32133 A 32A
Postat: 28 jan 2014, 16:40
32133
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.133
Levererat till F 14 1957-05-15 (uppbörd)
Till CVA 1957-05-15 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-05-31
Godkänt 1957-06-13
Klar 1957-07-02. Spaningsradar PS-431/A inmonterad.
Till F 14 1957-07-04
Haveri 1958-01-27 vid F 14, 3.div.
Ff kapten 271-55-40 Å. N. G. Karlbom oskadad.
Vid start blåste huv upp.
F 14 flottiljverkstad för haverireparation. Påbörjad 1958-03-01, klar 1958-04-24
Märkning 14- H (1959-03-12)
Haveri 1960-02-10. Märkning 14-gul H
Till CVV för haverireparation, E-tillsyn.
Påbörjad 1961-02-23
Klar 1961-04-20
Överlämnat till F 15 1961-06-02
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-09-05
Klar ?
Totalhaveri 1965-11-15 vid Vitgrund. Kollision i luften med 32176. Märkning 15-11.
Besättningen, ff fänrik L. R. Eriksson (FFSU), fnav 1.grad A. Tiikkala (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1965-12-07 med motor typ RM5A2S nr 6294, ebk typ 55E nr LR58
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.133
Levererat till F 14 1957-05-15 (uppbörd)
Till CVA 1957-05-15 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-05-31
Godkänt 1957-06-13
Klar 1957-07-02. Spaningsradar PS-431/A inmonterad.
Till F 14 1957-07-04
Haveri 1958-01-27 vid F 14, 3.div.
Ff kapten 271-55-40 Å. N. G. Karlbom oskadad.
Vid start blåste huv upp.
F 14 flottiljverkstad för haverireparation. Påbörjad 1958-03-01, klar 1958-04-24
Märkning 14- H (1959-03-12)
Haveri 1960-02-10. Märkning 14-gul H
Till CVV för haverireparation, E-tillsyn.
Påbörjad 1961-02-23
Klar 1961-04-20
Överlämnat till F 15 1961-06-02
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-09-05
Klar ?
Totalhaveri 1965-11-15 vid Vitgrund. Kollision i luften med 32176. Märkning 15-11.
Besättningen, ff fänrik L. R. Eriksson (FFSU), fnav 1.grad A. Tiikkala (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1965-12-07 med motor typ RM5A2S nr 6294, ebk typ 55E nr LR58