjuvad en nit i stabilisatorbalken. Ett antal nit i detta parti har varit utsatta för stora skjuvpåkänningar.
Stabilisatorn kommer att utbytas men skadorna på bakkroppen kan ej åtgärdas eftersom vi saknar jigg, vilken erfordras för detta arbete. På grund härav föreslår vi att fpl överflyges till CVV för reparation av bakkroppen och därefter returneras till
F 3. Under överflygningen till CVV kommer fartrestriktioner att tillämpas.
Det inträffade tillbudet ger ytterligare belägg för att vissa flygplanindivider vid mach-tal över 0,93 uppvisar onormala flygegenskaper med tänd ebk, vilket i det här fallet inneburit avsevärd risk ur flygsäkerhetssynpunkt.
Då det enligt vår uppfattning icke kan garanteras att liknande tillbud ej kommer att inträffa i samband med kon-trollflygning upp till M = 0,95 efter nytillverkning eller reparation av fpl J 29F vid Saab, CV eller flj, anser vi att man av flygsäkerhetsskäl bör införa en generell begränsning av maximalt tillåtet mach-tal till 0,93.
Till CVV 1957-03-27. Reparation.
Påbörjad 1957-04-24, klar 1958-01-22
F 3 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-07-04, klar 1958-09-11
Överlämnat till F 16 1959-06-10
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1960-05-24, klar 1960-06-09
Totalhaveri 1961-08-11 vid Heby. Märkning 16-gul K.
Ff fänrik Nils Magnus Lobenius (FKF) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM2B nr 5329, ebk typ 21 nr 487
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29E
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.680
Levererat till F 3 1955-06-20
Godkänt 1955-07-05
Märkning 3-gul T (1955-09)
Till SAABL 1956-10-24. F-mod., klar 1957-03-26
Haveritillbud 1956-12-29 vid verkstadsflygning efter ombyggnad till F-version.
Tillbudet inträffade under dykning med tänd ebk vid mach-tal 0,94 – 0,95.
Vid kontroll efter flygning har skador konstaterats på motor och fpl.
Motorn visade sig kärv att dra runt, varför den demonterats ur fpl och översänts till CVM för närmare besiktning.
På fpls stjärtparti har vid en preliminär besiktning konstaterats kraftiga deformationer av stabilisatorbalkens mittdel och spantet i bakkroppen framför sta 9380 samt avskjuvad en nit i stabilisatorbalken. Ett antal nit i detta parti har varit utsatta för stora skjuvpåkänningar.
Stabilisatorn kommer att utbytas men skadorna på bakkroppen kan ej åtgärdas eftersom vi saknar jigg, vilken erfordras för detta arbete. På grund härav föreslår vi att fpl överflyges till CVV för reparation av bakkroppen och därefter returneras till
F 3. Under överflygningen till CVV kommer fartrestriktioner att tillämpas.
Det inträffade tillbudet ger ytterligare belägg för att vissa flygplanindivider vid mach-tal över 0,93 uppvisar onormala flygegenskaper med tänd ebk, vilket i det här fallet inneburit avsevärd risk ur flygsäkerhetssynpunkt.
Då det enligt vår uppfattning icke kan garanteras att liknande tillbud ej kommer att inträffa i samband med kon-trollflygning upp till M = 0,95 efter nytillverkning eller reparation av fpl J 29F vid Saab, CV eller flj, anser vi att man av flygsäkerhetsskäl bör införa en generell begränsning av maximalt tillåtet mach-tal till 0,93.
Till CVV 1957-03-27. Reparation.
Påbörjad 1957-04-24, klar 1958-01-22
F 3 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-07-04, klar 1958-09-11
Överlämnat till F 16 1959-06-10
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1960-05-24, klar 1960-06-09
Totalhaveri 1961-08-11 vid Heby. Märkning 16-gul K.
Ff fänrik Nils Magnus Lobenius (FKF) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM2B nr 5329, ebk typ 21 nr 487