29306 J 29A
Postat: 14 jan 2014, 12:35
29306
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.306
Levererat till F 12 1953-04-13
Godkänt 1953-04-28
Överlämnat till F 10 1953-04-20 som lån
Haveri 1953-06-22 vid F 10
Gångtid total 32,3 tim. Antal flygningar 51 st
Motor RM2 nr 5293. Gångtid total 32,2 tim
Ff major Folke Barkman (AFT)
I samband med landning kom fpl i galopp varvid nosstället bröts av och skador uppstod på flygplankroppen. Troligen har farten vid landning varit något för hög.
Ff var under inflygning på fpltypen.
Vid landning slogs nosstället av. Skador uppstod härvid även på fplkroppen. Till följd av motorkåpans skrapning mot banan antändes utrinnande fotogen (från skadad tankpump) och brand uppstod under fplkroppen.
Denna släcktes emellertid snabbt.
Materialskador:
Nosstället avbrutet i gaffeln. Nosställsluckorna deformerade. Spant Sta 2180 och 3070 i fplkroppen skadade, och spant sta 3955 och 4219 intill luftkanalen skadade. Luftkanalen något intryckt vis sistnämna spant. Motorkåpan skadad (reparabel). Undre tanklucka skadad och bränd
Beräknade kostnader för iståndsättande 35.000:- kr
F 12 flottiljverkstad; reparation.
Återlämnat till F 12 1954-03-23
F 12 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-08-09, klar 1956-08-14
Totalhaveri 1956-09-25 vid Oskarshamn. Märkning 12-röd N.
Fältflygare 3.grad, vicekorpral Sören Danielsson (GFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1956-10-22 med motor typ RM2 nr 5046
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.306
Levererat till F 12 1953-04-13
Godkänt 1953-04-28
Överlämnat till F 10 1953-04-20 som lån
Haveri 1953-06-22 vid F 10
Gångtid total 32,3 tim. Antal flygningar 51 st
Motor RM2 nr 5293. Gångtid total 32,2 tim
Ff major Folke Barkman (AFT)
I samband med landning kom fpl i galopp varvid nosstället bröts av och skador uppstod på flygplankroppen. Troligen har farten vid landning varit något för hög.
Ff var under inflygning på fpltypen.
Vid landning slogs nosstället av. Skador uppstod härvid även på fplkroppen. Till följd av motorkåpans skrapning mot banan antändes utrinnande fotogen (från skadad tankpump) och brand uppstod under fplkroppen.
Denna släcktes emellertid snabbt.
Materialskador:
Nosstället avbrutet i gaffeln. Nosställsluckorna deformerade. Spant Sta 2180 och 3070 i fplkroppen skadade, och spant sta 3955 och 4219 intill luftkanalen skadade. Luftkanalen något intryckt vis sistnämna spant. Motorkåpan skadad (reparabel). Undre tanklucka skadad och bränd
Beräknade kostnader för iståndsättande 35.000:- kr
F 12 flottiljverkstad; reparation.
Återlämnat till F 12 1954-03-23
F 12 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-08-09, klar 1956-08-14
Totalhaveri 1956-09-25 vid Oskarshamn. Märkning 12-röd N.
Fältflygare 3.grad, vicekorpral Sören Danielsson (GFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1956-10-22 med motor typ RM2 nr 5046