Sida 1 av 1

Bildfråga S 5 haveri

Postat: 06 jan 2014, 09:56
av Sven-Erik Jönsson
När och var har detta haveriet inträffat?
Ytterligare uppgifter?
/Sven-Erik

Bild

Re: Bildfråga S 5 haveri

Postat: 06 jan 2014, 10:31
av Leif Fredin
Hej!

Har bara en uppgift om att fpl totalhavererade 1927-08-08 vid Hårsfjärden. Gångtid 13 tim.
Kasserades inte förrän 1928-09-28.

Leif Fredin

Re: Bildfråga S 5 haveri

Postat: 06 jan 2014, 11:43
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Hej!
Har bara en uppgift om att fpl totalhavererade 1927-08-08 vid Hårsfjärden. Gångtid 13 tim.
Kasserades inte förrän 1928-09-28
Leif Fredin
Ja det verkar vara enda notering som finns om Hansa S 5 253
Kanske inte så konstigt då ”hon” var nylevererad, byggd 1927.
Det bör observeras att godkännandet var 1927-11-23 .

Vad hände då på måndagsaftonen ute på Hårsfjärden 1927-08-08?
En eskader av 3 Hansor var på spaningsflygning, formeringen var vinkelformering.
Vid en manöver kallad ”skärande sväng” kom höger vinge på ett av planen att träffa höger flottör på 253.
253 kom då i spinn på 300m höjd och störtar ner i vattnet.
Hon sjunker men har senare upptagits av torpedkryssaren Jakob Bagge

Besättningen kom ju i vattnet men räddas av ledarflygbåtens besättning, ljt. Sparre och spanaren ljt.Rosensvärd.
Besättningen på 253 förs därefter med en bärgningsbåt in till Stockholm.

Besättning:
Kapten K.G. Rudberg....arm och benbrott samt ev. ryggskada...ingen fara för livet
Styrman B.C.G. Carlsson och Korpral Enberg fick ”lättare” skador.

Planet slås fullständig i spillror säger GD.
Det bör observeras att det Inte är en haverirapport utan just en tidningsnotis med vissa uttalande
av Flaggkaptenen vid Kustflottan.
Att kassationen dröjer över ett år tyder kanske på funderingar på reparation eller vad?

Har tyvärr inga uppgifter vilka andra plan som deltog i spaningsuppdraget
Bengt
Sven-Erik Jönsson skrev:När och var har detta haveriet inträffat?
Ytterligare uppgifter?/Sven-Erik

Bild

Re: Bildfråga S 5 haveri

Postat: 06 jan 2014, 14:20
av Sven-Erik Jönsson
Tack för utförliga svar!
Sven-Erik

Re: Bildfråga S 5 haveri

Postat: 06 jan 2014, 16:00
av Stig Jarlevik
Efter att ha läst haverirapporten ( i en gammal Kontakt) sammanställd av Hans Reichenberg och Bo Widfeldt så gör denna gällande att det var flottören från 252:an som rev upp vingen på 253:an och inte tvärtom. 252:an steg medan 253:an sjönk för att göra en vänstersväng under den förra.
Orsaken till haveriet var felbedömning vid utförande av skärande sväng till följd av för ringa övning. Ingen lastades för det inträffade.

Hälsningar
Stig

PS: De tre maskiner som deltog i manövern var 251, 252 samt 253, med 251:an som gruppchef.

Re: Bildfråga S 5 haveri

Postat: 06 jan 2014, 16:47
av Bengt Ekbladh
Hej Stig och tack för info,

Jag skrev:
>>Det bör observeras att det Inte är en haverirapport utan just en tidningsnotis med vissa uttalande
av Flaggkaptenen vid Kustflottan. >>,

Det står ordagrant så här:

>>Vid en omgruppering av eskadern råkade ett av aeroplanen stöta till styrman Carlssons båt med sin ena vinge, och stöten , som träffade ena flottören, var så häftig, att föraren förlorade herraväldet över maskinen,vilken störtade ned i spin och slog i vattnet>>

På ett annat ställe sägs::
>>Vid utförandet av i Flygvapnets manövreringsreglemente fastställd manöver benämnd skärande sväng, träffade högra vingen på det ena av de aktra flygbåtarna högra pontonen på den andra. Därigenom råkade den förstnämnda i spin på 300meters höjd. >>.

Kan tyckas lite motsägelsefullt?
Men som sagt tidningsnotis, där ibland vissa saker kan misstolkas av reportern.
Orginal haverirapporten säger väl sanningen.

Mvh Bengt