32205 A 32A
Postat: 31 jan 2014, 09:53
32205
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.205
Levererad till F 14 1957-11-18. Leverans via CVA. Modifiering, komplettering av utrustning.
Påbörjad 1957-11-26, klar 1957-12-05
Godkänt 1957-12-05
Totalhaveri 1959-01-15 vid Arlösa Kollision i luften med 32200. Märkning 14-gul P
Besättningen, fältflygare 1.graden J. Magnusson, fnav N. E. Zander räddade sig med fallskärm
Under samling i 4-grp efter fplvis start kolliderade fpl 3 och 4. Besättningen i fpl 3 räddade sig med fallskärm. Fnav i fpl 4 har skjutit ut sig genom huven, frigjorts från stolen och utlöst fallskärmen, men höjden har icke varit tillräcklig. Kollisionen har skett på ca 400 m höjd. Besättningen på fpl 3 lämnade fpl på ca 300 m höjd.
Haveriorsak: Ff i fpl 4 har sannolikt inte observerat fpl 3 (eventuellt trott att fpl 2 var fpl 3), vilket orsakat kollisionen.
Kasserat 1959-03-17 med motor typ RM5A nr 6185, ebk typ 53 nr 5652
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.205
Levererad till F 14 1957-11-18. Leverans via CVA. Modifiering, komplettering av utrustning.
Påbörjad 1957-11-26, klar 1957-12-05
Godkänt 1957-12-05
Totalhaveri 1959-01-15 vid Arlösa Kollision i luften med 32200. Märkning 14-gul P
Besättningen, fältflygare 1.graden J. Magnusson, fnav N. E. Zander räddade sig med fallskärm
Under samling i 4-grp efter fplvis start kolliderade fpl 3 och 4. Besättningen i fpl 3 räddade sig med fallskärm. Fnav i fpl 4 har skjutit ut sig genom huven, frigjorts från stolen och utlöst fallskärmen, men höjden har icke varit tillräcklig. Kollisionen har skett på ca 400 m höjd. Besättningen på fpl 3 lämnade fpl på ca 300 m höjd.
Haveriorsak: Ff i fpl 4 har sannolikt inte observerat fpl 3 (eventuellt trott att fpl 2 var fpl 3), vilket orsakat kollisionen.
Kasserat 1959-03-17 med motor typ RM5A nr 6185, ebk typ 53 nr 5652