Sida 1 av 1

“Provdivisionen “ vid F13 !

Postat: 12 nov 2008, 23:28
av Bengt Ekbladh
Hej!

Vad var “Provdivisionen “ vid F13 ( /FC) 1960

Uppgiften om Provdiv / F13 kommer från annalindbiblioteket/ styrdatasystem , C-uppsats:

Uppgiften var att utprova styrdata-materiel för först J35B

Tidpunkten var ca. sommaren 1960, o utprovningen skulle ske med J35A (3st?)
Prioritet gavs före annan utprovning

(uppsatsen är på ca 190 sidor!)

Frågor:

”betecknade” man första div med J35A 1960 på F13 PROVDIVISION ?

i så fall vilken av F13;s div var det?

När var nämnda div. ”Insattsberedd?

Finns mer info?

Bengt

Postat: 13 nov 2008, 19:17
av Björn Ek
Hej,

Våren och sommaren 1960 pågick en intensiv verksamhet med J 35A på F13.
Utbildning av förare och markpersonal blandat med typutprovning i förbandsmiljö. Denna ägde rum vid andra divisionen där Pelle Fogde var divisionschef.
Andra förare vid divisonen var vid den här tidpunkten bl.a. Lennart Nordh senare legendarisk provflygare på SAAB, samt Stellan "skräcken" Olsson duktig uppvisningsflygare.
Under perioden flög förare ur F13 och FC tillsammans då FC förarna dels utgjorde instruktörer under denna första omskolningsomgång,
men också det att dom ledde den utprovning som nämnts ovan.
En av förarna från FC som deltog i verksamheten var Lt. Sten Axelsson som vid den här tidpunkten anses ha varit en av Sveriges skickligaste jaktpiloter och redan då ett ess på J 35.
För senare typer som JA 37 och JAS 39 har så kallad taktisk utprovning förekommit vid förband och i nära samarbete med FC.
Även så kallade PRI flygplan har förekommit för att så snabbt som möjligt få fram önskade data inom ett visst område.
Det kan mycket väl tänkas att det du efterlyser var något liknande fast för J 35.
Under sensommaren inträffade ett haveri då en av FC:s maskiner (35002) kolliderade i luften med en maskin tillhörande F13 (35014).
Båda förarna försökte skjuta ut sig, men en felfunktion i huvfällningsmekanismen på F13 maskinen ledde till att dennes förare medföljde maskinen vid nedslaget och omkom.
Felet visade sig bero på felkonstruerade huvkastare.
Dessa hade getts för kort slaglängd för att på ett säkert sätt få upp huven i fartvinden och därmed få densamma att lämna flygplanet och därmed möjliggöra utskjutning av katapultstolen.
Detta haveri skedde i samband med en filminspelning och enligt obekräftade uppgifter skall haveriet ha filmats och filmen skall senare ha hemligstämplats. Någon som vet mer om detta med filmen?

Postat: 13 nov 2008, 23:40
av Bengt Ekbladh
Tack Björn.för info

Bra med lite namn till händelserna.
>>1960 pågick en intensiv verksamhet med J 35A på F13>>
naturligt med ny fpl. typ på ingående

Det jag ”hakade” upp mig på var:
“Provdivisionen “ vid F13 ( /FC) 1960
Det kan ju vara C.uppsatsens författare som uppfattat det så
(har tyvär ej noterat namnet)
Mao
Var benämningen Provdiv. officiell , eller bara en beteckning på vad det var?

När kan man säga att Fv:s första 35 div ,2/F13 var färdigutbildad (redo för insatts)?
Utprovningarna fortsatte naturligtvis här o var senare.
Det blev ju TIS/35 på F16 några år senare.

F13 var ju även debut förband för J29A.
Var det samma arrangemang då?

Vore mycket uppskattat om någon berättade vilken som var Fv:s andra Draken-div.

Bengt