Sida 1 av 1
Katapultstol
Postat: 06 nov 2008, 22:18
av Rolf Björk
Hej!
Jag har några bilder som visar utprovning av katapultstol i mittenav 40- talet. roligen på F11. Då användes en Cadillacbil som fortfarande finns. Finns det ytterligare inf om detta?
Rolf
Postat: 10 nov 2008, 18:50
av Björn Ek
Hej,
En intressant information måste jag säga.
Under mina år på SAAB hade jag möjliighet att bl.a. träffa några av dom personer som varit involverade i utprovning av räddningssystem under årens lopp.
Här kan nämnas bl.a. Lars Åke Nyberg, Gunnar Löw, Ceylon Utterborn och Lars Mebius.
Dessa hade mycket inttressant att berätta, både spännande och smått lustiga episoder.
Jag har också en fin skrift som minne från den här tiden som sammanfattar hela SAAB:s utprovning av räddningssystenm från J 21 och fram till 37 systemets stol, generation 3.
Under årens lopp har två olika bilar använts för markprov.
Dels en svart Chrysler pickup av okänd årsmodell, troligen 40-talare. Denna bil fanns inte kvar på 80-talet.
Den mest använda bilen var en treaxlig lastbil av märket Doidge som användes för utprovningen av både 35:ans och 37:ans räddningssystem.
Denna bil fanns kvar i slutet på 80-talet. Hur det är idag vet jag inte.
Mot bakgrund av detta förefaller det lite underligt att det skulle ha utförts prov med katapulstolar från en Cadillac under 40-talet, och dessutom på gamla F11.
Har svårt att tro att SAAB skulle varit inblandad. Något att forska vidare i kanske.
Re: Katapultstol
Postat: 20 jun 2013, 15:31
av Sven-Erik Jönsson
Jonas Arnell har sänt följande med e-post för publicering på forumet i denna tråd:
Frågan är om det som beskrivs som en Chrysler av svaret egentligen är Cadillacen som beskrivs först, för det var en Cadillac. En källa till det är en artikel i biltidningen Wheels från mitten av 80-talet där en Cadillac 1930 V16 finns med.
Den information som ges i artikeln är att tre Cadillac 1930 med V16 ska ha importerats till Sverige, sålda på Strandvägen och köpta av folk på Strandvägen. En köptes av Ivar Kreuger, en kraschade och en blev så småningom testbänk för SAABs katapultstolsförsök. Den gick att få upp i 170 km/h vilket passade bra, även om bromsarna lämnade en del övrigt att önska.
Både kvarvarande bilarna fanns då artikeln skrevs hos Presidenten för Cadillac Automobil Club Sverige, men det verkar som han plockat delar från SAAB-bilen för att kunna återställa Kreugers bil. Bifogar en bild på SAAB-bilen från artikeln.
Tack Jonas!
/Sven-Erik
Re: Katapultstol
Postat: 20 jun 2013, 17:10
av Bengt Ekbladh
Intressant, men är det verkligen F11?
Rolf Björk skrev:Hej!
Jag har några bilder som visar utprovning av katapultstol i mittenav 40- talet. roligen på F11. Då användes en Cadillacbil som fortfarande finns. Finns det ytterligare inf om detta?
Rolf
Inte om man jämför bilderna på sid 106 o 118 i F11 boken--Över land o hav.
Bilden visar bostadshus? till vänster, Saab-fältet?
Trollhättans torn är det inte heller.
Och inte flera andra torn som finns i olika böcker.
Eller låg inte F11:as 1:a torn på kanslilängan?
Hittar ingen bild från Saab fältet med torn, någon som har ett?
Bengt
Re: Katapultstol
Postat: 20 jun 2013, 20:01
av Arne M
Sven-Erik Jönsson skrev:Jonas Arnell har sänt följande med e-post för publicering på forumet i denna tråd:
Frågan är om det som beskrivs som en Chrysler av svaret egentligen är Cadillacen som beskrivs först, för det var en Cadillac. En källa till det är en artikel i biltidningen Wheels från mitten av 80-talet där en Cadillac 1930 V16 finns med.
