Sida 1 av 1

32030 A 32A

Postat: 23 jan 2014, 10:43
av Leif Fredin
32030
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.030

Levererat till F 7 1956-08-10
Överlämnat till F 17 1956-08-10 som lån
Godkänt 1956-09-04
Återlämnat till F 7 1957-11-21
Till CVA 1958-06-13 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1958-06-23
Klar 1958-06-30
Till F 7 1958-06-30

Haveri 1960-03-38. Märkning 7-röd F

Totalhaveri 1961-06-09 10 km ost Säffle. Kollision med 32121. Märkning 7-röd F.
Ff kadett. vpl sergeant Stig Otto Lorensson (GFSU) räddade sig med fallskärm

Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6202, ebk typ 55 nr 23

Re: 32030 A 32A

Postat: 08 feb 2014, 12:04
av Klas Andersson
Stig Lorensson fick snart hoppa igen !
nämligen 10/7 1961 ! se 32271

1969 hann han aldrig , han omkom vid en mörkerstart på F 7 , Se 32141

Re: 32030 A 32A

Postat: 04 mar 2015, 18:23
av Bengt Ekbladh
32030 A 32A
…..
Haveri 1960-03-38. Märkning 7-röd F
Totalhaveri 1961-06-09 10 km ost Säffle. Kollision med 32121. Märkning 7-röd F.
Ff kadett. vpl sergeant Stig Otto Lorensson (GFSU) räddade sig med fallskärm
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6202, ebk typ 55 nr 23

Totalhaveri 1961-06-09 10 km ost Säffle. Kollision med 32121.

Det var övning i luftstrid på 2-4000m över Värmlandsnäs.
32030 och 32121 kolliderar 6 km sö Säffle,över Sulereds gård,vid 12 tiden på fredagen.
Planen slår ner i skogen vid västra Uggelsäter, en mindre brand uppstår som släcks av Säffles brandkår.
Lorensson hamnar i en park vid Uggleberg och går in i herrgården för samtal till flottiljen.

Var hamnade planen?
Osäker vilket som hamnade var Men:
Ena planet som föll vid västra Uggelsäter passerade en traktor på 30m (2 jordbruksarbetare ombord på den),
Klyver en harv och hamnar i skogskanten.
Andra planet hamnar vid Jons rönning 50m från huset.

Re: 32030 A 32A

Postat: 03 jun 2019, 14:38
av Bengt Ekbladh
32030 A 32A

Om kollisionen mellan 32030 och 32121 1960-03-38
...
Läs vidare::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1961-3.htm