Sida 1 av 1
Draken störtade utanför Fällfors - 22 juni 1971
Postat: 01 nov 2008, 19:13
av Emil Lindberg
Länk till artikel i "Norran"
Med tanke på att behållaren till bromsskärmen är öppen och skärmens lina ligger snett framåt föranleds jag att tro att skärmen var utlöst innan nedslaget och således att Hedström provade att ta flygplanet ur stall med hjälp av bromsskärmen. Kan detta stämma?
Skärmen sköts ju bakåt, som om skärmen skulle utlösts vid nedslaget borde ju lina vara sträckt bakåt. Eller?
Postat: 06 nov 2008, 08:44
av Peter Andersson
Citat från tidningsartikeln:
"För drygt ett år sedan störtade en J 35 Draken en mil från dagens olycksplats. Den gången omkom flygdirektör Sigvard Berg."
Kanske en dum fråga, men vad är en flygdirektör?
/Peter
Postat: 06 nov 2008, 09:00
av Lars Sundin
"Flygdirektör" ser onekligen litet konstigt ut taget ur sitt sammanhang, så att säga, men det var ett steg i den militära karriären för flygvapnets flygingenjörer.
Där fanns visst t o m graden "flygunderingenjör", förkortat "fundering" enligt vad jag läst av
en annan person som en gång började som sådan i FV. Som jag minns från KTH liksom Sigvard Berg.
Sigvard omkom eftersom Drakens roderservon i början inte orkade tillräckligt i alla lägen. Den andre gick nyligen ut på en morgonpromenad med hunden och så blev det inte mer...
Benämningen "direktör" tror jag är tysk-influerad. Det förekom ju även titlar som "musikdirektör" för den som genomgått en musikutbildning och som sedan var verksam som pedagog. Musselärare. Jag minns en sådan från plugget...
Tillägg: Hur man delade in försvarets personal i olika kategorier har ändrats genom åren. Jag har plåtat av
en sida ur "Örlogsboken" som ger en glimt av hur det såg ut inom Flottan några år före de Draken-haverier som är aktuella. FV var väl princip ganska lika (man anar att "flygdirektör" motsvarar major eller högre). Som värnpliktig i Kustartilleriet 1963 bar jag med viss stolthet en mer eller mindre reglementsenlig violett tekniker-rand på kragsnibben med dess furirsstreck, kanske även på repmötena några år senare.
På webben fann jag följande ur en flygtekniskt verksam persons minnen:
...Det var ju noga med graderna på 50- och 60-talen. Så t ex hade flottiljingenjören, som var en civilmilitär (flygdirektör) med majors eller överstelöjtnants tjänsteställning och precis som flottiljchefen hade sina egna parkeringsrutor osv. Fick inte utnyttjas även om vederbörande var bortrest.
Så fanns det även nivån
flygöverdirektör...
Lars S, helt spontant och sentimentalt; det går säkert att googla fram mer om grader och sådant
Bromsskärmen och LBT i Draken
Postat: 18 dec 2008, 22:54
av Steppen
Bromsskärmen i Draken drogs ut med fartvinden. Det var endast i de flygplan som användes för superstallubildning som sköt ut "bromsskärmen". I dessa satt en anti-spinnskärm. Anti-spinnskärmen hade bl.a. längre lina än bromsskärmen.
Draken modifierades under 70-talet med LBT, luftbromstrim, för att motverka roderservostall. D.v.s. inte orkade trycka ut vingrodren. Det var vid fart mach 0,92 och uppåt man kunde råka ut för det fenomenet. LBT innebar att de övre luftbromsarna som gick ut om spakkraften gick över ett visst värde. LBT gav ett tillskott på ca 2 G om jag inte minns fel vid machtal 0,9 -0,95.
Ha de
Steppen