F9:s berghangar och Tigern !!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
F9:s berghangar och Tigern !!
F9:s berghangar och Tigern !!
Tigern :: du vet den där randiga katten som skulle få oss Svenskar att hålla Tyst! , under kriget!
((försvaret fick nyligen böta för användningen ))
Nåväl enl.boken :Berghangarer // B Törnell var ”gamla” berghangaren F9 klar 1943 (invigning när?)
Tigern borde väl var framme då tycker man?
I tidningar kan man i maj 1943 läsa: (riksdagsärenden)
>Hangarer i berg beräknades för lågt
merkostnad för i berg insprängda hangarer vid Göta flygflottilj
ursprungligen kostnadsberäknad till 1,9 milj kr
(minst 1,4 milj. till behövs)
lite olika summor , men det närmar sig 3.524000:- riksdaler
Försvarsministern uttalar sitt beklagande av att de ursprungliga kostnadsberäkningarna visat sig så vilseledande.!
Särskild kommission tillsätts>>!!!
Nu var inte detta 1:a ggn hangarer i berg nämns vid F9:
1943-03-05 förolyckas E Karlsson (63år)
>>Under arbete i bergtunnel vid Säve, Göteborg , lossnar ett block o träffar en arbetare, som ljöt en ögonblicklig död>>
Jag vet om filminspelningar på stället, men Då sas nog inte att det var F9 ?
Som slogan var då : >Spionen lägger pussel>!?
Jag tycker det liknar lite av hur Färila basens början avslöjades i avisan?
(gamla forumet)
Ja vad säger man?
Ni har säkert synpunkter?
För egen del önskas uppgifter När
Berghangarerna vid F8: F13: o F16: var operationsklara
Beträffande F13 berghangar finns ju olika uppgifter
F13. kamratförening har sina o sen finns andra som skiljer flera år.
Hoppas på er hjälp
Mvh Bengt
PS om ni har boken ”Berghangarer” ses vilka ofantliga Planer som fanns 1946,
Bla Hultfred på 2,3 km avstånd från fältet eller F14 på 2,8 km avstånd!DS
Tigern :: du vet den där randiga katten som skulle få oss Svenskar att hålla Tyst! , under kriget!
((försvaret fick nyligen böta för användningen ))
Nåväl enl.boken :Berghangarer // B Törnell var ”gamla” berghangaren F9 klar 1943 (invigning när?)
Tigern borde väl var framme då tycker man?
I tidningar kan man i maj 1943 läsa: (riksdagsärenden)
>Hangarer i berg beräknades för lågt
merkostnad för i berg insprängda hangarer vid Göta flygflottilj
ursprungligen kostnadsberäknad till 1,9 milj kr
(minst 1,4 milj. till behövs)
lite olika summor , men det närmar sig 3.524000:- riksdaler
Försvarsministern uttalar sitt beklagande av att de ursprungliga kostnadsberäkningarna visat sig så vilseledande.!
Särskild kommission tillsätts>>!!!
Nu var inte detta 1:a ggn hangarer i berg nämns vid F9:
1943-03-05 förolyckas E Karlsson (63år)
>>Under arbete i bergtunnel vid Säve, Göteborg , lossnar ett block o träffar en arbetare, som ljöt en ögonblicklig död>>
Jag vet om filminspelningar på stället, men Då sas nog inte att det var F9 ?
Som slogan var då : >Spionen lägger pussel>!?
Jag tycker det liknar lite av hur Färila basens början avslöjades i avisan?
(gamla forumet)
Ja vad säger man?
Ni har säkert synpunkter?
För egen del önskas uppgifter När
Berghangarerna vid F8: F13: o F16: var operationsklara
Beträffande F13 berghangar finns ju olika uppgifter
F13. kamratförening har sina o sen finns andra som skiljer flera år.
Hoppas på er hjälp
Mvh Bengt
PS om ni har boken ”Berghangarer” ses vilka ofantliga Planer som fanns 1946,
Bla Hultfred på 2,3 km avstånd från fältet eller F14 på 2,8 km avstånd!DS
- Niklas Börjesson
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
- Ort: Järfälla
Har inte exakta datum men i stort ska det se ut så här
F9 gamla 1942-43
F18 gamla runt 1950
F9 nya våren 1955 (invigning 15 maj)
F16 byggtid 1952-1956
F8 Invigning 1/5 1958 (50 års jubileum i år med andra ord). Arbeten pågår redan 1954 som synes i filmen Gula Divisionen
F13 1959.
