SJÖFLYGHAMN i Orsasjön?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stinson Micke

SJÖFLYGHAMN i Orsasjön?

Inlägg av Stinson Micke »

Någon som vet vart runt Orsasjöns stränder Hans "Orsa-Pelle" Peterson hade sin sjöflyghamn belägen?
Hur länge var Hans sjöflyg verksamhet igång?
Kanske någon har ett fota där ifrån?

/Micke. :roll:
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

En titt i Gunnar Bandells artikel om Orsa-Pelle i Flyghistoriskt Månadsblad 4/1982 ger intrycket att flygverksamheten på Orsasjön etablerades i mitten på 30-talet. Både vinter och sommar; efter krigsåren flyttade flygskolan till Tallhed. Men säkert flögs det fortfarande från sjön och en hangar (skymtar på en bild i artikeln med SE-AEO på, troligen sent 30-tal) m m fanns säkert kvar.

Artikeln har bilder från verksamheten (nå, av flygplan-individer med litet bakgrund som dock inte säger mig så mycket) som jag antar är från 30-talet.

Orsa-Pelle avvecklade flygskolan några år in på 50-talet (kanske någon annan tog över någon del av verksamheten?).

Säkert kan man hitta mer om man läser vad flygskribenten m m Harald Millgård skrivit. En träff hos Falu Stadsbibliotek verkar lovande:

http://w3.falun.se/opac/opac/show_catal ... ayResult=1

Så finns säkert något att finna i det sena 40-talets flygtidningar av Millgård. Dalmasar berättar gärna om landskapets och de där boendes förträfflighet o d.

Under googlandet fann jag http://home.swipnet.se/b/w_flyg.html Inget om Stinson men Orsa-Pelle (och en Millgård-bok) nämns, och det är skoj flyghistorisk läsning om Allen Widman, en särpräglad människa.

Lars S
Stinson Micke

Flyghamnen i Orsasjön!

Inlägg av Stinson Micke »

Tack för svaret, men var inte ett igentligt svar på min fråga.
Vill alltså veta vart, vid vilken by, vik i Orsasjön som flyghamnen låg som Orsa-Pelle anlade?
/Micke
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"