32012 A 32A
Postat: 23 jan 2014, 08:54
32012
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.012
Levererat till F 17 1956-03-29. Leverans via CVA
Godkänt 1956-04-10
CVA; modifiering, komplettering av utrustning. Påbörjad 1956-04-19, klar 1956-08-07
Haveri 1958-08-20 vid landning F 17.
Besättningen, ff löjtnant (res) Olle Stig Robert Andersson, rep övning. (fortsatt inflygning). Fs meteorolog Bo Axel Nygren (AFT) oskadad
Vid övning i barbrolandning begärde och fick ff tillstånd att landa direkt. På 15 km avstånd vidtog han enligt egen uppgift åtgärder före landning, dock utan att kontrollera att landstället var utfällt och låst. Fart vid banändan ca 280 km/t. Fpl landade med infällt ställ ca 600 m in på banan, och stannade efter ytterligare ca 900 m. Inga personskador. Tl gav ff landningstillstånd på 10 km avstånd och har sedan ej sett fpl förrän det var nere på banan.
Sannolikt ha ff koncentrerat sig så mycket på den slutna instrumentflygningen under inflygningen att han glömt fälla ut landstället. Att landställsreglaget efter haveriet stod på ”ut” synes bero på att ff först då fpl slagit i banan, tryckt på ”utknappen”. Detta bekräftas av att inre landställsluckorna voro upplåsta och fällts ner mot banan.
F 17 flottiljverkstad 1958-08-20 för reparation
Kasserat 1958-12-31. Reparationskostnaderna uppgick till 36.500:- varför fpl föreslogs till kassation. Vingen från rubr fpl översändes till CVV för undersökning av skadornas omfattning och reparationsmöjligheterna av dessa och liknande skador
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.012
Levererat till F 17 1956-03-29. Leverans via CVA
Godkänt 1956-04-10
CVA; modifiering, komplettering av utrustning. Påbörjad 1956-04-19, klar 1956-08-07
Haveri 1958-08-20 vid landning F 17.
Besättningen, ff löjtnant (res) Olle Stig Robert Andersson, rep övning. (fortsatt inflygning). Fs meteorolog Bo Axel Nygren (AFT) oskadad
Vid övning i barbrolandning begärde och fick ff tillstånd att landa direkt. På 15 km avstånd vidtog han enligt egen uppgift åtgärder före landning, dock utan att kontrollera att landstället var utfällt och låst. Fart vid banändan ca 280 km/t. Fpl landade med infällt ställ ca 600 m in på banan, och stannade efter ytterligare ca 900 m. Inga personskador. Tl gav ff landningstillstånd på 10 km avstånd och har sedan ej sett fpl förrän det var nere på banan.
Sannolikt ha ff koncentrerat sig så mycket på den slutna instrumentflygningen under inflygningen att han glömt fälla ut landstället. Att landställsreglaget efter haveriet stod på ”ut” synes bero på att ff först då fpl slagit i banan, tryckt på ”utknappen”. Detta bekräftas av att inre landställsluckorna voro upplåsta och fällts ner mot banan.
F 17 flottiljverkstad 1958-08-20 för reparation
Kasserat 1958-12-31. Reparationskostnaderna uppgick till 36.500:- varför fpl föreslogs till kassation. Vingen från rubr fpl översändes till CVV för undersökning av skadornas omfattning och reparationsmöjligheterna av dessa och liknande skador