29179 J 29A
Postat: 10 jan 2014, 10:20
29179
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.179
Levererat till F 16 1952-08-13
Godkänt 1952-08-21
Totalhaveri 1953-09-30 vid F 16. Märkning 16-blå E.
J 29A nr 29179. Gångtid total 145 tim.
Motor typ RM2 nr 5050. Gångtid total 149 tim.
Ff kadett, vpl furir Karl-Einar Andersson (GFSU:1) omkom
Kort efter start, kl 1352, den 30/9 1953 av en rote J 29 för ett pass avseende mål- och avståndsföljning, havererade rotetvåan (omkr kl 1355) sydost Börje hållplats (väster Uppsala). Ff verkställde fallskärmshopp, som dock misslyckades.
Sannolikt händelseförlopp.
Kadett Andersson startade som rotetvåa kl 1352 för att tillsammans med kadett Nilsson öva mål- och avståndsföljning. Starten, som skedde enskilt och på bana 21 med fulla fälltankar, synes ha gått normalt. Då Andersson nått omkring 5 km från fältgränsen och därvid bör ha haft en fart av c:a 550 km/t har fpl gjort en kraftig stigning med svag dragning åt höger. Före denna stigning har föraren med all säkerhet fällt in klaff och ställ. Stigningen har fortsatt i ryggläge, som uppnåtts på c:a 1000 m. I toppläget har föraren skjutit ut sig.
Utskjutningen synes ha gått normalt. Föraren har frigjort sig från stolen samt dragit i fallskärmens utlösningshandtag. Fallskärmen har helt utdragits men icke slagit ut. Andersson har omkommit vid nedslaget. Sedan föraren lämnat fpl har detta vikit sig samt vid nedslaget tagit eld och totalhavererat.
Kasserat 1954-04-22 med motor typ RM2 nr 5050.
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.179
Levererat till F 16 1952-08-13
Godkänt 1952-08-21
Totalhaveri 1953-09-30 vid F 16. Märkning 16-blå E.
J 29A nr 29179. Gångtid total 145 tim.
Motor typ RM2 nr 5050. Gångtid total 149 tim.
Ff kadett, vpl furir Karl-Einar Andersson (GFSU:1) omkom
Kort efter start, kl 1352, den 30/9 1953 av en rote J 29 för ett pass avseende mål- och avståndsföljning, havererade rotetvåan (omkr kl 1355) sydost Börje hållplats (väster Uppsala). Ff verkställde fallskärmshopp, som dock misslyckades.
Sannolikt händelseförlopp.
Kadett Andersson startade som rotetvåa kl 1352 för att tillsammans med kadett Nilsson öva mål- och avståndsföljning. Starten, som skedde enskilt och på bana 21 med fulla fälltankar, synes ha gått normalt. Då Andersson nått omkring 5 km från fältgränsen och därvid bör ha haft en fart av c:a 550 km/t har fpl gjort en kraftig stigning med svag dragning åt höger. Före denna stigning har föraren med all säkerhet fällt in klaff och ställ. Stigningen har fortsatt i ryggläge, som uppnåtts på c:a 1000 m. I toppläget har föraren skjutit ut sig.
Utskjutningen synes ha gått normalt. Föraren har frigjort sig från stolen samt dragit i fallskärmens utlösningshandtag. Fallskärmen har helt utdragits men icke slagit ut. Andersson har omkommit vid nedslaget. Sedan föraren lämnat fpl har detta vikit sig samt vid nedslaget tagit eld och totalhavererat.
Kasserat 1954-04-22 med motor typ RM2 nr 5050.