Sida 1 av 1

32133 A 32A

Postat: 28 jan 2014, 16:40
av Leif Fredin
32133
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.133

Levererat till F 14 1957-05-15 (uppbörd)
Till CVA 1957-05-15 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-05-31

Godkänt 1957-06-13

Klar 1957-07-02. Spaningsradar PS-431/A inmonterad.
Till F 14 1957-07-04

Haveri 1958-01-27 vid F 14, 3.div.
Ff kapten 271-55-40 Å. N. G. Karlbom oskadad.
Vid start blåste huv upp.

F 14 flottiljverkstad för haverireparation. Påbörjad 1958-03-01, klar 1958-04-24
Märkning 14- H (1959-03-12)

Haveri 1960-02-10. Märkning 14-gul H

Till CVV för haverireparation, E-tillsyn.
Påbörjad 1961-02-23
Klar 1961-04-20
Överlämnat till F 15 1961-06-02
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-09-05
Klar ?

Totalhaveri 1965-11-15 vid Vitgrund. Kollision i luften med 32176. Märkning 15-11.
Besättningen, ff fänrik L. R. Eriksson (FFSU), fnav 1.grad A. Tiikkala (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1965-12-07 med motor typ RM5A2S nr 6294, ebk typ 55E nr LR58

Re: 32133 A 32A

Postat: 01 apr 2015, 22:03
av Bengt Ekbladh
Tidning säger::
2st. A32A störtade vid 19 tiden på måndagskvällen utanför hälsingekusten.
Planen hade utfört bombfällning under mörker mot mål på Hornslandet och var på väg tillbaka till F15.
Tystnaden i etern ledde till att efterforskningar (19,10) sattes igång.
(F15, F8, lotsbåter o marinhkp insätts i sökande.)
2 Lysraketer leder till att så småning om räddas (av fiskebåt)
Fä. Eriksson o nav. Piikkala=(fel av tidningen)== heter alltså Tiikkala (Iikka Antero )räddas. Efter fsk-hopp.

Piloten i 32176..(U. F.Dahlman ) F15-28 söks och hittas av grodmän vid oljefläckar Vitgrundet , söder om Korsholms udde.