Sida 1 av 1

REAKTIONFLYG, bok av Sten Langby

Postat: 26 dec 2013, 14:34
av Olle Ekwall
För några veckor sedan fick jag låna en gammal bok med titeln "REAKTIONSFLYG". Boken är tryckt 1947.
Jag förvånas över att innehållet är mycket detaljerat, på en nivå som jag hade förväntat skulle vara förtagshemligt.
Då jag söker på nätet hittar jag inga fler böcker skrivna av denne Sten Langby, eller uppgifter om honom.
Boken har inget förord så det känns oklart varför boken är skriven. Den känns så matematik-/fysik-detaljerad så man kan tänka sig att den är avsedd som studieliteratur på t.ex. högskolenivå.
I boken finns tankar om motoranvändning i framtiden, kolvmotorer, turboprop och rekationsdrift. Dagsläget stämmer väl med dessa profetior. Det finns även med uppgift om vad som bör vara bästa marsch-höjd för reaktionflyg - det är den höjden som trafikflyget nu använder.

Vem var Sten Langby?

Det här med 'reaflyg' och fel associationer?!

Postat: 26 dec 2013, 19:32
av Arne M
Olle Ekwall skrev:För några veckor sedan fick jag låna en gammal bok med titeln "REAKTIONSFLYG". Boken är tryckt 1947.
Jag förvånas över att innehållet är mycket detaljerat, på en nivå som jag hade förväntat skulle vara förtagshemligt.
Då jag söker på nätet hittar jag inga fler böcker skrivna av denne Sten Langby, eller uppgifter om honom.
Boken har inget förord så det känns oklart varför boken är skriven. Den känns så matematik-/fysik-detaljerad så man kan tänka sig att den är avsedd som studieliteratur på t.ex. högskolenivå.
I boken finns tankar om motoranvändning i framtiden, kolvmotorer, turboprop och rekationsdrift. Dagsläget stämmer väl med dessa profetior. Det finns även med uppgift om vad som bör vara bästa marsch-höjd för reaktionflyg - det är den höjden som trafikflyget nu använder.

Vem var Sten Langby?
Inget svar på frågan om författaren Langby men en fundering om det numer obsoleta uttrycket 'reaplan', alltså den förkortade versionen av ordet 'reaktionsflygplan'! När jag läste frågan här om Langbys bok kom jag att tänka på att vi här i Sverige på femtiotalet använde ordet 'reaplan' om det vi numer kallar 'jetplan'. Men när gick vi över till 'jetplan' tänkte jag och då hittade jag följande i Nationalencyklopedien:

reaplan, tidigare benämning på flygplan försett med reaktionsmotor, numera jetflygplan. Benämningen användes fram till introduktionen av jetflygplanet Sud Aviation Caravelle i SAS:s flotta 1959 då reaplan ansågs ge mindre lämpliga associationer i annons- och reklamsammanhang. Flygvapnet följde strax efter och slopade benämningen reaplan till förmån för jetflygplan.

Alltså var man rädd för att 'rea' i 'reaplan' skulle ge associationer till 'rea' i 'realisation', dvs. utförsäljning av varor till låga priser. Personligen undrar jag om man inte var för känsliga i femtiotalets slut eftersom 'reapriser' snarast borde vara ett försäljningsargument. Men det är klart att när man introducerade Caravelle 1959 hos SAS och det blev högsta mode att åka med passagerarjetflyg så ville man ge intrycket av något extra fint och värdefullt. Att skumpa omkring i lufthavet över Europa med en gammal propellerdriven DC-6B var förstås förbehållet enklare folk än det glittriga jetset-folket som flög i Sjunde himlen med Sud Aviation Caravelle! :D