Sida 1 av 1

32094 A 32A

Postat: 27 jan 2014, 14:34
av Leif Fredin
32094
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.094

Levererat till F 14 1957-03-04 (uppbörd)
Till CVA 1957-03-04 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-03-08
Klar 1957-03-16
Till F 14 1957-03-18
Godkänt 1957-04-05
Till F 14 1957-05-03 via F 17
Märkning 14- E (1959-03-12)
Överlämnat till F 15 1961-05-23
Till CVV 1963-05-30 för vingreparation.
Klar 1963-06-12
Märkning 15-04. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1966-04-27
Klar 1966-06-02

Haveri 1971-07-06
Omfattande skador efter däcksexplosion efter landning vid F 15..

Kasserat 1973-03-22. Drifttid total 1396,08 tim. Fpl har låg modifieringsstandard. Fpl tilldelas F 15 för brandövningar

Re: 32094 A 32A

Postat: 15 mar 2015, 16:10
av Bengt Ekbladh
Bild 32094 preserved at Halmstad ,gul P, Sep 2009 ,

http://www.eurodemobbed.org.uk/image_vi ... =32094.jpg

Re: 32094 A 32A

Postat: 02 nov 2016, 17:39
av Bengt Ekbladh
av Sven-Erik Jönsson » 02 nov 2016, 12:39

Den Lansen som finns uppsatt på pelare inne på FMTS område i Halmstad, (fd. F 14), riskerar att skrotas pga korrosionsskador enligt en artikel i dagens Hallandspost

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.3920244

Re: 32094 A 32A

Postat: 08 dec 2019, 00:09
av Bengt Ekbladh
32094 A 32A...
...
Sven-Erik Jönsson skrev 02 nov 2016, 12:39

Den Lansen som finns uppsatt på pelare inne på FMTS område i Halmstad, (fd. F 14),
riskerar att skrotas pga korrosionsskador enligt en artikel i dagens Hallandspost
http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.3920244
...
Nu några år senare har det hänt!....Renoverat och klart för plasering åter på pelare.,,,vid infarten till Halmstad AirPort
läs vidare...
https://www.facebook.com/FljoKoV/?__tn_ ... tion=group
...
http://www.fkvf.se/?fbclid=IwAR2ESAyEU1 ... avkhBvxOxU

Re: 32094 A 32A

Postat: 13 dec 2019, 13:11
av Sven-Erik Jönsson
Enligt boken "Flyget på Mickedala, F 14 - 50 år var det 1:a divisionen (röd division) som gjorde sista flygningen på F 14 den 27 april 1961 innan de fortsatte till F 15 Söderhamn.
Överlämnat till F 15 den 1961-05-23 bör i så fall vara det datum som är noterat i journaler eller andra dokument.
Flygplanets kod på F 14 måste alltså ha varit röd E.

Re: 32094 A 32A

Postat: 14 dec 2019, 01:36
av Bengt Ekbladh
32094 A 32A
...
>>Enligt "nya" Guldvinge 2 så hände följande med A32 divisionerna på F 14

2:a Div dras in 2 November 1959
3:e Div dras in 10 Oktober 1960
1:a Div dras in 1 Maj 1961


2:a divisionen och viss personal flyttade över till F 15 Söderhamn.
När 1.a div hade avvecklas så flyttade flygplanen över till F 15.>>
...
Läs vidare..
viewtopic.php?t=739

OBS en bit ner:

Re: 32094 A 32A

Postat: 26 dec 2019, 15:58
av Sven-Erik Jönsson
Ett par foton på 32094, som även består av delar från 32127. Dessutom är nu bakkroppen från 32035.
Fotodatum 16 december 2016.
002-1191212.JPG
A 32A Lansen nr 32094/32127 på betongpelare vid rondellen Karlsrovägen-Tre Hjärtans väg <br />(infarten till Halmstad City Airport) i Flygstaden, Halmstad. Foto: Sven-Erik Jönsson
A 32A Lansen nr 32094/32127 på betongpelare vid rondellen Karlsrovägen-Tre Hjärtans väg
(infarten till Halmstad City Airport) i Flygstaden, Halmstad. Foto: Sven-Erik Jönsson