Sida 1 av 1

32205 A 32A

Postat: 31 jan 2014, 09:53
av Leif Fredin
32205
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.205

Levererad till F 14 1957-11-18. Leverans via CVA. Modifiering, komplettering av utrustning.
Påbörjad 1957-11-26, klar 1957-12-05
Godkänt 1957-12-05

Totalhaveri 1959-01-15 vid Arlösa Kollision i luften med 32200. Märkning 14-gul P
Besättningen, fältflygare 1.graden J. Magnusson, fnav N. E. Zander räddade sig med fallskärm

Under samling i 4-grp efter fplvis start kolliderade fpl 3 och 4. Besättningen i fpl 3 räddade sig med fallskärm. Fnav i fpl 4 har skjutit ut sig genom huven, frigjorts från stolen och utlöst fallskärmen, men höjden har icke varit tillräcklig. Kollisionen har skett på ca 400 m höjd. Besättningen på fpl 3 lämnade fpl på ca 300 m höjd.

Haveriorsak: Ff i fpl 4 har sannolikt inte observerat fpl 3 (eventuellt trott att fpl 2 var fpl 3), vilket orsakat kollisionen.

Kasserat 1959-03-17 med motor typ RM5A nr 6185, ebk typ 53 nr 5652

Re: 32205 A 32A

Postat: 11 dec 2019, 20:13
av Bengt Ekbladh
32205 A 32A

OM haveriet 1959-01-15 vid Arlösa Kollision i luften med 32200

läs mer här.
http://forum.flyghistoria.org/posting.p ... 81#preview

1959-01-15 kolliderade A32A Lansen 32200 gN och 32205 gP vid Arlösa utanför Halmstad.
I litteraturen förekommer olika uppgifter om vem som flög respektive flygplan vid detta haveri.... vad som är korrekt.
Båda flygplanen totalhavererade och besättningen i det ena flygplanet omkom medan den andra besättningen räddade sig med fallskärm.
...
Läs:.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=20385
har du haverirapporten? och kan du delge den?