29264 J 29A
Postat: 13 jan 2014, 13:12
29264
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.264
Till Fc 1953-02-10
Överlämnat till F 12 1953-10-19
Godkänt 1953-11-20
Totalhaveri 1954-11-03 vid F 12. Märkning 12-blå R
Gångtid total 180 tim. Antal flygningar 253 st
Motor typ RM2 nr 5226
Ff fältflygare 2.gr Per Ahl (AFT)
Haveriet inträffade på F 12 3/11 1954. I samband med start i rote på bana 34 fick fpl motorstopp, rullade utanför fältet och slog runt. Föraren, fältflygare Ahl, undkom oskadd så när som på obetydliga muskelslitningar i nacken.
Haveriet har sannolikt förorsakats av att fåglar sugits in i motorn och ”kvävt” denna. Ingenting tyder på förarfel eller materielfel. Brott mot gällande föreskrifter har icke förekommit. Dock synes det lämpligt att fullständig motorkontroll göres då byte av motor mellan fpl skett.
Utrullningsstråken bör jämnas.
Det är viktigt att banprofilen göres sådan att vattensamlingar undvikas.
Förekomsten av fågel bör kontrolleras särskilt i flyttningstider och efter regn.
Tl bör observera förekomsten av daggmask.
Materielskadornas omfattning
Kropp: Nosring och luckor i nosen kraftigt deformerade. Kabinen intryckt, kraftiga bucklor på kroppens
över- och undersida. Höger landställsschakt söndertrasat. Stjärten helt avbruten.
Landställ: Nosställ och höger huvudställ avbrutna.
Roderorgan: Samtliga roder och klaffar med undantag av höjdrodret kraftigt bucklade eller söndertrasade.
Vingar: Båda spetsarna förstördes. Framkant och bakkant kraftigt bucklade. Vingen som helhet plastiskt
deformerad och förskjuten i förhållande till kroppen.
Beväpning: Användbar efter översyn
Kasserat 1954-11-27
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.264
Till Fc 1953-02-10
Överlämnat till F 12 1953-10-19
Godkänt 1953-11-20
Totalhaveri 1954-11-03 vid F 12. Märkning 12-blå R
Gångtid total 180 tim. Antal flygningar 253 st
Motor typ RM2 nr 5226
Ff fältflygare 2.gr Per Ahl (AFT)
Haveriet inträffade på F 12 3/11 1954. I samband med start i rote på bana 34 fick fpl motorstopp, rullade utanför fältet och slog runt. Föraren, fältflygare Ahl, undkom oskadd så när som på obetydliga muskelslitningar i nacken.
Haveriet har sannolikt förorsakats av att fåglar sugits in i motorn och ”kvävt” denna. Ingenting tyder på förarfel eller materielfel. Brott mot gällande föreskrifter har icke förekommit. Dock synes det lämpligt att fullständig motorkontroll göres då byte av motor mellan fpl skett.
Utrullningsstråken bör jämnas.
Det är viktigt att banprofilen göres sådan att vattensamlingar undvikas.
Förekomsten av fågel bör kontrolleras särskilt i flyttningstider och efter regn.
Tl bör observera förekomsten av daggmask.
Materielskadornas omfattning
Kropp: Nosring och luckor i nosen kraftigt deformerade. Kabinen intryckt, kraftiga bucklor på kroppens
över- och undersida. Höger landställsschakt söndertrasat. Stjärten helt avbruten.
Landställ: Nosställ och höger huvudställ avbrutna.
Roderorgan: Samtliga roder och klaffar med undantag av höjdrodret kraftigt bucklade eller söndertrasade.
Vingar: Båda spetsarna förstördes. Framkant och bakkant kraftigt bucklade. Vingen som helhet plastiskt
deformerad och förskjuten i förhållande till kroppen.
Beväpning: Användbar efter översyn
Kasserat 1954-11-27