32130 A 32A

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

32130 A 32A

Inlägg av Leif Fredin »

32130
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.130

Levererat till F 14 1957-05-13 (uppbörd)
Till CVA 1957-05-13 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-05-25
Klar 1957-06-11
Till F 14 1957-06-12
Godkänt 1957-06-13
Märkning 14- E (1959-03-12)
Överlämnat till F 15 1961-04-27
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1961-11-22
Klar 1962-01-23

Totalhaveri 1963-04-02 vid Bynäset vid Storsjön. Märkning 15-gul E.
Besättningen, fältflygare 2.grad B. Inge H. Lundh (FFSU), flygnavigatör 3.grad Willis T. Karlsson omkom.

Kasserat 1963-07-05 med motor typ RM5A2S nr 6124, ebk typ 55S nr 5556
Senast redigerad av Leif Fredin den 21 aug 2016, 08:49, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 32130 A 32A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

32130 A 32A
Totalhaveri 1963-04-02 vid Bynäset vid Storsjön. Märkning 15-gul E.
Besättningen, fältflygare 2.grad B. Inge H. Lundh (FFSU), flygnavigatör 3.grad Willis T. Karlsson omkom.
Kasserat 1963-07-05 med motor typ RM5A2S nr 6124, ebk typ 55S nr 5556

A32A fpl 32130, F15 Gul E havererade 1963-04-02, Bynäset vid Storsjön.
Tidningsurklipp säger bla::
På tisdagsförmiddagen omkom fältflygaren av 2:a graden Bengt Inge Harald Lund och navigatören Willos Torsten Karlsson.
Planet ingick i en grupp om 4st. A32 från F15, vilka deltog i en raketskjutningsövning ,den ägde rum mot Jämtlandsflottilens skjutmål vid Bynäset i Storsjön.
Olyckan inträffade omedelbart efter avslutad skjutning då Lund och Karlsson på låg höjd flög ut från målet.
Av hittils okänd anledning kolliderade A32:an med Storsjöns is och totalhavererade.
Nedslagsplatsen är belägen ca.7 km från F4.
Vingen tog i isen, mellan Norderön och Andersön i Storsjön.
Besättningen har inte initierat utskjutning.

En civil helikopter som hyrts för att stå i beredskap under övningen var snabbt på haveriplatsen.
Dess besättning kunde dock endast konstatera att de ombordvarande i planet omkommit.

In Memorian säger: "kollision med isen under raketskjutning , troligen felbedömning"
Skriv svar

Återgå till "Saab 32 Lansen"