F18 nya, arbetet upphörde tidigt -60 tal
..om än inte en berghangar så
Fällfors tunneln byggd mellan 1982 - 1986
Mvh
/Niklas
F9 gamla 1942-43
F18 gamla runt 1950
F9 nya våren 1955 (invigning 15 maj)
F16 byggtid 1952-1956
F8 Invigning 1/5 1958 (50 års jubileum i år med andra ord). Arbeten pågår redan 1954 som synes i filmen Gula Divisionen
F13 1959.
F18 nya, arbetet upphörde tidigt -60 tal
..om än inte en berghangar så
Fällfors tunneln byggd mellan 1982 - 1986
Mvh
/Niklas
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Jaktflygare
Filmen jaktflygare är ju till stor del inspelad på Bråvalla och i den ses F13:s 29:or dras ut ur berget. När spelades den filmen in? Var det inte långt innan 1959?
//Nicklas
//Nicklas
- Lars Sundin
- Inlägg: 2955
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jovisst, filmen "Jaktflygare" premiärvisades redan 1953. Som det står att läsa i den av flyghistoriker sorgligt svårupptäckta SFF-kronologin:
1953, 21 oktober: Flygvapnets propagandafilm ”Jaktflygare” premiärvisas på Saga-biografen i Stockholm. Regi Helge Sahlin. Filmen var i huvudsak inspelad på F 13 i Norrköping. Tillsammans med spelfilmen ”Gula divisionen” året därpå bidrog den till en kraftig tillströmning av sökande till flygvapnet.
I en not står det också att man i Lennart Berns "Tunnan-antologi" kan läsa mer om inspelningen.
Filmen fick pris i Cannes 1954 - inte dåligt!
Lars S
1953, 21 oktober: Flygvapnets propagandafilm ”Jaktflygare” premiärvisas på Saga-biografen i Stockholm. Regi Helge Sahlin. Filmen var i huvudsak inspelad på F 13 i Norrköping. Tillsammans med spelfilmen ”Gula divisionen” året därpå bidrog den till en kraftig tillströmning av sökande till flygvapnet.
I en not står det också att man i Lennart Berns "Tunnan-antologi" kan läsa mer om inspelningen.
Filmen fick pris i Cannes 1954 - inte dåligt!
Lars S
Men nu säger ju F13 Kamratför. ::
http://f13.kamratforening.se/index_historia.html
Störe händelser i flottiljens historia
1956 Ny luftförsvarscentral i berganläggning, Lfc O1
1958 Storradarstation typ PS-08 på Vikbolandet invigs
1959 Berghangaren tas i bruk
1960 Flygplan J 35 Draken
Bengt
Lite tidigare ,eller?
http://f13.kamratforening.se/index_historia.html
Störe händelser i flottiljens historia
1956 Ny luftförsvarscentral i berganläggning, Lfc O1
1958 Storradarstation typ PS-08 på Vikbolandet invigs
1959 Berghangaren tas i bruk
1960 Flygplan J 35 Draken
Bengt
Lite tidigare ,eller?
- Niklas Börjesson
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
- Ort: Järfälla
Minns inte exakt var ifrån jag fått uppgiften om 1959 men mycket möjligt från Kamratföreningen.
Har inte sett filmen men vet man att berghangar scenerna är filmade på F13? Tänkvärt är ju att om det nu är en propaganda film från Fv att man kryddat den lite med scener från en annan anläggning? Eller kanske man tänka sig att infarterna var klara redan vid inspelningen men att mycket arbete återstod?
I Gula Divisionen ser man tydligt att arbetet med berghangaren på F8 pågår för fullt. Framför allt vid västra infarten, Det var 1954 och invigdes 58 vilket ger en byggtid på minst fyra år.
Ställt i jämförelse med byggtiden på F13 från -52/53 till -59 blir det lite långt. Men finns ju många variabler vid ett sådant stort bygge så det är ju inte alls omöjligt.
Mvh
/N
Har inte sett filmen men vet man att berghangar scenerna är filmade på F13? Tänkvärt är ju att om det nu är en propaganda film från Fv att man kryddat den lite med scener från en annan anläggning? Eller kanske man tänka sig att infarterna var klara redan vid inspelningen men att mycket arbete återstod?
I Gula Divisionen ser man tydligt att arbetet med berghangaren på F8 pågår för fullt. Framför allt vid västra infarten, Det var 1954 och invigdes 58 vilket ger en byggtid på minst fyra år.
Ställt i jämförelse med byggtiden på F13 från -52/53 till -59 blir det lite långt. Men finns ju många variabler vid ett sådant stort bygge så det är ju inte alls omöjligt.
Mvh
/N
- Niklas Börjesson
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
- Ort: Järfälla