Den information som ges i artikeln är att tre Cadillac 1930 med V16 ska ha importerats till Sverige, sålda på Strandvägen och köpta av folk på Strandvägen. En köptes av Ivar Kreuger, en kraschade och en blev så småningom testbänk för SAABs katapultstolsförsök. Den gick att få upp i 170 km/h vilket passade bra, även om bromsarna lämnade en del övrigt att önska.
Både kvarvarande bilarna fanns då artikeln skrevs hos Presidenten för Cadillac Automobil Club Sverige, men det verkar som han plockat delar från SAAB-bilen för att kunna återställa Kreugers bil. Bifogar en bild på SAAB-bilen från artikeln.
Tack Jonas!
/Sven-Erik
Intressant tråd och intressant bild. Men vad är det vi egentligen ser på pick-up:ens flak? Kan någon förklara – och gärna rita in i bilden förklarande markeringar – så att man kan bättre förstå. Jag antar att den 'lilla bilen' bara är något som finns i bakgrunden bortom testbilen.
Re: Katapultstol
Postat: 20 jun 2013, 20:41
av Bengt Ekbladh
Vilket vädertorn är det som visas ?
Knappast F11 ?
Tidpunkt?
bengt
Re: Katapultstol
Postat: 24 jun 2013, 17:42
av Björn Ek
Hej,
Under min tid på SAAB så angav inblandad personal att bilen på bilden var en Chrysler. (Den fanns inte kvar på SAAB under min tid där).
Jag är inget vidare på gamla bilar, så om dom sakkunnige hävdar att det är en Cadillac så är det säkert så.
Hursomhelst så är bilden tagen på SAAB fältet sommaren 1962 och det är Lars-Åke Nyberg som kör bilen.
Proven avsåg att testa stolstabiliseringsskärmen till 35:ans första raketstol.
Proven utfördes i 130km/h och filmades från en följebil.
Re: Katapultstol
Postat: 24 jun 2013, 19:33
av Arne M
Björn Ek skrev:Hej,
Under min tid på SAAB så angav inblandad personal att bilen på bilden var en Chrysler. (Den fanns inte kvar på SAAB under min tid där).
Jag är inget vidare på gamla bilar, så om dom sakkunnige hävdar att det är en Cadillac så är det säkert så.
Hursomhelst så är bilden tagen på SAAB fältet sommaren 1962 och det är Lars-Åke Nyberg som kör bilen.
Proven avsåg att testa stolstabiliseringsskärmen till 35:ans första raketstol.
Proven utfördes i 130km/h och filmades från en följebil.
Tack för mer info om katapultstolsförsöken men eftersom tidningsbilden här i tråden är milt sagt otydlig så vore det bra om någon kunde förklara vad det egentligen är vi ser på flaket. Eller kanske ännu hellre om det finns någon av de filmer du berättar om att söka på nätet? Då skulle man lättare kunna göra sig en uppfattning om testerna!
Re: Katapultstol
Postat: 25 jun 2013, 14:46
av Björn Ek
Hej,
På bilden har jag med en röd linje markerat själva stolen, vilken är en stol av den första generation raketstolar för flygplan 35.
Där pilen pekar finns en behållare vilken innehåller stolens stabiliseringsskärm.
Denna har till uppgift att stabilisera stolen under den fas av utskjutningen då raketmotorn arbetar.
Då raketmotorn brunnit ut och förarens fastbindning till stolen släpper hjälper skärmen till genom att bromsa upp stolen medan föraren fortsätter i tangentens riktning och en effektivare stolsseparation erhålles.
Skärmen utlöses genom att en så kallad skärmpistol skjuter ut en kastvikt bakåt vilken drar ut skärmen ur sitt hölje. Skärmen är infästad i stolens över och underkant med sadelgjordar. Skärmpistolen utlöses då stolen lämnar sittbrunnen och samtidigt som raketmotorn tänder.
Testerna på bilflaket hade till uppgift att analysera stolstabiliseringsskärmens utvecklingsförlopp.
Re: Katapultstol
Postat: 25 jun 2013, 17:42
av Arne M
Björn Ek skrev:Hej,
På bilden har jag med en röd linje markerat själva stolen, vilken är en stol av den första generation raketstolar för flygplan 35.
Där pilen pekar finns en behållare vilken innehåller stolens stabiliseringsskärm.
