8. Lidingöhistorier

Moderatorer: Mats Averkvist, Henrik Tisell, Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1280
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

8. Lidingöhistorier

Inlägg av Mats Averkvist »

Författare: Jan Malmstedt
Förlag: Kulturhistoriska Bokförlaget
ISBN: 9789187151088
Ca Pris SEK: 250 kr
Format: 178x226x23 mm, 230 sidor inbunden.
Utgiven: 2013-10-15

Bild

I boken Lidingöhistorier blandas lättsamt och betydelsefullt i Lidingös historia. Vi får veta varför alla lidingöbor är lidingar, vad som egentligen hände när sjörået tog ett barn vid Kottlasjön. De busiga pojkarna i Hästskojarparken avslöjas. Det berättas hur man drack en Loranga och åt mazarin på Eklöfs konditori och hur det var att gå på bio medan det bara visades stumfilm på Lidingö-Biografen. Den okände flygplanskonstruktören som byggde flygplanet »Havsörn« men aldrig lyfte från Islingeviken tas fram ur glömskan. Vaxljusfabrikantens dystra öde berättas och hur saftkobbeln och ostmackan smakade på Fågelöuddebadet. Myten om Karins mosse får sin förklaring. Vi får veta hur några av världens mest berömda fotografer valde Lidingö att bo på och att hur Banérs arrendatorer hittade på smarta knep för att köpa sina gårdar. För första gången berättas också hur hundratalet ålänningar flydde undan ryssen och inkvarterades på Lidingös gårdar. Bokens författare Jan Malmstedt har tidigare skrivit Vävarna på Elfvik om Lars Fresks klädesfabrik och Elfviks Michel om Bellman på Lidingö. Boken är inbunden och innehåller ett rikt bildmaterial.

Utdrag från lae.blog.se:
"I december är det precis 100 år sedan det första svenskkonstruerade och svenskbyggda sjöflygplanet "utprovades". Då demonstrerade ingenjören Axel Holmström sin skapelse ”Havsörn” för den församlade pressen. Holmström hade då ägnat ett par år i sin verkstad i Islingeviken på Lidingö att bygga och provköra diverse farkoster – ett par hydrokoptrar – och nu sin skapelse sjöflygplanet, döpt för att bräcka flygbaronen Cederströms importerade franska kärra med namnet ”Flygfisken”.
Hur gick det med Holmströms provtur då? Ja, han körde runt på Värtan med sin ”Havsörn” och tog några skutt, berättar de tidningar som bevittnade färden. Holmström påstod visserligen att han senare varit den som för första gången flög med ett plan som hade motorn i nosen, men till det finns inga kända vittnen.
Axel Holmström har i alla fall lämnat efter sig saker som nu finns på museer. På Siljan Airpark finns tre av hans motorer numera utställda – den 100-hästars Argus som satt på ”Havsörn”, en fyrcylindrig boxermotor som satt på en av hans hydrokoptrar och en trecylindrig ”solfjädersmotor” som satt på något som ser ut som ett (sjö-)flygplan utan vingar. Alltsammans, inklusive flera bilder på ”Havsörn” finns i Jan Malmstedts bok."

Återgå till "Flygböcker utgivna 2013-2014"