Hej!
Svensk Flygtjänst köpte efter kriget fem st nödlandade Mosquitos. Finns det någon som vet huruvida Svensk Flygtjänst (SF) hade reella planer på att sätta dessa flygplan i tjänst som målbogserare? Gulmålade, civilregistrerade Mosquitos i det svenska luftrummet. Det hade varit en syn!
De fem Mosquitoflygplanen var:
1) PR IX s/n LR435/G, nödlandade den 9 aug 1944 på Bromma. Sålt till SF den 2 september 1946. Skrotat på F 3 Malmslätt.
2) FB VI s/n RS562, nödlandade den 9 april 1945 på F 7 Såtenäs. Sålt till SF den 2 september 1946. Skrotat på F 7.
3) FB VI s/n RS631, nödlandade den 9 april 1945 på F 7 Såtenäs. Sålt till SF den 2 september 1946. Skrotat på F 7.
4) FB VI s/n RS612, nödlandade den 19 april 1945 i Halmstad. Sålt till SF 1946. Skrotat 1947.
5) FB VI s/n RS501, nödlandade den 4 maj 1945 i Trollhättan. Fluget till F 7 och sålt till SF i september 1946. Skrotat på F 7.
M V H
Jan Forsgren
DH 98 Mosquito och Svensk Flygtjänst 1946
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
6) FB VI s/n RF613, nödlandade den 2 april 1945 på Säve. Såld till SvFl den 15 maj 1946. Skrotad på plats.
Att dessa Mosquito skulle flygas av Svensk Flygtjänst (SvFl) var inte meningen. Man var nog bara ute efter Merlin-motorerna.
Det finns en tes, men först ska man ska tänka på vem som ägde/kontrollerade SvFl vid - eller "fr o m" - denna tiden. Gissa?
Flygvapnet hade något år innan fått flygplan med Merlin-motorer, Packard-tillverkade närmare bestämt - de satt som bekant i J 26 Mustang. Man fick problem med topplocken och dessa blev en bristvara. Visserligen var de Merlin som satt installerade i Mosquito tillverkade i UK och av en annan typ, men topplocken passade (om man kunde fixa till gängningen etc). Här hade man ett dussin topplock stående på olika flygflottiljer...och somliga hade bra affärskontakter i England...det ena gav det andra...utan att direkt behöva blanda in KFF...
Detta enligt ena go' gubbe på Sveriges framsida som jag dryftat detta spörsmål med, som också kan verifera att Säve-Mosquitons motorer gick till flygvapnet.
Att dessa Mosquito skulle flygas av Svensk Flygtjänst (SvFl) var inte meningen. Man var nog bara ute efter Merlin-motorerna.
Det finns en tes, men först ska man ska tänka på vem som ägde/kontrollerade SvFl vid - eller "fr o m" - denna tiden. Gissa?
Flygvapnet hade något år innan fått flygplan med Merlin-motorer, Packard-tillverkade närmare bestämt - de satt som bekant i J 26 Mustang. Man fick problem med topplocken och dessa blev en bristvara. Visserligen var de Merlin som satt installerade i Mosquito tillverkade i UK och av en annan typ, men topplocken passade (om man kunde fixa till gängningen etc). Här hade man ett dussin topplock stående på olika flygflottiljer...och somliga hade bra affärskontakter i England...det ena gav det andra...utan att direkt behöva blanda in KFF...
Detta enligt ena go' gubbe på Sveriges framsida som jag dryftat detta spörsmål med, som också kan verifera att Säve-Mosquitons motorer gick till flygvapnet.
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico