Fb 36 / 236

Hansa nr 31 (Caspar S.I)
Hansa nr 32-41 (Heinkel HE 1)
I tjänst 1921-1931
Antal i Marinens Flygväsende MFV: 11 st
1926-07-01 överfördes kvarvarande 7 till Flygvapnet och fick beteckningen S 2.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Fb 36 / 236

Inlägg av Lars Larsson »

Fb 36 / 236
Typ: Caspar S.1 (Betecknad Hansa typ 32 av Svenska Aero)
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: O
Tillverkningsår: 1923

Monterad hos TDS, Stockholm

1923-07-04 Levererad till marinen
? Till Kustflottan, märkning 36
1926-07-01 Överförd till flygvapnet, baserad på F2, märkning 236.
1927-06-28 Haveri vid Basarholmen,Karlskrona. Stjärtpartiet bröts av vid start och landningsövningar.Orsaken till detta var röta i träet. Ff kapten Strudius och fs oskadda.
1927-07 Kasserad.

Gångtid:
Bengt Ekbladh

Re: Fb 36 / 236

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>>>1927-06-28 Haveri vid Basarholmen,Karlskrona. Stjärtpartiet bröts av vid start och landningsövningar.Orsaken till detta var röta i träet. Ff kapten Strudius och fs oskadda.>>>

1927-06-28 -- S 2 -- 236 -- F 2 K O Basarholmen (Karlskrona)
Haveriet har inträffat under start- och landningsövningar. Under flygningen har ff (Strudius) utfört mellan 6 och 8 landningar, varav ingen landning särskilt hård. Efter den sista landningen har ff fått direktiv av fs att starta på nytt för att sedan landa vid flygstationen på Stumholmen.
Ff har dragit på gas för att starta. Härvid har dock fpl kommit i måttlig galopp, vilken ff försökt att häva. När fpl kommit upp på steget, har ff och fs känt en ristning i fpl, varpå stjärtpartiet börjat att pendla i sidled samt även något i höjdled. Strax därpå han stjärtpartiet lossnat från flygkroppen och fallit i vattnet. Fpl har därpå gjort en vänstergir, gått på nosen samt kapotterat. Fpl har därefter blivit liggande i ryggläge med flottörerna i vattenytan.
Ff och fs har lyckats ta sig ur fpl samt simma upp till vattenytan och ta sig upp på flygkroppen. Fpl har totalhavererat. Besättningen undkom med skrubbsår.
Orsaken till haveriet har varit att stjärtpartiet försvagats genom röta samt genom åverkan vid in- och uttagning på slip. En bidragande orsak till haveriet har kunnat vara, att ff försök till uppstoppning av galopperingen kommit i takt med pendlingen, varigenom svängningarna ökat samt därmed även påfrestningarna på stjärtpartiet.

källa http://www.svfplhist.com/
kontakt 67
Skriv svar

Återgå till "S 2, Hansa typ 31 och 32"