Grumman Goose

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
D.Lardek

Grumman Goose

Inlägg av D.Lardek »

Som helfrälst utövare av Flight Simulator X, och då i synnerhet som MD500 förare, men ibland som Bushflygare i en Goose, blev jag nyfiken på hur det kommer sig att inga sådana syns i Sverige? Vi har ju haft dem i Vapnet, vilket borde borga för att restaurera ett museiexemplar?

Dessutom är ju kärran en bra bushmaskin, och borde väl kunna fungera i Sverige för vissa mindre företag? Dem är ju ännu vanliga bla i Florida vilket jag upptäcke när jag var över häromåret.

Skulle vara en häftig maskin att se på någon flygdag framöver!
/LAK
Nicke06

Goose

Inlägg av Nicke06 »

Enligt FV museums hemsida så finns det ett ex av Goose i deras förråd. Det är vad jag förstår en civil maskin men det är ju "bara" att måla om den i orange.

Nicklas Karlén
[http://www.sfhm.se/templates/pages/FlygStandardPage____588.aspx?epslanguage=EN]
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Goose

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Nicke06 skrev:Enligt FV museums hemsida så finns det ett ex av Goose i deras förråd. Det är vad jag förstår en civil maskin men det är ju "bara" att måla om den i orange.

Nicklas Karlén
[http://www.sfhm.se/templates/pages/FlygStandardPage____588.aspx?epslanguage=EN]
Om det vore så enkelt: "att "bara" måla om den" - jag tror inte ens "dagens" FVM egentligen vill ha den :roll:
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Foton på FVM Goose

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SFF har i sitt fotoarkiv ett antal foton på Flygvapenmuseums Grumman Goose, med amerikansk registrering N79901 samt med namnet Antilles Air Boats målat på kroppens sida. Fotografierna är tagna i förrådet.
Sök på Goose som flygplantyp och samtidigt Flygvapenmuseum som beskrivning.

/Sven-Erik Jönsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"