32200 A 32A
Postat: 30 jan 2014, 16:13
32200
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.200
Levererat till F 14 1957-11-01 (uppbörd)
Till CVA 1957-11-01 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-11-14
Godkänt 1957-11-18
Klar 1957-11-22
Till F 14 1957-11-23
Totalhaveri 1959-01-15 vid Arlösa herrgård (10 km nordost Halmstad). Märkning 14-gul N
Kollision i luften med 32205.
Besättningen, fältflygare 2.graden Leif-Åke Jerneståhl, flygnavigatör 2.graden B. Bertil Svensson omkom.
Under samling i 4-grp efter fplvis start kolliderade fpl 3 och 4. Besättningen i fpl 3 räddade sig med fallskärm. Fnav i fpl 4 har skjutit ut sig genom huven, frigjorts från stolen och utlöst fallskärmen, men höjden har icke varit tillräcklig. Kollisionen har skett på ca 400 m höjd. Besättningen på fpl 3 lämnade fpl på ca 300 m höjd.
Haveriorsak: Ff i fpl 4 har sannolikt inte observerat fpl 3 (eventuellt trott att fpl 2 var fpl 3), vilket orsakat kollisionen.
Kasserat 1959-03-17 med motor typ RM5A nr 6179, ebk typ 52 nr 12
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.200
Levererat till F 14 1957-11-01 (uppbörd)
Till CVA 1957-11-01 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-11-14
Godkänt 1957-11-18
Klar 1957-11-22
Till F 14 1957-11-23
Totalhaveri 1959-01-15 vid Arlösa herrgård (10 km nordost Halmstad). Märkning 14-gul N
Kollision i luften med 32205.
Besättningen, fältflygare 2.graden Leif-Åke Jerneståhl, flygnavigatör 2.graden B. Bertil Svensson omkom.
Under samling i 4-grp efter fplvis start kolliderade fpl 3 och 4. Besättningen i fpl 3 räddade sig med fallskärm. Fnav i fpl 4 har skjutit ut sig genom huven, frigjorts från stolen och utlöst fallskärmen, men höjden har icke varit tillräcklig. Kollisionen har skett på ca 400 m höjd. Besättningen på fpl 3 lämnade fpl på ca 300 m höjd.
Haveriorsak: Ff i fpl 4 har sannolikt inte observerat fpl 3 (eventuellt trott att fpl 2 var fpl 3), vilket orsakat kollisionen.
Kasserat 1959-03-17 med motor typ RM5A nr 6179, ebk typ 52 nr 12