Sida 1 av 1

Försvaret vill lägga ned okänt förband på F 21

Postat: 16 nov 2008, 17:07
av Bengt Ekbladh
Hej!

>>Tio flygjobb hotade ((Publicerad 2008-10-20))
Försvaret vill lägga ned ett för allmänheten okänt förband som håller till på F 21 i Luleå.

Det handlar om den regionala transportflyggruppen med tio anställda.

- Försvarsmakten försöker lägga ned oss i smyg. Häromdagen fick vi reda på att vi ska vara borta senast den 31 december 2009, säger piloten Jörgen Ohlsson.
Den regionala transportflygdivisionen består av två grupper, en i Ronneby och en i Luleå. Divisionen har bland annat till uppgift att transportera statlig personal inom landet och även till och från andra länder, till exempel den svenska fredsbevarande styrka som är förlagd i Bosnien.
Fram till det senaste årsskiftet var gruppen i Luleå en del av F 21 men i dag tillhör man F 7 i Såtenäs. De anställda - sex piloter och fyra mekaniker - samt ett flygplan av typen Saab 340 är dock fortfarande stationerade på F 21 i Luleå.
har funnits i Luleå i stort sett hela tiden sedan 1957>>
Läs mer Norrbottens-Kuriren

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=4262285

se även:

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=4356775

Fraktplan landar på Kallax Cargo igen

lastad med 104 ton vin, tankade nästan 125 kubikmeter flygfotogen

Bengt

Postat: 16 nov 2008, 18:07
av Bengt Ekbladh
Det sägs::

>>har funnits i Luleå i stort sett hela tiden sedan 1957>>

Det hänger väl ihop med vilka TP plan som varit baserade på F21?

När var ”luckorna” ?

regionala transportflygdivisionens ”historia” , började när o var?


Bengt

Postat: 17 nov 2008, 01:49
av Erik
På vilket sätt har transportflyggruppen (har svårt att kalla ett flygplan för en division) på F 21 någonsin varit "ett för allmänheten okänt förband"?
Det har hela tiden stått information om det på mil.se, men att större delen av allmänheten inte känt till det av den enkla anledningen att de inte är ett dugg intresserade gör det knappast till någonting okänt.

Sverige har för närvarande ingen styrka i Bosnien. Annars brukar det främst vara Herkules (från F 7) som används för transporterna till och från missionsområden. Transporter till missionsområden borde förövrigt vara ett ganska dåligt argument för att ha transportflygplan stationerade i Luleå.

Stycka upp verksamheten och lägga ner bit för bit? Här har man ju slagit ihop all transport- och specialflygverksamhet. Har man för många flygplan (totalt nio Saab 340) är det ganska logiskt att sälja de som ursprungligen är (begagnade) civila flygplan, vilket dessutom råkar vara de som inte är baserade på samma plats som övriga. Det här är heller ingenting nytt utan det är snart två år sedan jag hörde talas om planerna att göra sig av med två flygplan.

Postat: 17 nov 2008, 22:52
av Bengt Ekbladh
Hej Erik,
hoppas du uppfattar att texten är ur en ”blaska” och inte min uppfattning!

Svenska försvarets o Fv:s nuvarande inriktning kan nog diskuteras.

Det som saknas är nog initierade skribenter på våra tidningar o därmed opponionsbildande!

Har vi några sådana ??

Historiskt vänder hoten snabbt! (eller ingen spaning ingen aning)

Försvarsministerns (!) uttalande nyss att Sv behöver ett år att mobilisera några tusen man
(var det 11000 mannar?)

Sent skall den sovande vakna!

Inriktningen borde ändras tycker jag
Man borde nog se till att man kan ”vakta” landet före man sänder resurserna utomlands , eller?

Men budskapet nu är ju :: INGA militära hot mot Sv. (just nu eller imorgon?)

Bengt

Kan nån berätta om Tp gruppen på F21 genom åren ?

Postat: 18 nov 2008, 14:59
av Erik
Bengt Ekbladh skrev:Hej Erik,
hoppas du uppfattar att texten är ur en ”blaska” och inte min uppfattning!
Självklart förstod jag det, jag blir bara lite trött på journalister som inte gjort sin hemläxa och diverse lokalpatrioter som ska tycka till i kommentarsfältet nedanför (på tidningens sida alltså).

Jag skulle gärna veta vad den regionala transportflygverksamheten kostar och hur mycket den faktiskt används, jämfört med vad det kostar att antingen köpa från den civila marknaden eller flyga upp en transportkärra (från Malmen eller Såtenäs) endast vid behov. Jag har för mig att jag läst att det på den tiden man flög TP 101 räckte med fyra passagerare för att det vara billigare än att flyga reguljärt. Undrar hur många säten man måste fylla i en TP 100C för att det ska löna sig.

Visst kan man diskutera den nuvarande inriktningen på försvaret, gradvis nedläggning eller vad den nu är, men jag har svårt att se att två "civila" passagerarflygplan spelar någon större roll i sammanhanget.