Denna har till uppgift att stabilisera stolen under den fas av utskjutningen då raketmotorn arbetar.
Då raketmotorn brunnit ut och förarens fastbindning till stolen släpper hjälper skärmen till genom att bromsa upp stolen medan föraren fortsätter i tangentens riktning och en effektivare stolsseparation erhålles.
Skärmen utlöses genom att en så kallad skärmpistol skjuter ut en kastvikt bakåt vilken drar ut skärmen ur sitt hölje. Skärmen är infästad i stolens över och underkant med sadelgjordar. Skärmpistolen utlöses då stolen lämnar sittbrunnen och samtidigt som raketmotorn tänder.
Testerna på bilflaket hade till uppgift att analysera stolstabiliseringsskärmens utvecklingsförlopp.
Stort tack! Nu blev det hela mer lätt att förstå. I sammanhanget kan påminnas om den kände ordboksredaktören Sven Lidman (uppslagsboken Focus m.m.) som var pionjär för just det lexivisuella greppet i de grafiska bildillustrationerna i de moderna uppslagsverken?! Han gjorde att torra uppslagsord med tillhörande tråkiga bilder blev på ett helt annat sätt tillgängliga för gemene man! Sven Lidman var alltså en viktig föregångare och förespråkare för den nyhetsgrafik som idag är en självklarhet i medierna vare sig det är de tryckta eller eterburna dito respektive på Internet. Så din röda förtydligande konturlinje runt raketstolen ligger helt rätt i den lexivisuella världen!
Re: Katapultstol
Postat: 25 jun 2013, 20:42
av Bengt Ekbladh
Tack för info om bilden som Rolf Björk hänvisar till och vad Jonas Arnell och framför allt Björn Ek berättar om.
Saab tornet ser väl inte så högt och avancerat(?) ut 1962.
Kan någon säga var det var lokaliserat och hur länge?
mvh Bengt
Re: Katapultstol
Postat: 26 jun 2013, 19:55
av Björn Ek
Det "gamla" SAAB tornet var beläget norr om banan i den västra änden, allts nära banänden för bana 11.
Det byggdes på 50 talet. Jag vet inte när det revs, men gissar på sent 70 tal tidigt 80 tal. Det fanns inte kvar i mitten på 80 talet i alla fall.
Re: Katapultstol
Postat: 27 jun 2013, 15:43
av Bengt Ekbladh
Björn Ek skrev:Det "gamla" SAAB tornet var beläget norr om banan i den västra änden, allts nära banänden för bana 11.
Det byggdes på 50 talet. Jag vet inte när det revs, men gissar på sent 70 tal tidigt 80 tal. Det fanns inte kvar i mitten på 80 talet i alla fall.
Toppen Björn för info
mvh Bengt
Re: Katapultstol
Postat: 05 jul 2013, 19:27
av Bengt Ekbladh
Björn Ek skrev:Det "gamla" SAAB tornet var beläget norr om banan i den västra änden, allts nära banänden för bana 11.
Det byggdes på 50 talet. Jag vet inte när det revs, men gissar på sent 70 tal tidigt 80 tal. Det fanns inte kvar i mitten på 80 talet i alla fall.
Ibland råkar man på en bild.
I Teknikens Värld nr. 23 /
1948 finns bild på det nybyggda Tl tornet::
>>Saab har i höst tagit i bruk ett nytt Trafikledartorn på sitt flygfält>>
Skillnaden mot forumbilden är att det fanns inga träd och buskar runtomkring 1948, så sommaren 1962 stämmer säkert .
Lite merinfo om tornet och fältet:
>>Tornet har en ytterst modern utrustning med bla. 2 uk-apparater.Vid provflygningar med J 29 har man emellertid radiokontakt med planet inte endast från tornet utan på marken har man dessutom en radioutrustad buss som meddelar sig med planet om det skulle vara något speciellt vid körningen på marken. Chef i tornet är ing. Bertil Karlsson.
Enbart Saab-planen gör ca 2000 starter om året.
Längsta banan som tidigare varit 1000m har i år förlängts till 2050m.
De två övriga banorna är resp. 1100m och 1000m
Saab lär även ha planer på att asfaltera åtminstone den längsta banan>>
Mvh Bengt