Sida 1 av 1

32042 A 32A

Postat: 23 jan 2014, 15:37
av Leif Fredin
32042
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.042

Levererat till F 17 1956-09-21 (uppbörd)
Till CVA 1956-09-21 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1956-09-22.

Godkänt 1956-10-04

Klar 1956-11-06. Spaningsradar PS-431/A inmonterad.
Till F 17 1956-11-06.

Haveri 1957-03-12. Märkning 17-gul A

Haveri 1957-08-30. Märkning 17-gul A

Haveri 1958-04-14. Märkning 17-vit C

F 17 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1959-02-05
Klar 1959-05-15

Totalhaveri 1960-11-18 sydost Torkö. Märkning 17-gul Å
Besättningen, ff löjtnant Rolf A Lindgren (FFSU), fnav sergeant Karl Erik Lundberg räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM5A2 nr 6022, ebk typ 55S nr 5822.

Re: 32042 A 32A

Postat: 02 mar 2015, 22:16
av Bengt Ekbladh
32042 A 32A
…..
Haveri 1957-03-12. Märkning 17-gul A
Haveri 1957-08-30. Märkning 17-gul A
Haveri 1958-04-14. Märkning 17-vit C
F 17 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1959-02-05, klar 1959-05-15
Totalhaveri 1960-11-18 sydost Torkö. Märkning 17-gul Å
Besättningen, ff löjtnant Rolf A Lindgren (FFSU), fnav sergeant Karl Erik Lundberg räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM5A2 nr 6022, ebk typ 55S nr 5822.

Totalhaveri 1960-11-18 sydost Torkö.
Motorstopp under skjutövning mot sjömål söder om F17.
(utmattning av bränslerör). Planet hamnar på ca 10m djup och man räknar med att bärga det.
Besättningen tar mark nära Listerby , en mil sö F17.