Sida 1 av 1

Julnöt - bildfråga J 21

Postat: 28 dec 2013, 10:45
av Sven-Erik Jönsson
Detta foto är taget ca 1956 av Erik Bratt.
Men vilken individ är det och varför målades flygplanet såhär?
Var är fotot taget och är tidpunkt känd?
På detta svart-vita foto går det tyvärr endast att se att det är en ljus färg, men inte vilken kulör det är målat i. Någon som vet mer exakt?

Tacksam för hjälp med identifiering
/Sven-Erik

Bild

Re: Julnöt - bildfråga J 21

Postat: 28 dec 2013, 23:13
av Bengt Ekbladh
Tidpunkten verkar enligt frågeställaren ”lite okänd” trots att det anges att fotot är taget ca 1956 av Erik Bratt!
Är tiden ca 1956 så var ju J 21 så att säga på väg ut.

>>På detta svart-vita foto går det tyvärr endast att se att det är en ljus färg, men inte vilken kulör det är målat i.>>

Kan det vara ””en bevarande åtgärd, bevarande av en J 21:a för framtiden”” ..då..i.grundfärg?
Någon som känner igen byggnaden i bakgrunden?

Re: Julnöt - bildfråga J 21

Postat: 29 dec 2013, 00:37
av Per Björkqvist
Den ser ju rent av "inplastad" ut, om man tittar på avgasrören!?
Mycket märklig bild,man undrar vad som ligger bakom.
Nån kanske har facit får vi hoppas!

Re: Julnöt - bildfråga J 21

Postat: 29 dec 2013, 11:10
av LPI-Observer
Tycker det ser ut som en av Saabs hangarer i Linköping. Bratt jobbade ju där så det låter rimligast.... Mvh David

Re: Julnöt - bildfråga J 21

Postat: 06 jan 2014, 14:51
av Stig Jarlevik
Jag håller med Per Björkqvist

Maskinen ser ut på samma sätt som man sett flera foton av flera amerikanska flygplan, dvs "cocooned". Även fönstren är täckta av en sorts hinna.
Kanske en test som gjordes för att se hur man bättre kunde förrådsställa flygplan.

Hälsningar
Stig

Re: Julnöt - bildfråga J 21

Postat: 07 jan 2014, 22:10
av DB605
Det ser ut att vara utanför hall 2 på SAAB. Till vänster i bild ser man bryggorna som användes vid arbete på flygplanen. De ställs runt flygplanet så att man når att arbeta på det. Flygplanen stod på kö i ett antal rader. Har själv gjort några veckor på mod-line på AJ37 inne i hall 2 1981. Då var det en line för JA37 och en mod-line för AJ37 samtidigt. Numera ser det helt annorlunda ut när man tillverkar 39:an. Om jag minns rätt är det tre (eller fyra) fasta stationer där man monterar i stort sett allt i flygplanet.

Jag håller med om att det ser ut som om planet har plastats in för förrådsställning.

/Thomas Adamsson