29187 J 29A
Postat: 10 jan 2014, 11:33
29187
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.187
Levererat till F 16 1952-08-29
Godkänt 1952-09-09
Haveri 1954-04-09.
Motor typ RM2 nr 5045
Ff: löjtnant 0258-01-45 S H Tullberg (FFSU) oskadad
Ff kunde före landning icke fälla ut nosstället. Flera försök gjordes, varvid fpl vid ”upptagningen” belastades med 9 g (enl accelerometern). Den mekaniska indikeringen var till hälften ute (nosställsluckorna utfällda) Landningen utfördes på huvudställen och med låg stjärt. C:a 60 m från bortre banändan sjönk fpl ned på nosställsluckorna och stannade ca 15 m från banändan. Bromsarna användes icke vid landningen.
Efter haveriet konstaterades att avståndet mellan stötdämparcylindrarna nedre ändplan och ansatsen på noshjulsgaffeln var 232,5 mm. Kontroll av måttet (max 226 mm) hade utförts av 1: mek den 8/4 1954 jml MF/FF tnr 1710 den 16/4 1953. F 16 tekniska flottiljorder 29-99-4
Skadornas omfattning
Låskilen i nosstötdämparen brusten. Båda nosställsluckorna skadade (kass). Mindre intryckning i noshjuls-schaktets högra täckplåt. Motorns utloppsdel något sliten på undersidan.
Beräknad reparationskostnad kr 5.000:-
F 16 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1954-04-09, klar 1954-05-05
Nödlandning 1956-06-05 vid F 16 efter kollision med 29164. Märkning 16-röd K
Fältflygare I. S.E. Jönsson oskadad.
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1956-06-06, klar 1956-08-06
F 16 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-02-25, klar 1957-03-23
Märkning 16-blå N (1959-05-22)
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1959-10-09, klar 1959-10-13
Kasserat 1962-05-10
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.187
Levererat till F 16 1952-08-29
Godkänt 1952-09-09
Haveri 1954-04-09.
Motor typ RM2 nr 5045
Ff: löjtnant 0258-01-45 S H Tullberg (FFSU) oskadad
Ff kunde före landning icke fälla ut nosstället. Flera försök gjordes, varvid fpl vid ”upptagningen” belastades med 9 g (enl accelerometern). Den mekaniska indikeringen var till hälften ute (nosställsluckorna utfällda) Landningen utfördes på huvudställen och med låg stjärt. C:a 60 m från bortre banändan sjönk fpl ned på nosställsluckorna och stannade ca 15 m från banändan. Bromsarna användes icke vid landningen.
Efter haveriet konstaterades att avståndet mellan stötdämparcylindrarna nedre ändplan och ansatsen på noshjulsgaffeln var 232,5 mm. Kontroll av måttet (max 226 mm) hade utförts av 1: mek den 8/4 1954 jml MF/FF tnr 1710 den 16/4 1953. F 16 tekniska flottiljorder 29-99-4
Skadornas omfattning
Låskilen i nosstötdämparen brusten. Båda nosställsluckorna skadade (kass). Mindre intryckning i noshjuls-schaktets högra täckplåt. Motorns utloppsdel något sliten på undersidan.
Beräknad reparationskostnad kr 5.000:-
F 16 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1954-04-09, klar 1954-05-05
Nödlandning 1956-06-05 vid F 16 efter kollision med 29164. Märkning 16-röd K
Fältflygare I. S.E. Jönsson oskadad.
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1956-06-06, klar 1956-08-06
F 16 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-02-25, klar 1957-03-23
Märkning 16-blå N (1959-05-22)
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1959-10-09, klar 1959-10-13
Kasserat 1962-05-10