29308 J 29A
Postat: 14 jan 2014, 12:36
29308
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.308
Levererat till F 16 1953-04-08
Godkänt 1953-04-28
Totalhaveri 1955-06-29 3 km sydväst Valö kyrka. Märkning 16-gul S
Gångtid total 253,2 tim, antal flygningar 366 st
Motor typ RM2 nr 5486, gångtid total 155,4 tim.
Ff fältflygare 2. gr Max-Ove Karlberg (GFSU:3) oskadad.
Vid övning i luftstrid (enskilt fpl mot enskilt fpl: AJU Luf 301 och 302 i kombination) utvecklades striden till manövrer med låg fart. Det ena fpl råkade i g-stall på 3000 – 4000 m, vek sig snabbt åt höger och övergick i okontrollerade, överstegrade kvickrollar under brant dykning, vilka ff uppfattat såsom spin. Ff ansatte urgångsroder för sin men lyckades ej häva rörelsen utan företog utsprång. Fpl tog mark i brant dykning, sannolikt utan rotation, 3 km sydväst Valö kyrka (18,5 km nordost Dannemora).
Kasserat 1955-08-05 med motor typ RM2 nr 5486
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.308
Levererat till F 16 1953-04-08
Godkänt 1953-04-28
Totalhaveri 1955-06-29 3 km sydväst Valö kyrka. Märkning 16-gul S
Gångtid total 253,2 tim, antal flygningar 366 st
Motor typ RM2 nr 5486, gångtid total 155,4 tim.
Ff fältflygare 2. gr Max-Ove Karlberg (GFSU:3) oskadad.
Vid övning i luftstrid (enskilt fpl mot enskilt fpl: AJU Luf 301 och 302 i kombination) utvecklades striden till manövrer med låg fart. Det ena fpl råkade i g-stall på 3000 – 4000 m, vek sig snabbt åt höger och övergick i okontrollerade, överstegrade kvickrollar under brant dykning, vilka ff uppfattat såsom spin. Ff ansatte urgångsroder för sin men lyckades ej häva rörelsen utan företog utsprång. Fpl tog mark i brant dykning, sannolikt utan rotation, 3 km sydväst Valö kyrka (18,5 km nordost Dannemora).
Kasserat 1955-08-05 med motor typ RM2 nr 5486