29953 S 29C
Postat: 16 jan 2014, 16:03
29953
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.953
Levererat till F 11 1955-08-19
Godkänt 1955-09-14
F 11 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-01-17, klar 1956-01-28
Till CVM 1956-03-22. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-03-26, klar 1956-04-12
Till F 11 1956-04-13
Märkning 11-blå O (1959-06-17)
Totalhaveri 1961-04-12 vid F 11
Ff fältflygare 2.gr. Ernst Bengt Olov Andersson oskadad
Ff har vid landningen som rotetvåa på F 11, bana 27, 265 m före banändan slagit i marken med fpl högra vingspets. Fpl har därefter slagit höger vingspets i marken ytterligare två gånger innan höger huvudhjul tagit mark, 200 m före banändan. 100 m innan banändan har noshjulet tagit mark och brutits av, fpl har då svängt ca 70° åt höger. Under senare delen av uppbromsningen har fpl svängt ytterligare ca 200° åt höger, för att stanna 60 m efter banändan, ca 70 m till höger om landningsbanans mittlinje.
Under slutet av landningsplanén kom ff in i störd luft efter framförvarande fpl (rotechef). Pga låg flyghöjd och relativt ringa rutin på fpl 29 hann ff ej häva vingdopp utan fpl högervinge kolliderade med marken.
Kasserat 1961-09-12
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.953
Levererat till F 11 1955-08-19
Godkänt 1955-09-14
F 11 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-01-17, klar 1956-01-28
Till CVM 1956-03-22. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-03-26, klar 1956-04-12
Till F 11 1956-04-13
Märkning 11-blå O (1959-06-17)
Totalhaveri 1961-04-12 vid F 11
Ff fältflygare 2.gr. Ernst Bengt Olov Andersson oskadad
Ff har vid landningen som rotetvåa på F 11, bana 27, 265 m före banändan slagit i marken med fpl högra vingspets. Fpl har därefter slagit höger vingspets i marken ytterligare två gånger innan höger huvudhjul tagit mark, 200 m före banändan. 100 m innan banändan har noshjulet tagit mark och brutits av, fpl har då svängt ca 70° åt höger. Under senare delen av uppbromsningen har fpl svängt ytterligare ca 200° åt höger, för att stanna 60 m efter banändan, ca 70 m till höger om landningsbanans mittlinje.
Under slutet av landningsplanén kom ff in i störd luft efter framförvarande fpl (rotechef). Pga låg flyghöjd och relativt ringa rutin på fpl 29 hann ff ej häva vingdopp utan fpl högervinge kolliderade med marken.
Kasserat 1961-09-12