29228 J 29A
Postat: 12 jan 2014, 11:42
29228
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.228
Levererat till F 16 1952-11-12
Godkänt 1952-11-24
Haveri 1953-02-28. Märkning 16-blå A
Haveri 1954-02-03 vid F 16. Märkning 16-blå A
Motor typ RM2 nr 5245
Ff kadett Lindgren, elev i GFSU:2, oskadad
Vid start i rote på snöbelagd bana kunde rotech ej hålla kursen utan svängde vänster och kolliderade med sin rotetvåa. Sidvind rådde (från vänster) 50° - 30 km/t; bromsunderlaget ganska dåligt. Inga personskador.
Materielskadornas omfattning
Huv skadad. Glaset utbytes. Höger kroppssida intryckt. Repor på stabilisatorns högra översida.
Beräknade kostnader för iståndsättande c:a 5.000:- kr
Haveriet har orsakats av att rotech kadett Ridderstråle ej kunnat hålla rak kurs i starten utan svängt mot sin rotetvåa och kolliderat med denne. Kurshållningen försvårades av sidvind 50° - 30 km/t) och av nedsatt bromsverkan på den fläckvis hala startbanan. Om Ridderstråle använt noshjulstyrningen hade haveriet sannolikt kunnat undvikas.
Ridderstråle har handlat enligt instruktion för kurshållning i start enligt SFA kap II sid 5. Han har dock ej följt de av flygstyrkech meddelade närmare anvisningar (att använda noshjulsstyrningen) för start på halt underlag, eftersom han bedömt bromsverkan ganska god (”måttlig”).
Eventuell komplettering av SFI kap II ”start”, rörande kurshållning vid start på halt underlag bör övervägas.
Den omständigheten att startbanan p g a stark flygfrekvens (många reastarter) efterhand blivit halare än Ridderstråle räknat med, har indirekt bidragit till haveriet.
F 16 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1954-02-05, klar 1954-03
Markhaveri vid F 16 1954-03-26. Märkning 16-blå A.
Överlämnat till FCS 1955-10-10 som lån
Återlämnat till F 16 1957-01-11
Haveri 1958-01-27. Märkning 16-blå A.
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-01-28, klar 1958-02-14
F 15 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1959-03-18, klar 1959-04
Märkning 16-blå A (1959-05-22)
Överlämnat till F 8 1962-05-17
Kasserat 1964-11-06. Fpl ställes till F 8 förfogande som övningsobjekt i brand- och räddningstjänst.
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.228
Levererat till F 16 1952-11-12
Godkänt 1952-11-24
Haveri 1953-02-28. Märkning 16-blå A
Haveri 1954-02-03 vid F 16. Märkning 16-blå A
Motor typ RM2 nr 5245
Ff kadett Lindgren, elev i GFSU:2, oskadad
Vid start i rote på snöbelagd bana kunde rotech ej hålla kursen utan svängde vänster och kolliderade med sin rotetvåa. Sidvind rådde (från vänster) 50° - 30 km/t; bromsunderlaget ganska dåligt. Inga personskador.
Materielskadornas omfattning
Huv skadad. Glaset utbytes. Höger kroppssida intryckt. Repor på stabilisatorns högra översida.
Beräknade kostnader för iståndsättande c:a 5.000:- kr
Haveriet har orsakats av att rotech kadett Ridderstråle ej kunnat hålla rak kurs i starten utan svängt mot sin rotetvåa och kolliderat med denne. Kurshållningen försvårades av sidvind 50° - 30 km/t) och av nedsatt bromsverkan på den fläckvis hala startbanan. Om Ridderstråle använt noshjulstyrningen hade haveriet sannolikt kunnat undvikas.
Ridderstråle har handlat enligt instruktion för kurshållning i start enligt SFA kap II sid 5. Han har dock ej följt de av flygstyrkech meddelade närmare anvisningar (att använda noshjulsstyrningen) för start på halt underlag, eftersom han bedömt bromsverkan ganska god (”måttlig”).
Eventuell komplettering av SFI kap II ”start”, rörande kurshållning vid start på halt underlag bör övervägas.
Den omständigheten att startbanan p g a stark flygfrekvens (många reastarter) efterhand blivit halare än Ridderstråle räknat med, har indirekt bidragit till haveriet.
F 16 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1954-02-05, klar 1954-03
Markhaveri vid F 16 1954-03-26. Märkning 16-blå A.
Överlämnat till FCS 1955-10-10 som lån
Återlämnat till F 16 1957-01-11
Haveri 1958-01-27. Märkning 16-blå A.
F 16 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-01-28, klar 1958-02-14
F 15 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1959-03-18, klar 1959-04
Märkning 16-blå A (1959-05-22)
Överlämnat till F 8 1962-05-17
Kasserat 1964-11-06. Fpl ställes till F 8 förfogande som övningsobjekt i brand- och räddningstjänst.