29201 J 29A
Postat: 11 jan 2014, 11:30
29201
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.201
Levererat till F 9 1952-09-18
Godkänt 1952-10-03
Överlämnat till F 12 1954-11-10
Totalhaveri 1954-12-10 vid Kristvalla c:a 25 km nordväst F 12. Märkning 12-röd R.
Gångtid total 161 tim, antal flygningar 237 st
Motor typ RM2 nr 5352. Gångtid total 117 tim, efter SM 58 tim.
Ff fältflygare 2.graden Björn Ingvar Brorsson (GFSU:3) oskadad
Vid ingång för landning kunde ff ej få ut vänster landställsben. Ff avbröt landningsmanövern, steg och gjorde upprepade försök att fälla ut landstället helt. När detta ej lyckades, utförde ff enligt direktiv från marken fall-skärmsutsprång, sedan motorn stannat på grund av bränslebrist.
Haveriet har orsakats av att en fästskruv till åtkomstlucka för IK-rum fallit ned i lucklåsmekanismen och låst vänster landställslucka, som därigenom hindrat utfällningen av vänster landställsben.
Undersökningsnämnden har icke kunnat fastställa varifrån, när eller på vilket sätt ovannämnda fästskruv kommit in i lucklåsmekanismen.
Kasserat 1955-03-19 med motor typ RM2 nr 5352.
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.201
Levererat till F 9 1952-09-18
Godkänt 1952-10-03
Överlämnat till F 12 1954-11-10
Totalhaveri 1954-12-10 vid Kristvalla c:a 25 km nordväst F 12. Märkning 12-röd R.
Gångtid total 161 tim, antal flygningar 237 st
Motor typ RM2 nr 5352. Gångtid total 117 tim, efter SM 58 tim.
Ff fältflygare 2.graden Björn Ingvar Brorsson (GFSU:3) oskadad
Vid ingång för landning kunde ff ej få ut vänster landställsben. Ff avbröt landningsmanövern, steg och gjorde upprepade försök att fälla ut landstället helt. När detta ej lyckades, utförde ff enligt direktiv från marken fall-skärmsutsprång, sedan motorn stannat på grund av bränslebrist.
Haveriet har orsakats av att en fästskruv till åtkomstlucka för IK-rum fallit ned i lucklåsmekanismen och låst vänster landställslucka, som därigenom hindrat utfällningen av vänster landställsben.
Undersökningsnämnden har icke kunnat fastställa varifrån, när eller på vilket sätt ovannämnda fästskruv kommit in i lucklåsmekanismen.
Kasserat 1955-03-19 med motor typ RM2 nr 5352.