32038
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.038
Levererat till F 7 1956-09-07 (uppbörd).
Till CVA 1956-09-07 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1956-09-10.
Godkänt 1956-09-20.
Klar 1956-10-08.
Till F 7 1956-10-08.
Märkning 7-gul D
F 7 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1956-11-20
Klar 1956-12-06
Till CVV för vingreparation.
Påbörjad 1958-02-10
Klar 1958-02-19
F 7 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1962-11-28
Klar 1963-01-29
Märkning 7-09. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 7 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1968-05-08
Klar 1968-05-27
Totalhaveri 1971-12-07 vid Värmlandsnäs.
Ff löjtnant N. Bjame Buch (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1972-07-10 med motor typ RM5A nr 3098, ebk typ 55 nr 5523.
32038 A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
32038 A 32A
Senast redigerad av Leif Fredin den 14 aug 2016, 20:59, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 32038 A 32A
inte haft tid på länge ,men här är ännu en Rapport !
har letat lite efter den här ,men rätt djupt i området .
kartbilden visar att piloten efter motorstopp steg ,MEN att han sen svängde brant tillbaka på kontrakurs !
för mej låter det som ett bra sätt att tappa fart och höjd =tid väldigt fort !
så jag letade upp Piloten för ett par år sedan och frågade !
han hade väl ingen bra förklaring egentligen ,mer än att tanken nog var att ta kurs tillbaka mot F7.
i December över Vänern ....Han var ju nära land -hoppa över land borde varit första tanken .
Men lätt att säga när man inte sjäv satt där på lägsta höjd och det blev tyst i bak ...
i sista sekunden sköt han ut sej genom huven ! när skärmen bar, hann han se planet ligga rätt på vingarna på väg ner i planflykt .
kan inte minnas han sade han sett nedslaget , men rimligen borde det inte blivit helt i smulor ?
har letat lite efter den här ,men rätt djupt i området .
kartbilden visar att piloten efter motorstopp steg ,MEN att han sen svängde brant tillbaka på kontrakurs !
för mej låter det som ett bra sätt att tappa fart och höjd =tid väldigt fort !
så jag letade upp Piloten för ett par år sedan och frågade !
han hade väl ingen bra förklaring egentligen ,mer än att tanken nog var att ta kurs tillbaka mot F7.
i December över Vänern ....Han var ju nära land -hoppa över land borde varit första tanken .
Men lätt att säga när man inte sjäv satt där på lägsta höjd och det blev tyst i bak ...
i sista sekunden sköt han ut sej genom huven ! när skärmen bar, hann han se planet ligga rätt på vingarna på väg ner i planflykt .
kan inte minnas han sade han sett nedslaget , men rimligen borde det inte blivit helt i smulor ?
Senast redigerad av Klas Andersson den 13 dec 2014, 13:34, redigerad totalt 1 gång.