Sida 1 av 1
32108 A 32A
Postat: 28 jan 2014, 00:58
av Leif Fredin
32108
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.108
Levererat till F 6 1957-03-27 (uppbörd)
Till CVA 1957-03-27 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Godkänt 1957-04-05
Klar 1957-05-09.
Till F 6 1957-05-09
Överlämnat till F 17 1959-04-01
Märkning 17-röd E
Överlämnat till F 15 1965-04-20
Märkning 15-49
Överlämnat till F 6 1975-08-05
Märkning 6-31
Kasserat 1978-03-31. Drifttid total 1942.75 tim.
Re: 32108 A 32A
Postat: 16 maj 2015, 20:30
av Kenneth Göransson
Det står att denna individs sista märkning var F6-31. Jag har ett negativ (sv/v), där den står på en äng till synes avställd, men märkt F15-49 och 09 på vänster landställslucka. Tyvärr saknar jag årtal för fototillfället, men från att stå avställd på detta sätt, till att sättas in i tjänst igen, verkar väldigt långsökt.
Sedan är uppgifterna om 32108 i Sven Stridsbergs
Lansen något annorlunda:
Kollision 710310 med buss på Gunnarn.
Sammanbyggt av två flygplan
Re: 32108 A 32A
Postat: 17 maj 2015, 12:06
av Leif Fredin
Ett par kommentarer:
Jag har ett foto från F 15 daterat 1977-06-05 med avställda fpl där 32108 finns med märkning 49 på fenan, 09 på landställslucka,
På ett foto från F 10 Ängelholm daterat 1970-05-08 är märkningen 49 på fenan och 49 på landställsluckan
Verkar osäkert om fpl överlämnades till F 6.
Datum på leverans till F 6 samt godkännandedatum kommer från handlingar på Krigsarkivet: ”Fredsplaceringslista för fpl övningsåret 1956-1957”
Överlämingsdatum till F 17 är från ”Fredsplaceringslista för fpl övningsåret 1958-1959”
Överlämningsdatum till F 15 är från "Fredsplaceringslista för fpl övningsåret 1964-1965"
Datum till F 6 samt kasseringsdatum kommer från en lista uppgjord av Jan-Ove Karlsson daterad 1989-03-12.
Jag har på KrA inte sett några handlingar om detta.
Leif Fredin
Re: 32108 A 32A
Postat: 29 jan 2019, 18:17
av Bengt Ekbladh
32108 A 32A
...
Kollision 710310 med buss på Gunnarn.,,byggdes upp på nytt sägs det .
Sammanbyggt av två flygplan...
Kollar du Lansenboken sid 231
rörigt tycker jag, det nämns 32094 och 32127
får inte ihop det.
Hur som hellst så var
32108 på Parismässan 1965....Märkt 15-49
kolla bilderna.
även en J 35D F10-34 ställdes ut
http://lae.blogg.se/2019/january/har-la ... san-2.html
Re: 32108 A 32A
Postat: 22 dec 2019, 23:33
av Stig Jarlevik
Hur ristat i sten är flygplanets tillhörighet hos F 6?
Om årsdateringen stämmer på LAEs blog (1977) så kan ju inte planet vara tilldelat F 6 1975
Det vore intressant att veta varifrån Jan-Ove Karlssons uppgifter kommer ifrån.
Tittar vi dessutom på Sven Stridsbergs båda Lansenböcker så finner vi en ändring i den senare vad gäller F 15s märkningar
1992 så var 32108 märkt F15-41 (okänt datum) mellan F15-09 (1965-04-20) och F15-49 (1970-05-xx)
2016 så var 32108 märkt F15-41 (1971-03-10) efter F15-49 och hade ingen senare märkning på förbandet.
Den sista versionen rimmar ju illa med fotot på LAEs blog (under förutsättning att årtal/identifiering är korrekt) då planet ju är märkt med kod 49 1977.
Helt klart har Kenneth en poäng med att 32:orna ser avställda ut på F 15, men jag har sett värre plan repa sig.
Någon som vågar sig på ett försök att reda ut hur det verkligen var?
Hälsningar
Stig
Re: 32108 A 32A
Postat: 23 dec 2019, 01:48
av Bengt Ekbladh
Stig frågar::Någon som vågar sig på ett försök att reda ut hur det verkligen var?
Mitt svar är NÄ...(borttappade anteckningar)
…
OM avställda A 32A vid F15 Hade jag en lista...=hittar inte den numera?...
Som Väderbi kunde man "röra " sig i flottiljen.även nattetid..gjorde så..skrev av alla serienr.
Men vad Fa.. listan hittar jag inte (=ev. flytt förluster?).skit kan man säga
...
Men kommer ihåg att jag tyckte det var spännande smyga runt på en flygflottilj mitt i natten ,
Utan att blivit uppätna av hangarhundarna..(nåväl de var ju I hangarerna)!
..
Inget svar tyvärr alltså...sök vidare!